کارخانه کمپوست غرب اصفهان در فریدن راه اندازی می شود

مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند شهرداری ها و دهیاری های فریدن بزرگ گفت: کارخانه تولید کود کمپوست غرب استان برای بازیافت زباله های شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در شهر دامنه فریدن راه اندازی می شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت پسماند شهرداری ها و دهیاری های فریدن بزرگ گفت: کارخانه تولید کود کمپوست غرب استان برای بازیافت زباله های شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در شهر دامنه فریدن راه اندازی می شود.
مالک رمضانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: با ساخت و بهره برداری از این کارخانه، علاوه بر به کارگیری بیش از 100 نفر در مرحله ساخت، برای 40 نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد و بیش از 40 نفر دیگر نیز به طور غیر مستقیم در بخش های مختلف تهیه کود کمپوست مشغول به کار می شوند.
مالک رمضانی به اهداف و چشم انداز کارخانه تولید کود کمپوست اشاره کرد و افزود: خروجی بخش مواد آلی این کارخانه تبدیل به کمپوست قابل صادرات می شود، همچنین زباله های تفکیک نشده از مبداء در بخش ریجکت به زغال و یا گازوئیل تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه کلیه استعلام های لازم برای احداث این کارخانه اخذ شده است، افزود: مساحت زمین مورد مطالعه برای پردازش و احداث این کارخانه 36 هکتار است که چهار هکتار آن برای ساخت فضای کارخانه در نظر گرفته شده است.
رمضانی به فرایند پیچیده تایید زمین مناسب برای احداث کارخانه تولید کود کمپوست غرب استان اشاره کرد و افزود: در مجموع 36 نقطه مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفت و کارشناسان محیط زیست، آب منطقه ای و سایر نهاد های مرتبط سه نقطه را تائید کردند.
وی گفت: از میان این سه نقطه، در نهایت ورودی شرقی اراضی دامنه فریدن مورد موافقت و اتفاق نظر مسئولان بومی قرار گرفت.
مدیر عامل شرکت پسماند شهرداری ها و دهیاری های غرب استان، اضافه کرد: بهترین روش برای بی خطرسازی و برگرداندن زباله های تر به چرخه طبیعت تبدیل آن به کود کمپوست است.
به گفته وی کل زباله های تولیدی در شهرهای تحت پوشش این طرح روزانه 120 تن است که هر چه تناژ تولید زباله بیشتر شود بازدهی کارخانه نیز بالاتر می رود.
رمضانی با بیان اینکه طرح مدیریت پسماند فریدن پس از سال ها تاخیر امسال اجرایی می شود، افزود: این طرح در سال 1391 ابتدا برای شهرستان فریدن و بوئین میاندشت تصویب و مطالعات آن تا سال 1395 انجام شد؛ اما به دلیل تسهیل اخذ ردیف اعتباری؛ مقرر شد که زباله های شهرستان های فریدونشهر و چادگان نیز به طرح اضافه شود، بنابراین کلیت طرح بازنگری و با توجه به فرایند تایید زمین مناسب برای احداث کارخانه، طی بازه ای طولانی در چندین کمیته مرتبط معرفی و بررسی شد.
وی اضافه کرد: طرح مدیریت پسماند شهرستان های غرب استان بیش از 20 سال در انتظار اجرا بوده است و در این مدت سنگ اندازی ، جهل به قانون و عدم آگاهی در مقاطع مختلف نیز مانع از اجرای آن شده است.
رمضانی گفت: شرکت مدیریت پسماند شهرداری ها و دهیاری های فریدن بزرگ کار خود را با جدیت از نیمه دوم سال گذشته با گزینش چند پیمانکار و شروع تفکیک زباله از مبداء در سطح چهار شهرستان، آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح کوچک ترین تنش اجتماعی وجود نداشته است، افزود: تاکنون هیچ گونه کمک مالی و یا تسهیلات برای اجرای این طرح دریافت نشده است.
رمضانی به چرخه مدیریت پسماند و نهادهای متصل به آن، اشاره کرد و افزود: شهرداری ها مهم ترین حلقه اتصال این زنجیر به شمار می روند اما از آنجا که محدودیت های اعتباری این نهاد ها فعالیت ما را به شدت تحت شعاع قرار می داد؛ راهبرد ما حذف وابستگی به شهرداری ها وافزایش مشارکت هدفمند با بخش خصوصی و سرمایه گذار مردمی است.
به گفته وی به زودی از سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای ساخت کارخانه تولید کود کمپوست غرب استان دعوت بعمل خواهد آمد.
رمضانی افزود: با توجه به اینکه نقاط غرب استان از مزیت منحصر به فرد گردشگری برخوردار است، همراهی مسئولان چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با مردم در راستای اجرای موفق این طرح زمینه را برای محیطی عاری از آلودگی و حفظ طبیعت بکر این مناطق فراهم خواهد کرد.
وی فعالیت خرده فروش ها و دوره گرد ها را مهم ترین مانع اجرای اصولی طرح مدیریت پسماند دانست و افزود: با توجه به اینکه در مناطقی که طرح مدیریت پسماند اجرا می شود فعالیت دوره گرد ممنوع است تاکنون موفق نشده ایم برای کنترل و ساماندهی این موضوع، از دادستانی شهرستان های تحت پوشش حکم قضایی بگیریم.
کمپوست روش تبدیل پسماندهای آلی تجزیه ‌شده و نسبتاً پایدار بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله‌های شهری است که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون به کود قابل استفاده در محیط های پرورش گیاه مانند درختان و فضاهای سبز شهری تبدیل می شود.
کمپوست فعالیت های بیولوژیکی خاک را تشدید نموده و به حاصلخیزی خاک کمک می کند و دارای خاصیت اسیدی بوده و در جذب بعضی از مواد غذایی نظیر فسفات های غیر محلول نقش اساسی دارد.
آمارها نشان می دهد، حدود 68 درصد از مجموع زباله های تولید شده دراستان اصفهان به واحدهای تولید کود کمپوست ارسال می شود.هر اصفهانی در روز 480 گرم زباله تولید می کند.کارخانه های کمپوست در استان زباله های تولیدی 80 درصد جمعیت استان را بازیافت کرده و در نهایت به کود کمپوست تبدیل می کنند.
در زمان حاضر کارخانه های تولید کود کمپوست استان درشاهین شهر، خمینی شهر ، برخوار، فلاورجان، لنجان ، نجف آباد ، کاشان و آران و بیدگل، مستقر است و در آینده ای نزدیک فریدن نیز به این شهرها می پیوندد.
کارخانه های کمپوست گلپایگان ، خوانسار، مبارکه، دهاقان و شهرضا نیز در دست احداث است.
بنا به نظر کارشناسان، با احتساب زباله های دفن شده و نیز زباله های غیر قابل بازیافت در واحدهای تولید کمپوست ، در مجموع 45 درصد از این مواد زاید بازیافت و بقیه ازدسترس خارج می شود.
شرکت مدیریت پسماند شهرداریها و دهیاری های فریدن بزرگ در سال 1391 به ثبت رسید و فعالیت خود را با شروع طرح تفکیک از مبداء در سطح چهار شهرستان فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت از نیمه دوم سال گذشته با آموزش های چهره به چهره آغاز کرد.
هشت شهرداری غرب استان اصفهان شامل شهرداری های داران، دامنه، فریدونشهر، برف انبار، بوئین و میاندشت، افوس، چادگان و رزوه به همراه چهار تعاونی دهیاری های آن ها و سهامداران، اعضای این شرکت هستند .
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری ، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت در 180 کیلومتری، چادگان با 32 هزار نفر در 110 کیلومتری و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر در 180 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارند که به منطقه 'فریدن بزرگ ' مشهور هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار