دل‌آزردگی خانواده‌های شهدا از تدفین یک مسئول در گلستان شهدا

مراسم تدفین آقای تاج ‌الدین با توجه به نداشتن مجوز دفن از طرف بنیاد شهید در گلستان شهدا اصفهان با حاشیه‌هایی همراه شد.

مراسم تدفین آقای تاج ‌الدین با توجه به نداشتن مجوز دفن از طرف بنیاد شهید در گلستان شهدا اصفهان با حاشیه‌هایی همراه شد.
به گزارش تسنیم ، رانت در لغت به معنای امتیاز انحصاری داده شده است که به طور نابرابر از تبانی و زد و بند بدست می‌آید و سود باد‌آورده‌ای را عاید موقعیت‌داران ویژه و جانب‌داران با نفوذ می‌کند؛ به طور خلاصه یعنی انحصار فرصت ناشی از تبانی و در یک کلام یعنی حق بندی.
این روزها کلمه " رانت " زیاد به گوشمان می‌رسد مثل رانت اقتصادی، رانت سیاسی، رانت اطلاعاتی، که هرکدام از این رانت‌ها اشاره به حوزه‌های مختلف رانت‌خواری دارد، اما شاید عنوان "رانت فرهنگی" کمتر به گوشتان خورده باشد! رانتی که هیچ ربطی به انحصار و استفاده نابرابر از موقعیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد! ربطی به سینما و تلوزیون ندارد!
رانت فرهنگی رانتی است که با استفاده از قدرت سیاسی و تشکیلاتی، فرد یا گروه، ارزش‌ها و اندیشه‌های مقدس اسلامی را بازیچه قدرت‌طلبی خود قرار می‌دهند، سوال اینجا مطرح می‌شود که این نوع رانت چه آورده و سودی برای این رانت خوارها دارد؟ طبیعی است که دست‌یابی به قدرت، مستلزم مقبولیت توسط مردم و بدنه جامعه است که بهترین وسیله برای تحقق این هدف، داشتن وجهه مورد اعتماد در بین مردم است که طبیعتا با ادعای پاسداری از ارزش های مردم این مقبولیت به دست می‌آید، در مرحله دوم نیازمند یک اسطوره با رنگ و بوی اندیشه های اسلامی است.

هفته پیش شاهد درگذشت 2 نفر از مدیران دولتی، آقایان نوربخش (رئیس سازمان تامین اجتماعی) و تاج الدین (معاون پارلمانی سازمان تامین اجتماعی) در ماموریت کاری بودیم.

مراسم تدفین آقای نوربخش بدون حاشیه خاصی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد. اما مراسم تدفین آقای تاج ‌الدین با توجه به نداشتن مجوز دفن از طرف بنیاد شهید در گلستان شهدا اصفهان با حاشیه‌هایی همراه شد، خانواده‌های معظم شهدا در اعتراض به این تدفین غیرقانونی مانع از برگزاری مراسم شدند که با برخورد اطرافیان مرحوم تاج الدین و طرفداران جریان خاص حاکم بر شهرداری و استانداری اصفهان روبرو شدند، در این بین اهانت و بعضا زد و خورد با خانواده‌های معظم شهدا صورت گرفت.

در جریان این درگیری آقای حیدر علی عابدی، نماینده اصلاح‌طلب اصفهان، که در مراسم تشییع حضور داشت در میان خانواده‌های معترض و مضروب شهدا حضور پیدا کرد و عنوان کرد شما اگر قوانین نظام را قبول دارید بروید شکایت کنید. این صحبت‌های آقای نماینده در شرایطی مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته مواردی نظیر تصادف منجر به شهادت نیروهای نظامی که در ماموریت حضور داشته‌اند و یا شهادت بسیجیان که در حال کمک‌های جهادی در مناطق محروم بودند وجود داشته ولی با تدفین آنها در این گلستان شهدا مخالفت‌های جدی صورت گرفته.

این در حالی است که مرحوم "تاج الدین" در سابقه خود حضور در تحصن ضدامنیت ملی مجلس ششم و امضا کردن نامه جام زهر به مقام معظم رهبری(حفظه الله) در سال 81 و حضور فعال در ستاد فتنه‌گران سال 88 و حمایت از آنها و عدم برائت از این اقدامات خویش را دارد. با این وجود مقامات دولتی با استفاده از قدرت رانت فرهنگی خود دستور دفن آن مرحوم در گلستان شهدا را داده و باعث دل آزردگی خانواده‌های معظم شهدا شدند، تا از نام شهدا کسب آبرو کنند و در جریانات سیاسی خود به این صورت اسطوره سازی کرده باشند.
حال چه کسی باید جوابگوی این اهانت‌ها به خانواده‌های معظم شهدا و تضییع حق آنها در مکان مقدسی چون گلستان شهدای اصفهان و در محضر شهدا باشد؟ آیا رئیس فعلی بنیاد شهید اصفهان که پس از گذشت 10 روز از این اتفاق توان احقاق و پاسخگویی به حقوق مسلم و قطعی خانواده‌های شهدا را ندارد، صلاحیت این مسئولیت سنگین را خواهد داشت؟ چه تضمینی وجود دارد که دیگر شاهد تدفین رانتی خلاف قانون در کنار شهدای معزز نباشیم؟

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار