کشت غله در اصفهان نیازمند رهاسازی 150 میلیون متر مکعب آب در زاینده رود است

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در حالی از پیش‌بینی اختصاص آب برای کشت غله در اصفهان آن هم با تأخیر ۲ ماهه خبر داد که کشاورزان غرب و شرق این استان همچنان باید منتظر رهاسازی آب در بستر زاینده رود برای کشت پائیزه خود باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در حالی از پیش‌بینی اختصاص آب برای کشت غله در اصفهان آن هم با تأخیر ۲ ماهه خبر داد که کشاورزان غرب و شرق این استان همچنان باید منتظر رهاسازی آب در بستر زاینده رود برای کشت پائیزه خود باشند.
به گزارش تسنیم ، بحران آب در حوضه آبریز زاینده رود چند سالی است که کشاورزی در منطقه اصفهان را با مشکل مواجه کرده و کشاورزان با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند، معضلی که سبب شده تا بخشی از کشاورزان غرب اصفهان به ویژه شهر قهدریجان برای ادامه زندگی خود به شهرهایی که آب کافی برای کشت دارند مهاجرت کرده و رنج دوری از خانواده را برای کسب روزی حلال تحمل کنند.
اما در این میان، از سوی کارشناسان و مسئولان علت‌های مختلف برای خشکی زاینده رود از جمله شرایط طبیعی و محیط زیستی، کاهش بارش‌ها و تغییر اقلیم آب و هوایی و غیره مطرح شده است و مردم نیز شرایط کنونی را به خوبی درک می‌کنند اما شرایط به گونه‌ای است که بخشی از مردم علت اصلی ایجاد بحران در حوزه زاینده رود را «مدیریت نادرست» و «رعایت نشدن عدالت در توزیع آب» می‌دانند، آنان با پذیرش کمبود میزان بارش‌ها و ضرورت اختصاص آب برای شرب، معتقد هستند که آب انتقالی برای استان یزد به جای بخش شرب در سایر بخش‌ها همچون کشاورزی استفاده می‌شود.
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی تصریح کرد: قرار بود هنگامی که تونل سوم کوهرنگ به اتمام رسید و آبگیری شد، آب به یزد منتقل شود اما هنگامی که حفاری تونل آغاز شد، آب را به یزد منتقل کردند، ما با شکستن لوله انتقال آب به یزد موافق نیستیم اما باید عدالت رعایت شود.
وی گفت: کشاورزان در توزیع سبد کالا و یا اختصاص سهام عدالت دیده نشدند، هر چند سبد کالایی که قرار است، اختصاص یابد در مقایسه با افزایش 200 درصدی قیمت برخی از کالاها ناچیز به شمار می‌آید، به هر صورت وضعیت کشاورزان منطقه اصفهان در حال حاضر بسیار بد است، برخی از آنان در گذشته، پرداخت کننده زکات بودند و امروز به نان شب محتاج هستند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شورای عالی آب و وزارت نیرو پیش بینی کرده‌اند که 350 میلیون متر مکعب آب تا دی ماه پشت سد زاینده رود جمع آوری می‌شود و می‌توان مقداری آب برای کشت غلات و البته با تأخیر در اختیار کشاورزان قرار داد.
متر مکعب آب در زاینده رود است
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در فلاورجان مطلوب‌ترین زمان آزادسازی آب برای کشت غله را آبان ماه دانست و اظهار داشت: نمی‌توان گفت کشاورزان اصلاً کشت نکنند و هنگامی که امکان رهاسازی آب وجود نداشته باشد، کشت با تأخیر انجام می‌شود، البته این کشت افت برداشت محصول را در بر دارد اما این شرایط نسبت به اینکه کشاورزان هیچ کشتی نداشته باشند، بهتر است.
اسفندیار امینی افزود: آبی که در بستر جاری می‌شود سفره‌های زیر زمینی را تغذیه می‌کند و این امکان ایجاد می‌شود که آب حداقلی در برخی از چاه‌های نزدیک به رودخانه برای استفاده دامداری‌ها و مرغداری‌ها استفاده شود، رهاسازی آب صرف این نیست که فقط برای کشاورزان و تولید گندم استفاده شود و نتایج زیادی را در بر دارد.
وی درباره میزان آب لازم برای کشت غله در اصفهان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که آب برای کشت غله به کشاورزان غرب و شرق اصفهان اختصاص یابد، حدود 140 تا 150 میلیون متر مکعب آب باید رها سازی شود.
مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان درباره استفاده کشاورزان از پساب تصفیه شده برای کشت گفت: در حال حاضر پساب در بستر رودخانه رها می‌شود، این پساب از شمال منطقه اصفهان است که بخشی از آن به صورت مستقیم استفاده می‌شود، البته در حوضه زاینده رود، پساب می‌تواند سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کند و با این تغذیه، تصفیه طبیعی هم اتفاق می‌افتد، البته باید توجه داشت که این پساب از نظر شرکت آب و فاضلاب و اداره کل محیط زیست استان اصفهان مشکلی ندارد چراکه تصفیه صنعتی انجام شده است.
به گزارش تسنیم، به گفته رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در حال حاضر کمتر از 140 میلیون متر مکعب آب پشت سد زاینده رود وجود دارد و برای بخش شرب و آب آشامیدنی به 400 میلیون متر مکعب نیاز است، حالا باید منتظر بود و دید که آیا بارش‌ها و میزان آب جمع آوری شده پشت سد زاینده رود به میزانی خواهد بود که علاوه بر تأمین نیاز آب آشامیدنی مردم اصفهان، بخشی از آب ذخیره شده، با تأخیری 2 ماهه برای کشت پاییزه کشاورزان اختصاص ‌یابد یا خیر.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار