از مراکز مجاز گوشت خریداری کنید

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه مردم نگران مصرف گوشت نباشند، گفت: برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید گوشت قرمز به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد قرار داده شود.

از مراکز مجاز گوشت خریداری کنید


محمد کشتکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان، با بیان اینکه تب کنگو یا تب خونریزی دهنده یک بیماری مشترک میان انسان و دام است، اظهار کرد: این بیماری، ویروسی و حاد است و معمولا در دام هیچ‌گونه علایم مشخصی ندارد و یک هفته دام با این بیماری درگیر است، اما در انسان علایم بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه دوره نقاهت بیماری -یک تا هفت روز اولیه- علایمی شبیه سرما خوردگی یا آنفلوآنزای معمولی در افراد مشاهده می‌شود، افزود: بیمار متوجه نیست و تصور می‌کند که به یک سرما خوردگی ساده مبتلا شده است. تب، سردرد، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال و دل درد علایم عمومی ابتلا به این بیماری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، ادامه داد: مرحله بعد همراه با بروز علایم اصلی است، فرد در این مرحله دچار خون‌ریزی می‌شود، این مرحله ممکن است یک تا 10روز طول بکشد. خون‌ریزی در بدن بیمار مشاهده می‌شود و در این مقطع بیماری خود را نشان می‌دهد.

کشتکار با بیان اینکه این بیماری از سه راه به انسان منتقل می‌شود، ادامه داد: عامل این بیماری داخل بدن کنه است و افرادی که با دام در ارتباط هستند -غذا دادن، شیر دوشیدن و... دام آلوده- در معرض ابتلا به این بیماری از طریق کنه ناقل این بیماری هستند. دام آلوده علایمی ندارد و مشخص نیست، ولی وقتی که فردی با دام آلوده در تماس است یا دام را به صورت غیر مجاز ذبح کند با تماس با پوست، خون و ترشحات آلوده دام در معرض ابتلا قرار می‌گیرد. هم‌چنین این بیماری از طریق انسان بیمار به سایر افراد منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه توصیه می‌کنیم فرد هنگام کار، دستکش و لباس داشته باشد و کنه را با دست نگیرند، اضافه کرد: افراد باید در صورت مشاهده کنه از طریق سم پاشی آن را از بین ببرند و دام را در مراکز غیر مجاز ذبح نکنند، هم‌چنین رعایت اصول بهداشتی در دامداری‌ها لازم است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه با هماهنگی که با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادیم مقرر شد که افراد بیمار و یا مشکوک به این بیماری با افراد سالم تماسی نداشته باشند، افزود: در دام مبتلا به این بیماری علایم مشخصی وجود ندارد، به همین دلیل بخش عمده اقدامات پیشگیری و مبارزه مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است.

کشتکار به ایجاد کمیته‌ای در این خصوص در دامپزشکی استان اشاره کرد و گفت: در دامپزشکی کمیته و ستاد اصلی کنترل بیماری تب کنگو تشکیل شده است و اقدامات جهت کنترل این بیماری در دامداری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتارگاه‌ها باید قواعد بهداشتی را در خصوص کشتار دام رعایت کنند، ادامه داد: برای کنترل این بیماری باید لاشه دام در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت قرار داده شود. این زمان ماندگاری گوشت باعث می‌شود که ph گوشت پایین آید و اسیدی شود و اگر دام بیمار بود در این صورت مشکلی برای انسان به دنبال نخواهد داشت، زیرا این بیماری نسبت به ph حساس است. نگهداری 24 ساعته گوشت در سرما همواره مورد تاکید دامپزشکی است.

کشتکار با بیان اینکه دامداری‌ها و محل نگهداری دام در تمام روستاها سم‌پاشی می‌‌شود، تصریح کرد: در کمیته پیشگیری با این بیماری مصوب شده حدود هفت هزار سم تایید شده توسط افراد در شبکه دامپزشکی توزیع و سپس تمام دامداری‌ها سمپاشی شود.

وی خاطر نشان کرد: اعلام آمار انسانی مبتلایان به تب کنگو بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، هم‌چنین علاوه بر استان اصفهان، در استان سیستان و بلوچستان نیز تب کنگو مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه هیچ گونه دامی بر اساس این بیماری تلف و بیمار نمی‌شود، گفت: در صورت ابتلا دام به بیماری تب کنگو، دام به ظاهر سالم است، هم‌چنین تشخیص ابتلای دام به علت گرمی هوا که باعث افزایش درجه دمای بدن دام می‌شود، سخت است، البته هیچ‌گونه تلفات دامی تا کنون نداشته‌ایم.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه این بیماری در حال کنترل است، اضافه کرد: مردم نگران بیماری تب گنگو نباشند. شهروندان گوشت مصرفی را از مراکز مجاز تهیه کنند و توجه کنند حتما گوشت نشان دامپزشکی داشته باشد و پس از خرید 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار