سپاهان تیم زیرک بازی‌های شش امتیازی

باوجود گذشت چند روز از بازی بسیار سرنوشت‌ساز سپاهان مقابل پدیده هنوز هم می‌شود از ابعاد گوناگونی به این دیدار پرداخت. دیداری که به جابجایی رتبه‌های نمایندگان اصفهان و مشهد در صدر جدول انجامید.

امیرحسین احتشامی -اصفهان امروز: باوجود گذشت چند روز از بازی بسیار سرنوشت‌ساز سپاهان مقابل پدیده هنوز هم می‌شود از ابعاد گوناگونی به این دیدار پرداخت. دیداری که به جابجایی رتبه‌های نمایندگان اصفهان و مشهد در صدر جدول انجامید.

سپاهانی‌ها با برتری یک‌بر صفر مقابل پدیده دیداری شش امتیازی را پیروز شدند چراکه هم رقیب را از صدر جدول به زیر کشیدند و هم اجازه ندادند تا تیم شگفتی‌ساز مشهدی فاصله شش امتیازی با آنها پیدا کند. امیر قلعه‌نویی هم با آگاهی کامل از زیروبم تیم مشهدی شاگردانش را روانه میدان کرد. تنها مشکل سرمربی سپاهان در بازی عصر جمعه غیبت استنلی کی روش بود که بهترین گلزن تیمش هم محسوب می‌شد. قلعه‌نویی برای جایگزینی کی روش از سجاد شهباززاده کمک گرفت تا این بازیکن همان مأموریت را بر عهده گیرد که دربازی‌های قبل بر عهده کی روش بود. او به تکیه‌بر سیستم 1-3-2-4 همیشگی که موردعلاقه‌اش قرار دارد سعی کرد تا به ترکیب تیمش دست نزدند. البته جایگزینی سیاووش یزدانی به‌جای خالد شفیعی مصدوم هم دیگر تغییر مهم سپاهانی‌ها در بازی با پدیده به‌حساب می‌آمد. اما اصلی‌ترین تاکتیک سرمربی سپاهان برای مهار تیم پدیده ایجاد اختلال در سرعت تیم میهمان بود.

شاگردان یحیی گل محمدی دربازی‌های این فصل نشان داده بود از مهارت ویژه‌ای در استفاده از ضد حملات سریع برخوردار شده‌اند و این مهم تنها با تکیه‌بر بازی سرعتی آنها به‌دست‌آمده است. بر این اساس طلایی پوشان اصفهانی ترجیح دادند تا توپ را به بازیکنان پدیده بسپارند و در عوض فضای زمین خودشان را به‌خوبی پوشش دهند تا اسیر ضد حملات حریف نشوند. همین تاکتیک موجب شد تا درصد مالکیت توپ 41 به 59 برای پدیده ثبت شود. البته این مالکیت نسبی با ایجاد موقعیت گل برای میهمان ‌همراه نبود چراکه هرچند شاگردان یحیی گل محمدی هرچند با تعداد پاس متوالی کاملا کنترل توپ را در اختیار داشتند و در یک صحنه تعداد پاس‌های کوتاه آنها به عدد 24 هم رسید اما از ایجاد موقعیت خطرناک عاجز بودند چراکه فضایی کافی برای استفاده از این تاکتیک پیدا نمی‌کردند. از سوی دیگر مدافعان تیم سپاهان ‌هم کاملا توجیه شده بودند که چگونه از فضای های خطرناک مقابل دروازه‌شان محافظت کنند و به‌خوبی از پس انجام این مأموریت دشوار برآمدند. عملکرد خط دفاعی تیم میزبان تا اندازه تحسین‌برانگیز بود که برای نخستین بار دربازی‌های این فصل پدیده حتی یک پاس کلیدی هم برای بازیکنان میهمان ثبت نشد و شاگردان گل محمدی در خلق فرصت گلزنی به‌وسیله پاس‌های خلاقانه ناکام ماندند. تک موقعیت‌های تیم سرخ‌پوش مشهدی روی استفاده از توپ‌های برگشتی به دست آمد تا یک عملکرد دفاعی تیمی عالی از سپاهان ثبت شود.

وقتی تاکتیک یحیی گل محمدی خنثی می‌شود

برنامه دیگر یحیی گل محمدی در بازی با پدیده همچون بازی‌های پیشین ورود یونس شاکری به میدان و استفاده از ارسال‌های خطرناک محمد قاسمی نژاد و مدافع‌های کناری و قدرت سرزنی شاکری و دیگر بازیکنان بلندقامت بود. در بازی سپاهان ‌هم بعد از تعویض‌های دقیقه ۶۸، یحیی بازی را وارد این فاز مذکور کرد و حمله‌های پدیده روی نفوذ از کانال‌های کناری متمرکز شد. اما سپاهانی‌ها برای این فاز از بازی هم آماده بودند. از ۲۲ سانتر پدیده فقط دو سانتر به مقصد رسید و دفاع فشرده سپاهانی‌ها دیگر ارسال‌ها را دفع کردند. دو مدافع میانی سپاهان یعنی سیاووش یزدانی و عزت پورقاز روی‌هم ۱۷ دفع توپ موفق داشتند تا برنامه دوم یحیی گل‌محمدی برای رسیدن به دروازه سپاهان‌ هم کارگر واقع نشود.

قلعه‌نویی به گل‌محمدی رودست زد

تیم پدیده در بازی عصر جمعه همان تیم پراشتها و باانگیزه‌ هفته‌های قبل نشان داد. تیمی که با تکیه‌بر بازی مالکانه و پاس‌های متوالی حریفان را به دردسر می‌اندازد و آنها را وادار به تسلیم می‌کند. شاگردان یحیی گل محمدی در بازی مقابل سپاهان ‌هم با همین شیوه بازی به میدان آمد تا فرصت ابتکار عمل را از میزبان بگیرند. اما امیر قلعه‌نویی با اتخاذ یک تاکتیک مناسب شاگردانش را برای رسیدن به پیروزی در یکی از مهم‌ترین بازی‌های فصل رهنمون ساخت. البته از همان ابتدا هم مشخص بود که بازی این دو تیم نبرد تاکتیکی دو مربی خواهد بود. در این میان فاکتور تجربه به کمک سپاهانی‌ها آمد تا آنها با بهره گرفتن از هوش و ذکاوت امیر قلعه‌نویی که مرد بازی‌های حساس و سرنوشت‌ساز است، حریفی قدرتمند را از پیش رو بردارند و خودشان را به قهرمانی در لیگ هجدهم نزدیک‌تر کنند. سپاهانی‌ها حالا پرسپولیس با مربی کاربلدی چون برانکو را پیش رودارند و دیدار پایانی نیم‌فصل را هم مقابل استقلال خوزستان برگزار کنند. برتری در این دو بازی می‌تواند سند قهرمانی نیم‌فصل سپاهان را امضا کند و طلایی پوشان اصفهانی باروحیه‌ای بالا به استقبال تعطیلات نیم‌فصل رفته و آماده دور سرنوشت‌ساز لیگ یعنی نیم‌فصل دوم شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار