کوکو سیب‌زمینی مخصوص میل کنید

کوکو سیب‌زمینی مخصوص میل کنید

کوکو سیب‌زمینی مخصوص میل کنید
8 خرداد 1396, 11:16 / کد خبر:6412
کوکوی سیب زمینی برای وعده افطار یک غذای کامل محسوب می شود
کوکوی سیب زمینی برای وعده افطار یک غذای کامل محسوب می شود.

مواد لازم :

سیب‌زمینی 5 تا 6 عدد متوسط

 تخم‌مرغ     7 عدد

 گوجه‌فرنگی         یک عدد متوسط

 هویج          یک عدد بزرگ

فلفل دلمه سبز و رنگی  از هرکدام یک عدد

قارچ  150 گرم

ژامبون خردشده یا گوشت چرخ‌کرده         50 گرم

نخودفرنگی بخارپز شده یک فنجان

زرشک ، روغن و نمک و فلفل به میزان لازم

جعفری خردشده  2 تا 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه 

ابتدا سیب‌زمینی، هویج، قارچ و یک عدد از فلفل دلمه‌ها را نگینی خرد و آنها را سرخ‌کنید. گوجه را هم خردکرده همراه ژامبون یا گوشت چرخ‌کرده، نخودفرنگی بخارپز شده و تخم‌مرغ‌ها و جعفری خردشده و نمک و فلفل و زرشک باهم مخلوط‌کنید و خوب ‌هم بزنید تا یکدست شود. در یک ماهیتابه مناسب مقداری روغن بریزید و آن را داغ کنید. مواد مخلوط شده کوکو را بلافاصله در روغن داغ بریزید و روی آن را صاف کنید. گوجه خردشده و فلفل دلمه رنگی خردشده را روی کوکو بریزید و بعد ماهیتابه را در فر از قبل گرم شده به مدت 40 دقیقه در طبقه وسط فر، با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. کوکو کاملاً پف‌کرده و آماده‌شده را برش بزنید و در دیس مناسب بچینید و اطراف آن را با خیار شور و زیتون تزئین کنید.

*خواص سبزی‌های خردشده در تهیه کوکو سیب‌زمینی مخصوص

**هویج: هویج منبع غنی بتاکاروتن هست. بتا کاروتن مسئول رنگ نارنجی هویج است. هرچه بتا کاروتن زیادتر باشد، هویج نارنجی‌تر می‌شود. بتا کاروتن پیش ساز ویتامین A است، یعنی در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود.ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، ریه، لوله گوارشی و همچنین در رشد سلول‌ها و تولیدمثل حائز اهمیت است. بتا کاروتن، یک آنتی اکسیدان است و بیماری‌های ناشی از پیری را کاهش می‌دهد.

**قارچ: قارچ کالری کمی دارد، هیچ‌گونه چربی یا کلسترولی در آن پیدا نمی‌شود و مقدار نمک بسیار کمی دارد. گروهی از ویتامین‌ها و املاح معدنی مهم مانند سلنیوم، پتاسیم، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین D و … هم در قارچ وجود دارد. قارچ به دلیل داشتن بتاگلوکان و اسید لینولئیک منبع غذایی خوبی برای پیشگیری از بروز سرطان سینه و پروستات است. 

** فلفل دلمه‌ای: ویتامین‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فیبرهای موجود در میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند فلفل دلمه‌ای نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. نتایج پژوهش‌های متعددی نشان داده است که مصرف زیاد میوه و سبزی‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیگر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.فلفل دلمه‌ای جزو سبزی‌هایی است که حاوی بیشترین میزان ویتامین C هست. این ویتامین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و برای مقابله با بیشتر بیماری‌ها لازم است. کمبود این ویتامین اضطراب و استرس را در وجود شما بالا می‌برد.

**گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلابه دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌كنند. در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته‌شده است. در ضمن با توجه به اینكه گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

 

 

ارسال دیدگاه

نظر خود را با سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید

عکس خوانده نمی شود
روزنامه اصفهان امروز پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸، شماره 3717 ؛ 03 بهمن 1398
روزنامه اصفهان امروز پنج‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸
  • آخرین ها
  • پربحث ترین
  • پرمخاطب ترین