کشاورزان شرق اصفهان حقابه خود را از زاینده رود مطالبه کردند

گروهی از کشاورزان و باغداران شرق اصفهان روز پنجشنبه با حضور در مسجد گلزار خوراسگان واقع در شرق این کلانشهرخواهان رسیدگی به مشکلات معیشیتی و تخصیص نیافتن حقابه های خود از رودخانه زاینده رود شدند.

گروهی از کشاورزان و باغداران شرق اصفهان روز پنجشنبه با حضور در مسجد گلزار خوراسگان واقع در شرق این کلانشهرخواهان رسیدگی به مشکلات معیشیتی و تخصیص نیافتن حقابه های خود از رودخانه زاینده رود شدند.
به گزارش ایرنا، این کشاورزان و باغداران از مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، ورزنه، اژیه، هرند، برآن همراه با خانواده های خود در محل یاد شده گرد هم آمدند و بر توجه بیشتر مسئولان برای حل معضلات کشاورزان و اجرای وعده های مدیران کشور تاکید کردند.
حیدرعلی عابدی و ناهید تاج الدین نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این جمع حضور داشتند.
این 2 نماینده به همراه 17 نماینده دیگر استان اصفهان 14 آذر امسال در اعتراض به آنچه که 'عدم تحقق وعده‌های دولت برای تامین هزینه های حوزه آب در لایحه بودجه سال آتی ' خواندند از سمت نمایندگی مردم این استان در مجلس شورای اسلامی اعلام استعفا کرده اند.
این جمع همچنین با امضای چند طومار با بیان مشکلات خود اظهارداشتند که خشکسالی و جاری نشدن زاینده رود برای کشت، مشکلات معیشتی آنان را در سال های اخیر دو چندان کرده است.
کشاورزان و باغداران پیش از این و در سال های گذشته و بویژه در ماه های اخیر با حضور در برخی مکان های از قبل اعلام شده خواهان تخصیص حقابه خود برای کشت پائیزه شدند.
همچنین کشاورزان شرق و غرب اصفهان نیز امسال و در چند نوبت با حضور و اجتماع در نقاط مختلف کلانشهر اصفهان خواهان بازگرداندن حقابه خود از زاینده رود شده و مسئولان را به حل مشکلات خود فراخوانده بودند.
کاهش بارش در سال زراعی قبلی در حوضه آبریز فلات مرکزی ایران که زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود، باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد و امکان تخصیص آب برای کشت کشاورزان غرب و شرق اصفهان وجود نداشته باشد.
شرایط ذخیره آب در سد زاینده رود به گونه ای است که مسئولان تنها برای تامین آب شرب قادر به برنامه ریزی هستند و تخصیص آب برای کشاورزی را به افزایش بارندگی در ماه های آینده و افزایش ذخیره سد موکول کرده اند.
حوضه آبریز زاینده رود دارای 26 هزار و 917 کیلومتر مربع است که 92.9 درصد آن در استان اصفهان و 7.1 درصد در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
اکنون از یکهزار و 400 میلیون مترمکعب حجم سد زاینده رود تنها 135 میلیون مترمکعب یعنی 9 درصد آن آب دادر این سد ذخیره شده است.
زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر، به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌ های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ ریزد.
این رودخانه در یک دهه اخیر به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی به رودخانه فصلی تبدیل شده و در بیشتر ماه های سال در سطح استان اصفهان با خشکی مواجه می شود که این موضوع مشکلات بسیاری را برای بخش های کشاورزی و محیط زیست بوجود آورده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار