سالک : اصفهان آزمایشگاه مدیران شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اصفهان آزمایشگاه پرش مدیران غیربومی برای جایگاه‌های دیگر در کشور است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم اصفهان آزمایشگاه پرش مدیران غیربومی برای جایگاه‌های دیگر در کشور است
حجت‌الاسلام احمد سالک امروز در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: این روزها صحبت محافل مختلف جامعه پیشکسوت و انقلابی اصفهان، پیرامون موضوع اولویت‌داری به نام تأمین منابع آب اعم از شرب، کشاورزی و صنعت است و اعتراضات مردمی پیرامون این است که دولتمردان چرا اقدام جدی و عملیاتی در این باره نمی‌کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در شورای عالی آب مصوبات بسیار خوبی داریم و همچنین شورای هماهنگی آب قوانینی در اختیار دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت نیرو گذاشته و قانون توزیع عادلانه آب و ماده 44 این قانون که موضوع مهم تأمین آب را مطرح می‌کند، قوانین دیگری در مورد باز بودن دست دولت برای تأمین آب اصفهان برای ایجاد عدالت.

وی تصریح کرد: از حدود 8 سال قبل یعنی از 25 آبان سال 89 که مردم اصفهان خدمت رهبر انقلاب رسیدند و ایشان یک چشم‌اندازی برای اصفهان تعیین کردند؛ بنده و دوستان دیگر مرکزی را به نام مرکز مطالعات نصف جهان تشکیل دادیم.

وحدت 20 نماینده مجلس در موضوع آب

سالک ادامه داد: طی بررسی که صورت گرفت و در بین 40 مساله اصلی استان اصفهان، آب را موضوع اول قرار دادیم و از سال 90 تا 97 روی آن کار کردیم، حدود 132 نامه‌نگاری و تذکر کتبی و شفاهی به مسئولین ذی‌ربط از ریاست‌جمهور گرفته تا معاون اول، معاون قوه قضاییه، شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور و تمام دستگاه‌ها نامه‌هایی را منتقل کردیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتی در سال 94 یک نامه چندصفحه‌ای را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم؛ قابل توجه است که در طول این مدت، بیش از 132 نامه‌ای که بعضاً برنامه‌ای صورت‌جلسه 4 صفحه‌ای داشته و همه نمایندگان اصفهان کار بسیار مفصلی در مورد آب انجام دادند و وحدت 20 نماینده اصفهان پیرامون حوزه آب وجود داشته است.

بی‌توجهی سازمان برنامه و بودجه به معیشت مردم

وی با طرح این سؤال که چرا سازمان برنامه و بودجه و شخص نوبخت توجهی به خواسته به حق 5 میلیون نفر در استان اصفهان نمی‌کنند، تأکید داشت: با توجه به پشت سر گذاشتن حدود یازده سال خشک‌سالی و تبدیل شدن زمین کشاورزی به کویر و سختی معیشتی که برای کشاورزان شکل گرفته و از طرفی فشار بانک کشاورزی، کمترین توجه از سوی سازمان برنامه و بودجه به این مسئله نشده است.

سالک اذعان داشت: به استان اصفهان مارکی به نام استان «برخوردار» زده شده است ولی غافل از این هستند که امروز این استان برخوردار گرفتار معضلات و مشکلاتی است که بسیار مردم را نگران کرده است. نوسانات ارز و ضعف مدیریت دولت در این مسئله، آثار منفی بر روی کالاهای اساسی مردم گذاشته و این هم عامل دیگر فشار بر معیشت مردم شده است و ما واقعاً شرمنده مردم هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: با همه این پیگیری‌ها هفته گذشته متوجه شدیم که پس از گذشت چند سال که قرار بود آب شرب مردم اصفهان در سامانه دو یا گلاب و همچنین سد تونل سوم اینکه وارد کمیسیون ماده 23 بشود و بودجه به آن اختصاص پیدا کند این اتفاق رخ نداده است.

تفاوت دریاچه ارومیه با زاینده‌رود چیست؟

وی اضافه کرد: چهارشنبه که متوجه این مسئله شدیم دور هم جمع شدیم و راه‌حل‌های مختلفی را بیان کردیم از جمله استعفای دسته‌جمعی؛ عوامل این استعفای دسته‌جمعی را قبلاً مطرح کرده‌ایم، بی‌مهری دولت، عدم توجه به ردیف بودجه مسئله آب در دولت.

سالک یادآور شد: چگونه برای ارومیه یک ستاد احیای ارومیه تشکیل می‌شود ولی برای رودخانه زاینده‌رود که ستاد احیای داشتیم با وجود جلساتی که با جهانگیری و سایر مسؤولان داشتیم هنوز تشکیل نداده‌اند و بودجه‌های هم برایش تشخیص نداده‌اند؛ این ردیف را هم حذف کردند که آب شرب مردم و نمایندگان بسیار ناراحت شدند و یک جا استعفا دادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استعفای 19 نماینده استان اصفهان ابراز کرد: استعفا یعنی دفاع از حقوق مردم به ویژه دفاع از حقوق کشاورزانی که حق‌آبه‌دار هستند و دفاع از خانواده شهدا و جانبازانی که در جبهه‌های جنگ از کشور دفاع کردند حقشان نیست که این طور با آن‌ها برخورد شود.

پاسخ کسانی که می‌گویند استعفا تشریفاتی است

وی با بیان این‌که برای کسانی که می‌گویند این استعفاها تشریفاتی است باید بگویم که 19 نماینده اصفهان به صورت جدی استعفا داده‌اند؛ بیان داشت: استعفا به هیچ وجه تشریفاتی نیست، وحدت نمایندگان در دولت دهم در حوزه آب چشمگیر است و این موضوع آب تمام استان را شامل می‌شود؛ اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر، نائین، فلاورجان و نقاط مختلف این استان را شامل می‌شود.

سالک عنوان کرد: بعضی می‌خواهند القا کنند که اولویت در اصفهان آب نیست بلکه چیزهای دیگری است؛ بله طبیعی است که اولویت برای این گروه از کانال‌ها مختلف، تغییر فرهنگ مردم به سوی مقابله با این نظام هست؛ باید به این آقایان و شوراها اعلام کنیم که اولویت اول مردم آب است حتی اگر آب شرب خانه همین آقایان که اعلام می‌کنند گل‌آلود شود صدایشان بلند خواهد شد، هنوز گرفتار تقسیم آب نشدند که هر چند ساعت به خانه‌هایشان آب برود و امیدواریم که آن روز نیاید.

وی تصریح کرد: به هر حال ما پای استعفای خود ایستاده‌ایم و امیدواریم پیش برود و من به شما اطمینان می‌دهم که همه ایستاده‌اند و این موضوع باور ماست؛ امیدوارم که رئیس برنامه و بودجه استان اصفهان، استاندار و دیگران تلاش کنند تا این مشکل و معضل را حل کنند و به جای تحقیر نمایندگان و برخی صحبت‌ها که درشان این آقایان هم نیست، بخواهند برای حل مشکل فکری کنند.

شأن و جایگاه نمایندگان را بدانید!

سالک با انتقاد از کسانی که استعفای نمایندگان را اشتباه دانسته و یا بی‌نتیجه می‌دانند، توضیح داد: باید به برخی از این آقایان گفت که تازه به دوران رسیده‌اید و ما از گذشته مجلس بوده‌ایم و بهتر از شما مسائل بودجه و زوایای بودجه و مسائل را می‌فهمیم و در اختیارمان هست، شأن و جایگاه نمایندگان را بدانید!

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: تلاش مجموعه نصف جهان منجر به طرح‌هایی برای تأمین آب اصفهان شد که البته استاندار سابق هم از آن استفاده کرده و مانور تبلیغاتی داد.

وی با بیان این که از چند ردیف از بودجه در دو سال اخیر با هم جمع شد افزود: 802 میلیارد برای تأمین بودجه سد تونل سوم گذاشته شد و قبل از این بودجه، از مدیرعامل سابق فولاد مبارکه دعوت شد و جلسات متعددی داشتیم، نهایتاً قرار بر این شد 500 میلیارد تومان برای آب بگذارند و صورت جلسات و امضای ایشان موجود هست از این مبلغ نیز 450 میلیارد تومان برای خسارت عدم کشت در نظر گرفته شد.

این نماینده مجلس بیان کرد: مرحله اول را در اسفند سال گذشته بین یک تا سه میلیون و مدتی بعد پانصد هزار تومان به کشاورزان پرداخت شد، کم بودن مبالغ منجر به ناراحتی کشاورزان شده بود که توضیح دادیم و گفتیم 450 میلیارد تومان یکجا از طرف صنایع پرداخت نشده و خسارت‌ها به تدریج واریز می‌شود.

وی در رابطه با زمان بازگشایی سد برای کشاورزان عنوان کرد: بر اساس جلسه یک ماه قبل در تهران قرار بر این شد که اگر حجم آب به 350 میلیون مترمکعب رسید آب را برای کشت آزاد می‌کنند؛ نکته دیگر، الزامات این مسئله است که باید عملیاتی شود که عبارت است از برداشتن بندهایی که در رودخانه گذاشته‌ شده، قرار شد ساماندهی زاینده‌رود، این بندها را بردارد که از مصوبات این جلسه بود.

سالک اذعان کرد: نکته بعد اینکه اگر بارش به حد 350 میلیون مترمکعب نیامد، استاندار موظف است خسارت عدم کشت را به کشاورزان بپردازد که در جلسه بعدی که در کمیته 15 آذر بود؛ تصمیم بر این گرفتند اگر آب به این حد رسید برای کشت آزاد کنند و بارش‌ها آب را به این حد برسانند که کشاورزان در دی ما بتوانند کشت دوم خود را شروع کنند.

خواسته نمایندگان برای پس گرفتن استعفا

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خواسته‌های نمایندگان برای پس گرفتن استعفا گفت: مسؤولان در دولت باید به این نتیجه برسند که سریع‌تر قوانین 9 ماده‌ای شورای عالی آب را عملیاتی کنند، ردیفی برای آب شرب و سد تعیین کنند، مقدمات تونل بهشت‌آباد را فراهم کنند که آب به فلات مرکزی منتقل بشود؛ این خواسته ما و همه مردم است و ما آن را دنبال می‌کنیم تا به نتیجه برسیم.

سالک با بیان اینکه ما برای ارتقا استان اصفهان یک طراحی انجام دادیم، گفت: موضوعات مهمی در این طراحی مطرح شد و اولین موضوع بحث مدیریت بود. ما همیشه در دولت‌ها 7 یا 8 وزیر اصفهانی داریم ولی هیچ‌کدام قدمی برای استان اصفهان برنداشته‌اند؛ بنابراین در این موضوع بحث مدیریت مطرح است. بنده اینجا با صراحت عرض می‌کنم که بالغ بر 20 سال است که اصفهان گرفتار ضعف مدیریتی است.

اصفهان آزمایشگاه مدیران شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز داشت: معتقدم اصفهان آزمایشگاه پرش مدیران غیربومی برای جایگاه‌های دیگر در کشور است و این یک نوع نادیده گرفتن مدیران خوب و بومی استان اصفهان است. ما در جنگ ده‌ها فرمانده شهید همچون خرازی‌ها و کاظمی‌ها در این صحنه‌های مدیریتی داریم و قدرت و ظرفیت اصفهان بالاست ولی بی مهری دولت نهم و دهم و...هست.

وی در پایان توصیه کرد: من به تمامی مسئولین دستگاه‌های دولتی عرض می‌کنم که مدیرانی در تراز مردم اصفهان تعیین کنید. همیشه اصفهان در یک رکود قرار گرفته و واقعاً قابل تحمل نیست. این نکته ای است که دولتمردان ما باید توجه کافی به آن داشته باشند؛ آقای نوبخت شما به وظایف نمایندگان واقف هستید، این نوع صحبت کردن و تحقیر کردن کسانی که به خاطر حقوق مردم استعفا دادند، از شخص شما قابل قبول و قابل تحمل نیست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار