پارک سوار زرین شهر، راوی قصه پرغصه تورم و کمبود اعتبارت

حکایت وجود پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرها و استان‌های مختلف کشور موضوع جدیدی و تازه ای نیست، پروژه‌هایی که بخشی از آن‌ها ملی و تعدادی استانی و برخی نیز شهری و شهرستانی بوده و زرین شهر نیز به عنوان مرکز شهرستان لنجان از این مسئله بی نصیب نمانده است. پروژه پارک سورا یکی از پروژه های که چندین سال است به دلایل مختلف همچون کمبود اعتبار، تغییر مدیریت و... تکمیل و بهره برداری از آن به تاخیر افتاده و به دلیل طولانی شدن روند اتمام این پروژه، این مهم به یکی مطالبات مردمی تبدیل شده‌ است.

حکایت وجود پروژه‌های نیمه‌تمام در شهرها و استان‌های مختلف کشور موضوع جدیدی و تازه ای نیست، پروژه‌هایی که بخشی از آن‌ها ملی و تعدادی استانی و برخی نیز شهری و شهرستانی بوده و زرین شهر نیز به عنوان مرکز شهرستان لنجان از این مسئله بی نصیب نمانده است. پروژه پارک سورا یکی از پروژه های که چندین سال است به دلایل مختلف همچون کمبود اعتبار، تغییر مدیریت و... تکمیل و بهره برداری از آن به تاخیر افتاده و به دلیل طولانی شدن روند اتمام این پروژه، این مهم به یکی مطالبات مردمی تبدیل شده‌ از این رو با میثم محمدی شهردار زرین شهر به گفت و گو نشستیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

سیاست شهرداری زرین شهر در دوره پنجم، برای اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام همچون پارک سوار چیست؟

محمدی: با توجه به قانون بودجه ۹۷ شهرداری زرین شهر و فضای حاکم بر اقتصاد شهرداری‌ها در حال حاضر، در گام نخست اداره کردن شهر مورد توجه قرار داشته و امکان شروع پروژه‌های عمرانی جدید وجود ندارد. باید به این نکته توجه داشت که نخستین اولویت ما در شهرداری تأمین مسایل مالی برای پرداخت حقوق پرسنل و پرداخت دیون شهرداری است و پس از آن اگر تأمین اعتبار به درستی و طبق برنامه ریزی انجام شده انجام گیرد، وارد اجرای پروژه های عمرانی می شویم.

در پروژه های عمرانی نیز، اولویت با اتمام پروژه‌های نیمه تمام مهم و تاثیرگذار خواهد بود البته تا زمانی که وضعیت مالی شهرداری مشخص نباشد از شروع پروژه های عمرانی جدید، خودداری می کنیم و این سیاست تا زمانی ادامه خواهد یافت که وضعیت مالی شهرداری ایستا شود.

اولویت نخست شهرداری زرین شهر در اتمام پروژه های نیمه تمام بهره برداری شهرک حمل و نقل است، و در مرحله بعد پروژه پارک سوار در اولویت قرار دارد و در این راستا چندین جلسه کارشناسی در خصوص تعیین تکلیف این پروژه برگزار شده است.

زرین شهر به عنوان مرکز شهرستان لنجان تاکنون فاقد پایانه مسافربری در خور مردم بوده، علت این مسئله چیست؟

محمدی: طی سال های اخیر شاهد احداث سه پایانه مسافربری در زرین شهر بوده ایم که به دلایل مختلف این پروژه ها به بهره برداری نرسیده و عدم استفاده کاربردی از آنها نیز یکی از نکات منفی تصمیم گری های مدیریتی در زرین شهر به شمار می آید چراکه این سه پروژه هیچ یک به بهره برداری نرسیده و قابلیت خدمت رسانی شایسته به مردم را نیز ندارد، از این رو احداث پروژه پارک سوار زرین شهر با هدف ساماندهی مسافر در شهر برنامه ریزی شد. پروژه پارک سوار از نظر معماری، سازه و تجهیزات جزء پروژه های خاص کشور به شمار می آید که در سال ۹۱ به عنوان تنها سازه فلزی نمونه کشور انتخاب شد.

برآورد اولیه احداث پروژه شهردر سال ۱۳۹۰ هفت میلیارد تومان بود و با توجه به پیش بینی سه هزار متر واحد تجاری در این پروژه، پارک سوار زرین شهر به عنوان پروژه ای خدماتی اما با سودآوری اقتصادی برای شهرداری تعریف شده بود که حدود ۲۴ میلیارد تومان برای شهرداری درآمدزایی داشته باشد.

با توجه به طولانی شدن زمان بهره برداری و چالش هایی که پیش روی اتمام پروژه پارک سوار وجود دارد، آیا این پروژه دیگر توجیه اقتصادی دارد؟

محمدی: متاسفانه تورمی که در اواخر سال ۱۳۹۱ در کشور شاهد آن بودیم و دلار ۹۰۰ تومانی به سه هزار تومان مبدل شد باعث شد این پروژه از ریل سودآوری و حتی اتمام در زمان برنامه ریزی شده خارج شود. با توجه به اهمیت اتمام این پروژه هیئت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری زرین شهر با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وارد مذاکره شده، و اولویت ها نیز مشخص شده است. هیئت عالی سرمایه گذاری شهرداری زرین شهر به این نتیجه رسید که پروژه نیاز به انجام مطالعات جدید و تازه‌ای دارد تا مشخص شود، تا نقشه راه بر اساس وضعیت اقتصادی امروز ترسیم و بتوانیم بیشترین بهره‌وری را از سرمایه‌ای که این پروژه هزینه شده، داشته باشیم. طی سال های اخیر اعتباری بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در پروژه پارک سوار هزینه شده، که ۸ میلیارد تومان آن بدهی بوده و براساس برآوردهای انجام شده برای اتمام این پروژه نیز نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر شهرداری ها امروز شهرداری زرین شهر چاره ای جز جذب سرمایه گذار برای اتمام پروژه ندارد تا بتواند از منابع مالی و نقدی سرمایه گذار این پروژه را به اتمام رساند البته ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری نیز جایگاه خاص خود را در شرایط اقتصادی امروز دارد که این مهم نیز مورد توجه شهرداری قرار گرفته است.

برنامه شهرداری زرین شهر برای ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران چه بوده است؟

محمدی: در راستای ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی شهرداری زرین شهر با استفاده از ظرفیت هیئت سرمایه گذاری شهرداری، فعال کردن مشاور اصلی طرح، انعقاد قرارداد با سازمان طراحی شهرداری های استان و انتخاب مشاور اقتصادی به سمت ایجاد جذابیت اقتصادی در این پروژه حرکت کردیم. باید به این مهم توجه داشت که پروژه پارک سوار زرین شهر در یک موقعیت می تواند کاربرهای تجاری و هایپر مارکت، شهربازی، مرکز نمایشگاهی برند، رستوران و فست فود، مراکز خدماتی و حمل و نقل شهری را در دل خود جای دهد. از این رو در ابتدا این قابلیت در این پروژه دیده شد که قسمتی از این مجموعه می تواند به هایپرمارکت، تبدیل شود و بر همین اساس گروهی شامل کارشناسان فنی و اقتصادی در شهرداری تشکیل شد تا بررسی لازم در این خصوص انجام گیرد. با حفظ کاربری پارک سوار، طبقه‌ی همکف مجموعه به احداث هایپر مارکت با وسعت دو هزار و ۵۰۰ متر اختصاص یافت، در طبقه کد ۷+ ایجاد رستوران پیش بینی شده، نیمی از طبقه‌ی منهای چهار، که مساحتی نزدیک به هزار و ۵۰۰ متر است با مشارکت بخش خصوصی، به شهربازی سرپوشیده تبدیل می گردد و نیمی دیگر هم به فضای تجاری برند و نمایشگاه های فصلی اختصاص پیدا می‌کند. در این پروژه چند غرفه‌ی فست‌فود و یک رستوران ویژه خواهیم داشت، که از اولویت های بعدی به شمار می آیند.

در خصوص ایجاد هایپر مارکت با ۱۵ شرکت و سرمایه‌گذار بخش خصوصی صحبت شده و فضای سرمایه‌گذاری رقابتی نیز ایجاد شده است. با توجه به حضور بخش خصوصی در این پروژه در تلاش هستیم در مرحله‌ اول هایپرمارکت تکمیل و سپس بخش حمل و نقل ساخته و راه‌اندازی شود.

با توجه به اینکه اولین اولویت ما راه‌اندازی هایپر مارکت و فضای حمل و نقل این پروژه بوده، نیازمند اعتبار برای ادامه‌ی کار، اجرای تأسیسات و انجام محوطه‌سازی مجموعه هستیم و در این مسیر چند گزینه برای تأمین اعتبار شامل تهاتُر زمین، اخذ وام قرض‌الحسنه از سازمان شهرداری‌های کشور، مشارکت بخش خصوصی و یا اجرای BOT، یا همان استفاده از سرمایه‌ی بخش خصوصی از راه های پیش روی شهرداری بوده. البته همه‌ی موارد در کمیته‌ی فنی_اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت تا مشخص شود بهره‌وری و سود شهرداری در اجرای کدام یک از گزینه های پیش رو بوده است.

امروز به این نتیجه رسیده ایم که سرمایه گذاران بخش خصوصی در وضعیت فعلی اقتصادی تنها به مشارکت در پروژه رغبت دارد از این رو این مهم مورد توجه قرار گرفته است.

صحبت هایی در خصوص واگذاری پارک سوار به بخش خصوصی مطرح است، آیا شهرداری قصد واگذاری این پروژه به بخش خصوصی را دارد؟

محمدی: خیر چنین چیزی صحت نداشته و شهرداری قصد فروش پارک سوار را نداشته چراکه مدیریت شهری به این پروژه به عنوان پروژه درآمد پایدار و برند نگاه می کند. البته افرادی برای خرید این مجموعه به شهرداری مراجعه کرده اند اما به دلیل اینکه منافع شهر و شهرداری در فروش این مجموعه نیست، سعی شده سرمایه گذاران را به مشارکت در این طرح تشویق کنیم. اصلی که در هیئت عالی سرمایه‌گذاری شهرداری به آن رسیده‌ایم این است که مدیریت مجموعه از نظر تصمیم‌گیری برای واگذاری به افراد، تا آخرین روز در اختیار شهرداری باشد. البته جزئیات مدیریت مجموعه همچون مدیر داخلی و... در مرحله‌ی بهره‌برداری روشن خواهد شد.

طی ماه های اخیر شاهد حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در پروژه پارک سوار بودیم هدف از این بازدید چه بوده است؟

محمدی: ایجاد هایپر مارکت در پارک سوار جذابیت های منحصر به فرد خود را برای سرمایه گذاران فعال در این حوزه دارد و امروز شاده آمادگی یکی از سرمایه گذار برند هایپر مارکت که بیش از ۲۰ فروشگاه ذنجیره ای در کشور را در اختیار دارد برای مشارکت در این پروژه هستیم که جلسات متعددی نیز با این سرمایه گذار برگذار شده است، اما مدل کاری این سرمایه گذار تنها در گردش اجناس هایپرینگ مواد خوراکی بوده و تمایلی به مشارکت در اتمام تاسیسات مجموعه ندارد. از این رو به دنبال سرمایه گذاران و یا افرادی هستیم که بتواند به کمک شهرداری در اتمام تاسیسات میکانیکی شامل موتورخانه، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، دو دستگاه پله برقی، دو دستگاه آسانسور و محوطه سازی بیاید و به عنوان بهره بردار به این پروژه وارد شد. با صحبت هایی که با معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان انجام گرفت با درخواست بازدید از این پروژه موافقت کرده و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و مدیرعامل سازمان همیار شهرداری های استان اصفهان از این پروژه بازدید به عمل آمد تا بتوانیم در این خصوص تصمیم گیری کنیم و در صورت امکان با روش های در نظر گرفته شد با مشارکت سازمان همیاری شهرداری ها این پروژه را با جذابیت های که در دل خود جای داده به اتمام برسانیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار