کشف سلول هایی ایمنی که باعث رشد مو می شوند

محققان موفق به کشف سلول های ایمنی خاصی شده اند که رشد مو را تحریک می کند؛ این کشف می تواند زمینه را برای ابداع درمان طاسی با یک پماد هموار سازد.

کشف سلول هایی ایمنی که باعث رشد مو می شوند

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از روزنامه ایندیپندنت، محققان آمریکایی به طور تصادفی علت جدیدی برای طاسی کشف کردند که می تواند به ابداع روشی برای رشد دوباره مو کمک کند.
محققان دانشگاه سان فرانسیسکو کالیفرنیا در این مطالعه سرگرم بررسی نقش سلول های ایمنی ضد التهابی به نام Tregs در سلامت پوست بودند.
آنها برای حذف موقت این سلول ها از پوست موش های آزمایشگاهی روشی کشف کردند؛ موهای این موش ها به منظور مشاهده بهتر اثرات این حذف شدگی تراشیده شده بود.
سپس محققان سپس متوجه مسئله غیرمنتظره ای شدند، موی این موش ها مجددا رشد نکرد.
پیش از این تصور می شد که سلول های بنیادی عامل رشد دوباره موها پس از ریزش آنها هستند اما اکنون محققان متوجه شدند که این موضوع تنها درصورت وجود سلول های ایمنی Tregs صورت می گیرد.
پروفسور، 'مایکل روزنبلوم' ایمونولوژیست و متصص پوست دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو که در این مطالعه همکاری داشت، گفت: فولیکول های موی ما دائما در حال بازیابی هستند؛ زمانیکه یک تار مو می افتد، کل فولیکول مو باید به وضعیت رشد بر گردد.
وی افزود: تصور می شد که فرایند کاملا وابسته به سلول بنیادی است، اما اکنون مشخص شد که وجود Tregs ضروری است. اگر این یک نوع سلول ایمنی از بین رود، مو رشد نمی کند.
محققان معتقدند که نقص Tregs عامل ابتلا به یک بیماری خودایمنی به نام' آلوپسی آره آتا' است که باعث ریزش مو می شود و احتمالا در بروز سایر انواع طاسی هم نقش دارد.
این تحقیق در مجله Cell منتشر شده است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار