استعفای نمایندگان اصفهان پاسخ به نسل‌های آینده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان نمایندگان این استان به مردم چه بگوییم وقتی که نه مصوبات 9 ماده‌ای درست اجرا شده، نه برداشت‌های غیر مجاز بالادست متوقف شده، نه اصلاح الگوی کشت و کاشت گلخانه‌ای به سرانجام رسیده و نه پروژه بهشت آباد تکلیفش مشخص است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان نمایندگان این استان به مردم چه بگوییم وقتی که نه مصوبات 9 ماده‌ای درست اجرا شده، نه برداشت‌های غیر مجاز بالادست متوقف شده، نه اصلاح الگوی کشت و کاشت گلخانه‌ای به سرانجام رسیده و نه پروژه بهشت آباد تکلیفش مشخص است. ناهید تاج الدین در گفت و گو باایسنا، با اشاره به استعفای نمایندگان استان اصفهان و سیاسی خواندن چنین استعفایی، اظهار کرد: استعفای نمانیدگان اصفهان سیاسی نیست و صرفاً به دلیل مسئله آب و در راستای مطالبات نمایندگان در مورد زاینده رود است.
وی افزود: بیش از چهار سال از تصویب مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب در مورد احیای زاینده رود می‌گذرد، اما متاسفانه هنوز بسیاری از مفاد این مصوبه به طور کامل اجرا نشده است و همچنان شاهد اجحاف در حق زاینده رود هستیم.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به مردم می‌گفتیم مشکل زاینده رود سه راه حل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارد. در کوتاه مدت نیازمند جلوگیری از 38 طرح برداشت غیر مجاز هستیم که در این زمینه اگرچه اقدامات خوبی انجام و از ابتدای خرداد امسال برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب، یکصد نفر در قالب ۱۵ تیم نظارتی در بستر زاینده رود مستقر شد، اما هنوز برداشت‌های بالادست ادامه دارد و متاسفانه هنوز نمی‌توان گفت برداشت‌های غیر مجاز متوقف شده است.
وی اضافه کرد: در میان مدت نیز برای زاینده رود نیازمند اصلاح الگوی کشت و کاشت گلخانه‌ای و احداث سد تونل سوم کوهرنگ با آورده آبی حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال هستیم که به رغم آنکه در تیر ماه امسال با تأمین منابع مالی مورد نیاز، عملیات اجرایی سد تونل سوم کوهرنگ پس از پنج سال از سر گرفته شد، اما همان طور که در جریان قرار دارید، قرارداد ساخت سد تونل سوم کوهرنگ در سال 1389 بسته شده و قرار بوده سال 93 به بهره برداری برسد در حالی که پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر کمتر از 20 درصد است، ضمن آنکه اگر هم گشایشی صورت گرفته بخش عمده آن از محل اعتبارات داخلی استان صورت گرفته و اعتبار ملی مازادی به این طرح تخصیص داده نشده است.
تاج الدین اظهار کرد: با هماهنگی میان مدیر کل آب منطقه‌ای اصفهان و مدیر عامل فولاد مبارکه در مجموع حدود 700 میلیارد تومان برای این طرح و منابع آن تأمین کرده است، که این منابع شامل 500 میلیارد تومان از منابع داخلی، 70 میلیارد تومان از منابع سال 96 و 150 میلیارد تومان از محل منابع سال 97 است، اما همان طور که می‌بینید بخش عمده مشکل نقدینگی سد تونل سوم کوهرنگ به صورت درون زا و از محل منابع داخلی استان اصفهان حل شده و باز کم لطفی‌های دولت در این قضیه مشهود است.
تاج الدین افزود: در بلند مدت نیز زاینده رود نیازمند اجرای پروژه بهشت آباد است در حالی که تکلیف پروژه بهشت آباد که می‌تواند مشکل زاینده رود و فلات مرکزی ایران را به شکل بلند مدت حل کند مشخص نیست و متاسفانه تا همین امروز شاهد حذف ردیف بودجه طرح‌های انتقال آب از جمله بهشت آباد در سال 98 بوده‌ایم.
وی ادامه داد: با این اوصاف ما به عنوان نمایندگان این استان به مردم چه بگوییم وقتی که نه مصوبات 9 ماده‌ای درست اجرا شده، نه برداشت‌های غیر مجاز بالادست متوقف شده، نه اصلاح الگوی کشت و کاشت گلخانه‌ای به سرانجام رسیده و نه پروژه بهشت آباد تکلیفش مشخص است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با چه زبانی باید به مسئولان حاکمیتی بفهمانیم که بی توجهی به زاینده رود تبعات ملی در پی دارد، چند روستای دیگر غیر از 237 روستایی که در فاصله سرشماری 90 تا 95 خالی از سکنه شده‌اند باید به خاطر فقدان کشاورزی تخلیه شوند تا آقایان متوجه عمق بحران در اصفهان شوند.
تاج الدین اضافه کرد: با کمال تأسف مهاجرانی که از استان خارج شده‌اند در سال‌های 85 تا 90 حدود 93 هزار نفر بوده است، این رقم در سال‌های 90 تا 95 به بیش از 102 هزار نفر افزایش یافته است. از طرفی سهم مهاجرت بر روی افزایش جمعیت در استان اصفهان در دوره پنج ساله از سال 85 تا 90 حدود 14.6 درصد بود که این سهم در سال‌های 90 تا 95 به 10.3 درصد کاهش یافته است و این آمارها نشان می‌دهد اصفهان به تدریج جایگاه و جذابیت خود را به عنوان یک زیستگاه انسانی از دست می‌دهد و اساساً سرمایه گریز شده است.
وی خاطرنشان کرد: استعفای نمایندگان اصفهان پاسخ به نسل‌های آینده است، ما نمی‌توانیم در برابر آنچه برای زاینده رود اتفاق می افتد بی تفاوت باشیم و دست روی دست بگذاریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار