اجرای یک دهم از وظیفه شوراهای شهر مشکلات را حل می‌کند

فرماندار خوانسار گفت: اگر یک دهم از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا در جهت رشد و توسعه انجام شود گام‌های موثری صورت گرفته و قانون به نفع احسن اجرا می‌شود.

فرماندار خوانسار گفت: اگر یک دهم از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا در جهت رشد و توسعه انجام شود گام‌های موثری صورت گرفته و قانون به نفع احسن اجرا می‌شود.

به گزارش فارس، منصور کمالی صبح امروز در نشست هم اندیشی با دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان اظهار کرد: وظیفه شوراها تنها انتخاب دهیاران و شهردار نیست، شوراها به شرح وظایف خود تسلط و آگاهی کامل داشته باشند؛ با توجه به وظایف متعددی که شوراها دارند باید از دستگاه‌ها و شهرداری‌ها مشکلات مردم را مطالبه‌گری کنند، هیچ پیشرفتی بدون مشارکت شوراها و مردم صورت نخواهد گرفت.

فرماندار خوانسار با بیان این‌که چند اصل از قانون اساسی برای پشتوانه قوی از شوراها تدوین شده است، افزود: اگر یک دهم از وظایف شوراهای اسلامی شهر و روستا در جهت رشد و توسعه انجام شود گام‌های موثری صورت گرفته و قانون به نفع احسن اجرا می‌شود؛ شوراهای شهرستان برای فعال کردن نهاد مردمی در زمینه ساخت و ساز و مسائل علمی و رعایت استانداردها مطالبه‌گری نداشتند و نباید ضعفی در این خصوص از جانب شوراها باشد.

کمالی گفت: قانون وظیفه شوراها را مشخص کرده است با صراحت کامل نامه‌های مردمی باید ممهور به مهر شورا شود، نباید اختلاف نظرها با دعواهای محلی تداخل پیدا نکند، رفتار شورایی باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: اگر به گذشته شوراها توجه کنید بزرگانی که در روستاها و شهرها به عنوان شورا و معتمد محل بودند دستی در سفره باز کردن و خدمت به مردم داشتند، هیچ شورایی نمی‌تواند فراتر از مردم فکر کند، شوراها باید خدمت‌گذار مردم باشند و این چرخه باید روال داشته باشد.

فرماندار خوانسار افزود: شوراها پیشانی نظام هستند، اگر بخواهیم به روستاها ایرادی بگیریم شوراها را هدف می‌گیریم، اگر کمبود از سوی نظام است باید تحمل شود تا نظام و خون شهدا حفظ شود نظام حاصل خون شهدا است و شوراها هم نقش بزرگی را در این عرصه باید داشته باشند.

وی یادآور شد: رشد و توسعه یک جامعه‌ مرهون فعال بودن شوراها است، دستگاه‌های اجرایی تنها خدمات ارائه می‌کنند، شوراها در زمینه جلوگیری از هدر رفت آب و آفات گیاهی و درختان ورود پیدا کرده و برای رفع آن برنامه ریزی و از دستگاه مربوطه مطالبه‌گری کنید، از تمام ارگان‌ها و دستگاه‌ها رفع مشکلات مردم را مطالبه گری کنید.

کمالی تأکید کرد: بیمه روستایی یکی از مطالبات مردم است که روزانه مراجعات زیادی داریم و باید از طریق شرکت تعاونی دهیاری پیگیری شود حل بیمه روستاییان می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند؛ بسیاری از مسؤولان کشور خوانساری هستند هر کدام شوراها اگر یک کار را از سوی مسؤولان کشوری پیگیر شود زودتر از درخواست دادن به دولت برطرف می‌شود.

اختلاف سلیقه را به جامعه نکشانیم

در ادامه مجتبی مجتهدی بخشدار مرکزی شهرستان خوانسار اظهار کرد: روحیه حاکم بر روستاها روحیه تعاون و همکاری است و شوراها باید این روحیه را پویا‌تر کنند، شوراهای روستایی باید روحیه اتحاد و همدلی داشته باشند و اگر اختلاف سلیقه وجود دارد نباید در جامعه بروز داده شود و خروجی جلسات باید تصویب مصوبات برای توسعه روستاها باشد.

بخشدار مرکزی شهرستان خوانسار تأکید کرد: روح حاکم بر شهرستان خوانسار فرهنگی و تاریخی و مذهبی است و انتظارات در حد پایتخت فرهنگی است که فرهنگ بالای مردم شهرستان را نشان می‌دهد؛ پس از پیروزی انقلاب زیر ساخت‌های زیادی برای توسعه روستاها انجام شده، اما به مرور مشکلات مهمتری مانند آب و محیط زیست و مراتع به وجود آمده است، در گذشته آن طور که باید و شاید در رفع این سه مقوله مهم برنامه‌ریزی خوبی لحاظ نشده است.

مجتهدی تصریح کرد: منابع محدود است شوراها روستاییان را توجیه کنند که چگونه از منابع خدادادی مانند آب و محیط زیست و مراتع استفاده کنند تا برای آیندگان حفظ شود؛ زمانی سازمان ملل شعار "جهانی بیاندیشیم و منطقه‌ای عمل کنیم" را تعیین کرده بود، از شوراها انتظار داریم که قوانین بالادستی را که بیشتر استراتژی کلامی است و چشم اندازهای که در کشورو جود دارد را اطلاع پیدا کنند تا از جهانی اندیشیدن ایرانی اندیشیدن را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: مشکلات روستاییان بیشتر در حوزه کشاورزی و دامداری است، ممکن است در آینده با مشکل آب مواجه شویم باید در حوزه کارآفرینی گردشگری و بوم گردی و صنایع دستی را در روستاها ایجاد کنیم.

بخشدار مرکزی شهرستان خوانسار خاطرنشان کرد: با مرمت و احیای بناهای تاریخی و سنتی مراکز بوم گردی ایجاد شود، با وحدت و همدلی مشکلات را حل کنیم و در اصل رعایت قانون را داشته باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار