میوه شب یلدا گران می‌شود

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با بیان اینکه ضرر صادرات میوه به چشم مردم می‌رود، گفت: در صورت تداوم صادرات میوه تا هفته‌های آینده به خصوص در شب یلدا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان با بیان اینکه ضرر صادرات میوه به چشم مردم می‌رود، گفت: در صورت تداوم صادرات میوه تا هفته‌های آینده به خصوص در شب یلدا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.
ناصر اطرج در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص افزایش نرخ میوه، اظهار کرد: متأسفانه امسال به دلیل شرایط جوی و به خصوص صادرات شاهد کمبود و افزایش نرخ میوه هستیم.
وی به افزایش قیمت سیب‌درختی اشاره کرد و افزود: امسال تولید سیب‌درختی نسبت به سال گذشته 60 درصد کاهش یافته، از سوی دیگر 40 درصد بار موجود در بازار نیز صادر می‌شود که این عامل منجر به کمبود و گرانی این محصول در بازار شده است.
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان تأکید کرد: اگر صادرات سیب‌درختی به همین شکل ادامه یابد تا پایان امسال سیب حتی با نرخ کنونی در کشور وجود نخواهد داشت و ناچار به واردات می‌شویم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هندوانه میناب سر مزرعه با همان نرخ 2400 تومان خریداری و صادر می‌شود، تصریح کرد: در صورت تداوم صادرات برای شب یلدا با کمبود هندوانه مواجه می‌شویم.
اطرج با اشاره به قیمت برخی اقلام میوه در اصفهان، گفت: درحالی‌که سال گذشته در همین مقطع زمانی قیمت سیب‌درختی 3000 تومان بود، نرخ آن اکنون به 8000 تومان افزایش یافته، همچنین هر کیلو کیوی نسبت به سال گذشته از 2000 به 7000 تومان در میدان میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت انار بین 3000 تا 7000 تومان، نارنگی بین 3000 تا 6000 تومان، پرتقال جنوب بین 2000 تا 4500 تومان، پرتقال شمال بین 1500 تا 3000 تومان، خیار گلخانه‌ای 4000 تومان، خیار ممتاز بین 2000 تا 4000 تومان و خیار اصلاح‌شده 5000 تومان است که بخشی از آن صادر می‌شود.
رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان یادآور شد: متأسفانه در شرایط کنونی پرتقال شمال صادر می‌شود که در صورت تداوم صادرات تا هفته‌های آینده به خصوص در شب یلدا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت موز خارجی حدود 9000 تومان و موز ایرانی از 7000 تومان به پایین در میدان میوه و تره‌بار اصفهان عرضه می‌شود.
اطرج ادامه داد: هم‌اکنون بیشتر رطب تولیدی با نرخ 15 هزار تومان در بم خریداری و صادر می‌شود که در صورت تداوم صادرات قیمت خرما در ماه رمضان قابل پیش‌بینی نخواهد بود.
وی با اشاره به صادرات میوه از ایران به کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای عربی، آسیای میانه و ...، تصریح کرد: اگر با صادرات میوه مقابله نشود، ضرر آن به چشم مردم می‌رود و به دلیل کمبود محصول مجبور به واردات خواهیم شد که با نرخ کنونی دلار واردات میوه به صرفه نخواهد بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار