معماری مدارس اصفهان بومی و متناسب با اقلیم می شود

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: ساخت مدارس متناسب با معماری بومی و شرایط اقلیمی و با رعایت ایمنی و رعایت حقوق شهروندی در دستور کار این مجموعه قرار دارد.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: ساخت مدارس متناسب با معماری بومی و شرایط اقلیمی و با رعایت ایمنی و رعایت حقوق شهروندی در دستور کار این مجموعه قرار دارد.
مهدی میربد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تربیت صحیح دانش آموزان، نیازمند فضاهای آموزشی مناسب است که با الگو قرار دادن معماری بومی در اقلیم های گوناگون می توان اثر پایداری در آنها ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: ساخت این گونه مدارس منطبق با معماری متناسب با اقلیم، سبب ایجاد حس تعلق، وابستگی و هویت و فرهنگ ایرانی و منطقه ای در آنها می شود.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان افزود: بر این اساس تلاش شده است تا برای ساخت مدارس استان با مطالعات خاص روی فرهنگ و بوم‌ شناسی هر منطقه، معماری مطلوب آن بکار گرفته شود.
وی اصفهان را استانی پیشرو در معماری اقلیمی عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه آب‌ وهوای شهرستان نائین گرم و خشک است و بر این اساس ساختمان مدرسه شهید چمران که به تازگی به بهره برداری رسیده نیز بر همین مبنا طراحی و اجرا شده است.
میربد افزود: ساختمان مدرسه شهید چمران به گونه‌ای ساخته شده که با کمترین تابش نور خورشید و با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژی، بیشترین روشنایی را در محیط ایجاد می کند.
وی خاطرنشان کرد: عناصر اقلیمی مانند میزان بارش ها، دما، باد، رطوبت و دیگر معیارها در معماری مدارس مورد توجه قرار خواهد گرفت.
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان افزود: بررسی های صورت گرفته نشان داده که معماری مدارس نوساز شهر اصفهان با استانداردهای اقلیمی در جهات مختلف صورت گرفته است.
وی گفت: بر این اساس وضعیت بنا به لحاظ جهت استقرار و نحوه قرارگیری از نظر کشیدگی شرقی - غربی و همچنین جهت استقرار پنجره ها به لحاظ شمالی و جنوبی بودن با استانداردهای اقلیمی این شهر تطابق دارد و تهویه طبیعی به صورت مناسب و مطلوب انجام می شود.
میربد تاکید کرد: بناهای تاریخی هر کشور در حکم شناسنامه فرهنگی هر کشوری است و نباید فراموش کرد که مدارس از جمله بناهای مهم شهری است که آیندگان از این بناهای ماندگار، ما را قضاوت خواهند کرد.
وی ادامه داد: هم اکنون چهار هزار و 942 کلاس تخریبی، 6 هزار و 269 کلاس نیازمند مقاوم سازی، 2 هزار و 107 کلاس دو نوبته در استان وجود دارد.
در سال تحصیلی جاری در مجموع 500 کلاس درس در قالب 81 طرح با زیربنای 93 هزار و 405 مترمربع و بالغ بر یکهزار و 120 میلیارد ریال اعتبار از سوی اداره کل نوسازی مدارس استان و با مشارکت خیران مدرسه ساز استان احداث و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار