«ساحل» خسته دیروز و عروس امروز زاینده‌رود

بالاخره نوبتی هم باشد نوبت به «ساحل» رسید تا این رخ خسته و فرتوت خود را کنار بزند و رخت نو بر تن کند تا پس از سال‌ها ساحل زاینده‌رود را نگینی باشد، اما امان از بدقولی‌ها!

بالاخره نوبتی هم باشد نوبت به «ساحل» رسید تا این رخ خسته و فرتوت خود را کنار بزند و رخت نو بر تن کند تا پس از سال‌ها ساحل زاینده‌رود را نگینی باشد، اما امان از بدقولی‌ها!

به گزارش فارس ، در سال‌های اخیر موضوع کمبود سینما به عنوان یک نمود بارز فرهنگی در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی مورد توجه مردم و مسؤولان قرار گرفته است و این در شرایطی است که در اوایل دهه اخیر اصفهان شاهد تعطیلی پشت سر هم سینماهای خود بود.

از سال 1394 که مالکیت 3 سینمای اصفهان به حوزه هنری انتقال یافت، مؤسسه بهمن سبز نهضت بازسازی، تعمیر و نوسازی سینماهای اصفهان را آغاز کرد، این نهضت با سینما فلسطینی آغاز شد که حدود 4 سال تعطیل بود؛ به واسطه بازسازی این سینما، نه تنها «فلسطین» از حالت تعطیل در آمد بلکه با بهبود کیفیت در سالن، صندلی‌ها، تجهیزات و محیط سینما همراه بود.

پس از سینما فلسطین مسؤولان حوزه هنری که استقبال مردم از این سینما را دیده بودند راه در پیش گرفته را ادامه دادند و سراغ سینما خانواده‌ای رفتند که در سال 1350 با ظرفیت 460 نفر ساخته شده بود اما به دلیل کهنسالی و کیفیت بسیار پایین آن عملا مورد اقبال سینماروهای اصفهانی نبود.

این سینما با سرعتی قابل توجه طی 5 ماه بازسازی و نوسازی شد و به یک سالن با ظرفیت 411 نفر، 2 سالن 120 و 117 نفره و یک سالن 70 نفره، همچنین کافه سینما با ظرفیت 25 نفر با چیدمان کافه و صندلی مبله، با امکان پذیرایی در هنگام تماشای فیلم تبدیل شد؛ مزیت بزرگی که نخستین پردیس سینمایی استان اصفهان برای اصفهان به ارمغان آورد، اکران هم‌زمان چند فیلم متفاوت در سالن‌های مختلف سینمایی خود بود که موجب می‌شد تا مردم اصفهان هر زمان که به این سینما مراجعه می‌کنند حتماً فیلمی متناسب با سلیقه خود را روی پرده ببینند.

* نخستین پردیس، یک تیر چند نشان

در همین راستا سید مصطفی حسینی، مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان که متولی این نهضت در اصفهان است در مصاحبه با رسانه‌ها عنوان کرده بود: در چند سال گذشته سینماهای اصفهان به مرحله فرسودگی رسیده و به دلیل کمبود سینما تنوع در فیلم‌ها را نیز کمتر شاهد بودیم اما هم‌اکنون و با تبدیل سینما خانواده به پردیس سینمایی هر فرد یا خانواده‌ای می‌تواند مطابق سلایق خود فیلمی را انتخاب کرده و به سینما برود.

روز پرشور و شلوغ افتتاحیه این سینما خبر از اتفاقات خوب برای آینده آن داشت، از آن روز تاکنون این سینما با استقبال باورنکردنی مردم مواجه بوده است، این استقبال تا حدی بوده که کمک کرده تا در یک سال اخیر در مجموع بیش از 2 برابر افزایش فروش در سینماهای اصفهان داشته باشیم.

وعده‌ای که یکسال از آن گذشت

در فروردین 96 و در روز افتتاح پردیس چهارباغ مهدی احمدی‌فر، رئیس حوزه هنری استان اصفهان با بیان این شرط که اگر همین همتی که برای بازسازی پردیس چهارباغ در میان مسؤولان استان وجود داشت ادامه داشته باشد، در اردیبهشت‌ماه بازسازی سینما ساحل آغاز و تا پایان سال به عنوان بزرگ‌ترین پردیس سینمایی استان و یکی از پردیس‌های نمونه کشور بازسازی می‌شود.

وی با بیان اینکه استان اصفهان مطابق با استانداردهای جهانی به حداقل 40 سالن سینمایی نیاز داشته و اکنون 17 سالن سینمایی فعال دارد، ابراز داشت: شهر اصفهان با جمعیت حدود 2.5 میلیون نفری اکنون هشت سالن سینمایی دارد و این در حالی است که باید به چشم انداز 30 سینما برسد.

اما تغییرات در مدیریت شهری در ابتدای سال 96 چیز دیگری را نشان داد، ظاهراً چنین جدیتی که در نظر رئیس حوزه هنری استان اصفهان بود محقق نشد و این موضوع به عقب افتادن ماه به ماه آغاز بازسازی دیگر سینماهای اصفهان کمک کرد تا وعده و وعیدها محقق نشود و صحبت‌ها برای بازسازی ساحل در حد زمزمه‌هایی در طول سال ادامه داشته باشد.

اما پس از گذشت یک سال از قول‌هایی که در افتتاح پردیس سینمایی چهارباغ داده شد، یزدان عشیری، مدیر روابط عمومی و امور محافل سازمان سینمایی حوزه هنری در صحبت‌های خود از ادامه نهضت بازسازی، تعمیر و نوسازی ناوگان سینماهای حوزه هنری که در دو سال اخیر اوج گرفته است خبر داد و این نوید را به مردم داده بود که در سال 97 با قدرت و جدیت بیش‌تری این مسیر را طی خواهند کرد.

اما عزم جزم مسؤولان حوزه هنری بالاخره مسؤولان شهری را همراه کرد تا با کمک مادی و معنوی در آبان ماه 1396 کلنگ خود را بر دل ساحل بزنند تا هم با افزایش تعداد سالن‌های آن از کمبود سالن‌های سینمایی شهر اصفهان کاسته شود و هم این سینمای قدیمی شهر تاریخی اصفهان که عمری 43 سال دارد با ظاهر و کیفیت بهتری به مردم این شهر که با استقبال خود از پردیس چهارباغ نشان داده‌اند لایق بهترین‌ها هستند، خدمت کند.

در مراسم کلنگ‌زنی ساحل، محمود کاظمی مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری، غلامرضا فرجی مسؤول بازاریابی و اکران حوزه هنری، سهیل جهان بیگلری رئیس هیأت مدیره بهمن سبز، رئیس حوزه هنری استان اصفهان، مهدی مقدری سخنگوی سابق شورای اسلامی شهر اصفهان، فریده روشن رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان و برخی دیگر از مسؤولان حوزه هنری استان اصفهان حضور داشتند.

نخستین صحبت‌ها از کیفیت و کمیت سالن‌های پردیس ساحل که توسط مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان مطرح شد به این شرح بود: طبق برنامه‌ریزی‌ها پردیس سینمایی ساحل 5 سالن سینما با ظرفیت 940 نفر به سبک «گرادیان» خواهد داشت که یکی از این سالن‌ها قابلیت پخش فیلم سه‌بعدی را دارد، یکی دیگر از این سینماها نیز از سیستم صوتی «دالبی اتموس» که به روزترین سیستم صدای دنیاست بهره می‌برد، همچنین این پردیس دارای اولین کافه سینمای استان اصفهان و کافی‌شاپ و سالن روباز نیز خواهد بود.

* 2 سالن اضافه شد اما پول نرسید

اسفند ماه 96 فرا رسید، با وجود بازدیدهای مکرر مسؤولان شهری اما پروژه با وضعیت پیش‌بینی شده فاصله داشت و زمزمه‌هایی که مطرح می‌شد گواه از نرسیدن به موقع بودجه توسط شهرداری بود، اما اضافه شدن 2 سالن به تعداد سالن‌های ساحل نیز موضوع مهمی بود که باعث به تعویق افتادن سینما شده بود، هر چند که امید هنوز وجود داشت که پروژه در زمان وعده داده شده به اتمام برسد.

به گفته مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان پردیس سینمای ساحل از ابتدا قرار بود دارای 7 سالن باشد که با توجه به ظرفیت‌های موجود دو سالن 20 و 30 نفره ویژه کودکان به این تعداد اضافه شد، در ادامه وی مطرح کرده بود که پیش از بازسازی، سینما ساحل دارای 600 صندلی بود که پس از بازسازی به شکل پردیس سینمایی دارای یک هزار و 200 صندلی خواهد بود، طبق این صحبت‌ها تعداد صندلی‌های سینما نیز نسبت به برنامه‌ریزی اولیه با افزایش رو به رو شده بود.

اما فروردین، هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز تولد پردیس چهارباغ گذشت و همچنان گرد و خاک بازسازی بر سر ساحل نشسته بود و از افتتاح این سینما خبری نبود؛ یک ماه پس از آن و در اردیبهشت ماه، حسینی ساخت سینما را با روند خوب و رو به جلو قلمداد کرد و بخشی از هزینه‌ای که شهرداری بابت همکاری برای این پروژه قول داده بود را پرداخت شده عنوان کرد، همچنین نوید داد شهرداری پیگیر پرداخت بخش دیگر این هزینه است.

اوایل تیرماه امسال و هم‌زمان با پخش بازی‌های جام جهانی در سینماهای اصفهان، تیتر خبرها «افتتاح پردیس سینمایی ساحل در روزهای آینده» بود، مسؤولان بازسازی این سینما را در مراحل نهایی خود اعلام کردند و مژده دادند به زودی شاهد خبر افتتاح این پردیس سینمایی 9 سالنه مجهز به کافه سینما، سینمای کودک و سینمای روباز در روزهای آینده خواهیم بود.

* پاگشای شهردار در ساحل

چند روز بعد و با نزدیک شدن به زمان دوم وعده داده شده برای اتمام ساحل بالاخره شهردار اصفهان پس از گذشت 7 ماه از کلنگ زنی بزرگ‌ترین پردیس سینمایی اصفهان در اواسط تیرماه از پروژه ساحل بازدید کرد؛ به نظر می‌رسد این بازدید دیرهنگام به خاطر نزدیک شدن به تاریخ افتتاح ساحل و بعد تبلیغاتی آن باشد اما غافل از اینکه...

شهردار در این بازدید گفت: شهرداری تاکنون یک میلیارد تومانی که در این پروژه به صورت نقدی برای شروع کار سهم داشته را پرداخت کرده است، البته باید در نظر داشت که در این راستا علاوه بر مساعدت یک میلیارد تومان پرداخت نقدی، چهار میلیارد تومان هم میزان معافیت عوارض و زمین بود که توسط شهرداری باید گرفته می‌شد که نگرفتیم چرا ک معتقدیم این سرمایه‌گذاری برای توسعه شهر است.

* ساحلی که آرزو به دل ماند

اما علاوه بر این صحبت‌ها، شهردار اصفهان زمان جدیدی را به لیست وعده‌های پایان کار ساحل اضافه کرد، وی با اشاره به سه شیفت کار کردن کارکنان این پروژه، این امید را بوجود آورد که بر اساس قول‌های داده شده پردیس سینمایی ساحل، قبل از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان آماده افتتاح شود.

اما مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان در بین صحبت‌های خود در مرداد ماه و در ارتباط با زمان به اتمام رسیدن بازسازی سینما ساحل اصفهان خبرهایی بر خلاف وعده‌های شهردار به همراه داشت، وی کار بازسازی سینما ساحل را تقریباً به اتمام رسیده عنوان کرد و تنها کارهای باقیمانده سینما را خرده‌کاری‌هایی یاد کرد؛ اما نکته مهم در بین این صحبت‌ها این بود که با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور، برای سینما ساحل تا حدودی به مشکل برخورند و به همین دلیل اتمام بازسازی نسبت به زمان وعده داده شده به طول انجامیده است.


نهایتاً شهریور ماه فرا رسید، جشنواره فیلم کودک افتتاح شد، فیلم‌ها اکران و جشنواره تمام شد اما همچنان از ساحل خبری نبود و تنها نویدی که داده شد این بود که پردیس ساحل در مراحل آماده شدن نهایی است و صندلی‌های آن در حال نصب شدن است و تا 2 ماه دیگر این پردیس به ناوگان سینمائی اصفهان می‌پیوندد.

* چه زود دیر می‌شود گاهی!

آبان ماه یعنی سالگرد ساحلی که قرار بود در حدود 5 ماه آماده شود و آخرین وعده‌ها حاکی از این بود که این پردیس سینمایی که بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی در کشور است بعد از ایام صفر در آذرماه افتتاح می‌شود.

آخرین مصاحبه مدیر امور سینمایی استان اصفهان با خبرنگار فارس موضوعات مهمی در بر داشت، وی با اشاره به هزینه برآورده شده 7 میلیارد تومانی برای بازسازی و بهره‌برداری از این مجموعه سینمایی گفت: پردیس سینمایی ساحل با 9 سالن از جمله 2 سالن با ظرفیت 20 و 30 نفره ویژه کودک و یک سالن روباز 150 نفره به بهره‌برداری می‌رسد که توجه به نوسانات ارزی و با توجه به تعداد سالن‌ها هزینه‌های بهره‌برداری مقداری بالاتر رفته است.

حسینی این نوید را به مردم هنردوست شهر اصفهان داد که بزرگ‌ترین مجموعه سینمایی از نظر تعداد سالن، کیفیت و تجهیزات به زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ سینما ساحل علاوه بر سالن‌های عمومی، سالن اختصاصی هنر و تجربه، سالن مخصوص فیلم کودک، سالن اختصاصی فیلم خارجی و البته سینما روباز خواهد داشت؛ مجموعه سالن‌های این سینما در گذشته 600 نفر ظرفیت داشته است و در حال حاضر با 9 سالن، به ظرفیت هزار و 240 نفر رسیده است.

وی در ادامه آخرین مشخصات سالن‌های ساحل را این‌گونه شرح داد: پردیس ساحل یک سالن 550 نفره، سه سالن 150 نفره، دو سالن 50 نفره، یک سالن 40 نفره، یک سالن 24 نفره و یک سالن 18 نفره دارد؛ همچنین کافی‌شاپ، تریا، کافه کتاب و مجموعه کتاب دارد.

* برنامه کاری کافه سینما

حسینی افزود: سینما روباز ساحل به‌صورت کافه سینما است که صبح‌ها تا ساعت 6 کار کافه انجام می‌دهد و سانس 8 و 10 به اکران فیلم می‌پردازد که درواقع ذائقه‌ها و سلایق مختلف در این سینما در نظر گرفته‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا قرار بود برای سینما ساحل 5 سالن نمایش ساخته شود و در فروردین‌ماه افتتاح شود اما با بررسی‌هایی که انجام شد، این 5 سالن به 9 سالن تبدیل شد و برای اولین بار در کشور به‌جای دالبی دیجیتال از دالبی اتموس استفاده کردیم، البته گفتنی است دالبی اتموس که قبلاً قیمتی برابر با 300 میلیون تومان داشت، امروز به 1 میلیارد تومان رسیده است.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به افزایش چند برابری هزینه‌های سینما ابراز کرد: بر همین اساس با سه برابر شدن هزینه تجهیزاتی که برای مجموعه سینما ساحل با 9 سالن نسبت به تغییرات قیمت پیش‌بینی‌شده بود، باعث شد پیش از این به بهره‌برداری نرسد، اما در حال حاضر این تجهیزات خریداری و نصب شده‌اند و سینما ساحل به مرحله بهره‌برداری رسیده است، و در روزهای آینده مراسم افتتاحیه آن‌ها برگزار خواهد شد.

27 آذر، چشم شهروندان به ساحل روشن خواهد شد

هر چند یکسال گذشت تا ساحل خسته به پردیس نو تبدیل شود اما بازدید‌های بعمل آمده توسط خبرنگار فارس نشان داد از نظر ظاهری پردیس ساحل از کیفیت خوبی برخوردار است و مورد توجه مردم اصفهان واقع خواهد شد؛ گفتنی است در حال حاضر ساحل مورد استفاده قرار گرفته و مردم اصفهان هر روز برای تماشای فیلم های مختلف به این سینما رجوع می کنند.

البته به نظر می‌رسد استفاده هر چه بیشتر از فضا در پردیس‌ها موجب شده تا نکاتی نیز خیلی مورد توجه واقع نشود که باید با برنامه‌ریزی صحیح در ساعات اکران برای آن‌ها برنامه ریزی شود تا سینما دوستان با مشکل مواجه نشوند، از جمله این نکات می‌توان به تعداد کم سرویس های بهداشتی، صندلی‌های سالن انتظار و نماز خانه در مقابل تعداد مراجعه کننده به این پردیس اشاره کرد.

به گزارش فارس، طی آخرین اعلام حوزه هنری؛ 27 آذرماه 97 برای افتتاح رسمی پردیس سینمایی ساحل اعلام شده که نوید دهنده تحولی در سینماهای اصفهان است هرچند که می‌توانست قبل از نوسانات ارزی باشد تا هم مردم زودتر به ساحل برسند هم مسؤولان مجبور به خریدهای چندبرابری نسبت به قبل باشند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار