ضرورت ورود سازمان بازرسی به برداشت‌ها از زاینده‌رود

رئیس‌جمهور در دو سفر به اصفهان بر تأمین آب اصفهان تأکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سفر به اصفهان خواستار اجرایی شدن طرح تونل سوم کوهرنگ شد. بااین‌وجود ردیف اعتباری برای پروژه‌های آبرسانی در اصفهان در بودجه سال آینده دولت وجود ندارد.

اصفهان امروز: رئیس‌جمهور در دو سفر به اصفهان بر تأمین آب اصفهان تأکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سفر به اصفهان خواستار اجرایی شدن طرح تونل سوم کوهرنگ شد. بااین‌وجود ردیف اعتباری برای پروژه‌های آبرسانی در اصفهان در بودجه سال آینده دولت وجود ندارد. این بخشی از سخنان رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر بود. فتح ا... معین با اشاره به استعفای نمایندگان استان اصفهان در مجلس اظهار کرد: این اقدام برای تأمین حداقل آب آشامیدنی و سامانه انتقال آب به فلات مرکزی و تخصیص ردیف بودجه برای آنها بود که متأسفانه دولت بدون هیچ دلیلی آن را حذف کرده است. معین با اشاره به دستور رهبری مبنی بر تأمین آب موردنیاز زاینده‌رود و تأمین آب اصفهان گفت: وضع زاینده‌رود و تأمین آب اصفهان در سال‌ها مورد غفلت قرارگرفته است و در حال حاضر شاهد پیامدهای خسارت‌بار آن برای استان هستیم. معین ادامه داد: به‌جد می‌گویم اگر آب اصفهان تأمین نشود و سامانه دوم راه‌اندازی نشود، پدافند غیرعامل و اقدامات همه نمایندگان شورای شهر در همه ادوار و همچنین نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی بی‌ثمر خواهد بود. معین همچنین با اشاره به شروع عملیات بخشی از حلقه حفاظتی شهر اصفهان گفت: اجرای این طرح در راستای حفظ محیط‌زیست الزامی است و طرحی است که اجرای آن نیازمند ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است.

برخی از دستگاه‌های اجرایی اعتقادی به محیط‌زیست ندارند

روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان مهمان شورای شهر بود. سید رحمان دانیالی با تأکید بر اینکه مجوزی برای استفاده از پساب در بخش کشاورزی صادر نشده است، گفت: تنها برای جلوگیری از گردوغبار، صنعت و آبیاری فضای سبز غیر مثمر برون‌شهری مجوز استفاده از پساب وجود دارد. دانیالی تأکید کرد: در شرایط فعلی استفاده از پساب برای کشاورزی صحیح نیست. دانیالی گفت: حاضر هستیم مدیریت همه ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا را به شورای شهر واگذار کنیم تا این ذهنیت که سازمان محیط‌زیست اعداد را دست‌کاری می‌کند برطرف شود. او ادامه داد: به دلیل کمبود اعتبارات گاهی ناچاریم نمایشگرها را قطع کنیم یا برای برخی ایستگاه‌ها در تأمین و نگهداری اولویت قائل شویم، اما رقمی که برای نگهداری این ایستگاه‌ها هزینه می‌شود برای بدنه شهرداری ناچیز است و در اختیار شهرداری بودن ایستگاه‌ها می‌تواند مؤثرتر باشد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست همه اطلاعات خود را در اختیار سازمان‌های متولی قرار می‌دهد؛ اما برخی از دستگاه‌های اجرایی استان هیچ اعتقادی به مطالعات محیط زیستی ندارند. دانیالی با اشاره به مطالعات انجام‌شده برای تأمین حقابه تالاب گاوخونی گفت: حداقل آب برای زنده نگه‌داشتن تالاب مشخص‌شده است اما وزارت نیرو اعتقادی به تأمین حقابه تالاب گاوخونی ندارد و باید سازمان بازرسی ورود پیدا کند.

دانیالی تصریح کرد: تبعات ناشی از احیا نشدن تالاب گاوخونی مشخص است و همه اطلاعات به استاندار سابق اصفهان ارائه‌شده است و همه مکاتبات انجام‌شده در اختیار رضایی استاندار قرار داده می‌شود. دانیالی با اشاره به کاهش 10 تا 15 درصدی بارش‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی گفت: متأسفانه در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری شاهد برداشت آب خارج از توان رودخانه با مجوزهای قانونی هستیم. این در حال است که پس از شرب، حقابه محیط‌زیست، مهمترین حقابه ازنظر قانون است. معتقدم ورود سازمان بازرسی می‌تواند کمک کند چراکه در بسیاری از این مجوزها هیچ استعلامی از محیط‌زیست انجام‌نشده است. دانیالی با اشاره به قانون شعاع 50 کیلومتر در اصفهان گفت: این قانون در اصفهان محقق نشده و اجرای این قانون مهم در اصفهان بسیار ضعیف بوده است. هزار و 700 هکتار بیخ گوش اصفهان تحت عنوان انبار در اختیار فعالان صنعتی قرارگرفته است و واحدهای سنگبری در آن مشغول به کار هستند. باوجود قانون شاهد فعالیت تعداد قابل‌توجهی از کارگاه‌های ریخته‌گری و طلاسازی در شهر اصفهان هستیم. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: طبق قانون استفاده از پساب برای مبارزه با گردوغبار، استفاده در صنعت و استفاده از فضای سبز غیر مثمر برون‌شهری بلامانع است حال اگر شاهد استفاده از پساب در سایر بخش‌ها هستیم دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی مسئول پاسخ‌گویی هستند.

وضعیت شیوع سالک در شرق اصفهان تأسف‌بار است

در ادامه جلسه علنی روز گذشته، فریده روشن، عضو شورا در نطق میان دستور خود با اشاره به گرامی داشت روز دانشجو گفت: از آن روز که نظامیان دانشگاه را به خاک‌وخون کشیده و سه دانشجو را شهید کردند دانشگاه آغازگر حرکات عدالت‌طلبی و آزادی‌خواهی بوده است که حتی پس از انقلاب و در زمان جنگ نیز به حیات خود ادامه داد، اما در سال‌های متمادی تلاش شد تا دانشگاه در حصار قرار گیرد و هرگونه حرکت مدنی سرکوب شد. روشن با اشاره به وضعیت شیوع بیماری سالک در شرق اصفهان و ورزنه گفت: وجود چنین مسائلی در اصفهان تأثرآور است و از همه دستگاه‌های مسئول و دخیل در امر سلامت مردم می‌خواهم با ورود به مسئله در خصوص ریشه‌کنی بیماری سالک در شرق اصفهان تلاش کنند. پور محمد شریعتی نیا دیگر عضو شورا نیز در نطق روز گذشته در صحن شورا تصریح کرد: استاندار سابق طرح‌های هفت‌گانه را تنها راه احیای زاینده‌رود می‌داند درحالی‌که کارشناسان نظر دیگری دارند و هنوز هم مصوبات شورای عالی آب اجرانشده است. این عضو شورا ادامه داد: زاینده‌رود تنها محدود به شهر اصفهان نیست، ضمن حمایت از همه کشاورزان استان اصفهان و اقدام نمایندگان استان بر اجرای پروژه‌های انتقال آب تأکید می‌کنم، برخی از شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان اصفهان خواستار استعفای دسته‌جمعی بودند که دولت باید به احیای زاینده‌رود توجه کند. پور شریعت با اشاره به شیوع بیماری سالک در شرق اصفهان گفت: نخستین تبعات احیای نشدن زاینده‌رود بروز بیماری سالک در شرق اصفهان است مضاف بر اینکه پدیده ریز گردهای بر خواسته از تالاب کل کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پورشریعت در ادامه گفت: خسارت نکشت باید به کشاورزان پرداخت شود این بدهی دولت به کشاورزان است نه اقدامی از سر لطف. او بابیان اینکه حکومت در هر جامعه با عدالت مستحکم می‌شود، تصریح کرد: شاهد هستیم چند همکار باکار یکسان اما پرداخت‌های متفاوتی به آن‌ها در سیستم وجود دارد، از شهردار اصفهان درخواست دارم برای اصلاح روند موجود اقدام کند. طرح تأسیس و فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی، طرح متمم بودجه پیشنهادی برای سال ۱۳۹۷ شهرداری اصفهان و طرح اصلاح و تدوین بودجه شهرداری اصفهان و مؤسسات وابسته به رویکرد خزانه متمرکز و مدیریت هزینه مثل مصوبات روز گذشته شورای شهر اصفهان بود.


تذکر شورا:


مدیریت چندگانه عامل تخریب بافت تاریخی

شیرین طغیانی/ رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران

در بازدید از منطقه 3 شهرداری اصفهان با یک بافت تاریخی باارزش مواجه بودیم که به دلیل مدیریت‌های چندگانه، اتفاقات اسف‌باری در آن در حال وقوع است، عصار خانه‌ای در این منطقه مربوط به دوران صفویه است که بزرگ‌تر از عصار خانه بازار قیصریه است اما به علت بی‌توجهی به آن، سقف آن‌هم دچار ریزش شده بود، مدیریت شهری باید فکری به حال این ساختمان کند.


استعفای نمایندگان مجلس اقدام پوپولیستی نیست

کوروش محمدی/ رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط‌زیست

اقدام دموکراتیک نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به تخصیص ندادن ردیف بودجه برای اجرای پروژه‌های آبرسانی اصفهان موردحمایت است و نباید آن را اقدام پوپولیستی دانست. باید از برخی دولتمردان نیز گلایه کرد در واکنش به اقدام قاطع نمایندگان استان اصفهان به مردم اصفهان توهین کردند چراکه این توهین در شأن مردم و نمایندگان اصفهان نبود.



طراحی پل‌های رینگ حفاظتی چندان علمی نیست

نصیر ملت/ رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری

باید از پروژه‌ای نیمه‌تمام شهر اطلاعاتی درستی داشته باشیم تا در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی بتوانیم تصمیم درست بگیریم، با توجه به شروع عملیات رینگ چهارم حفاظتی باید بگویم درباره این پروژه طراحی‌های انجام‌شده برای پل‌ها خیلی علمی نیست و بیشتر بر اساس مسابقات دانشجویی است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار