سلامت مردم زیر چرخ های فرسوده/مسیر ناهموار تاکسی ها از خیابان تا کارخانه

در حالی که اجبار قانونی مبنی بر لزوم تعویض تاکسیهای فرسوده شهری شهرضا وجود دارد، واقعیتهایی در میان است که این روند را کند و گاهی با مشکل مواجه می‌کند.

سلامت مردم زیر چرخ های فرسوده/مسیر ناهموار تاکسی ها از خیابان تا کارخانه

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، واژه «تاکسی» برای همه آشنا است، وسیله نقلیه پرمصرفی که هر روز از یک گوشه شهر به گوشه دیگر می‌رود و مسافران را به محل کار یا منزل می‌رساند.

در گذشته این وسیله نقلیه عمومی با رنگ‌های مختلفی در شهرهای مختلف شناخته می‌شد اما امروز اکثر آنها زرد رنگ بوده و در نخستین نگاه شناسایی می‌شوند.

مسلماً وسیله نقلیه‌ای همانند تاکسی که هر روز باید مسیر زیادی را طی کرده و ده‌ها نفر نیز از آن استفاده می‌کنند، بسیار زودتر از سایر انواع خودروها فرسوده می‌شود بنابراین لازم است طرح تعویض تاکسی های فرسوده به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

نمایندگان مجلس در ماده‌ای از لایحه هوای پاک که با ۱۲۳ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر مورد موافقت قرار گرفت، مصوب کردند تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل‌نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده، براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت ‌وزیران می‌رسد.

حمل بار و مسافر، ‌صدورگواهی معاینه فنی، ‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می‌باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است جریمه می‌کند.

همچنین بر اساس تبصره یک ذیل این ماده دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل ‌و ‌نقل عمومی با خودروهای‌ نو را فراهم کند.

همچنین در تبصره دو این ماده نیز دولت مکلف‌ شد در بودجه سالیانه ردیفی به‌منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد(۴%) با بازپرداخت ۱۰ ساله تعیین کند و به ‌تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

اما تعویض تاکسی های فرسوده در عمل با چالشهایی همراه است که باید با دقت و کارشناسی دقیق از سوی مسئولان بررسی و رفع شود.

اکبر بهارلویی - رییس سازمان حمل و نقل و تاکسیرانی شهرداری شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: در حال حاضر ۲۲۰۰ دستگاه تاکسی گردشی در سطح شهر وجود دارد.

وی اظهار کرد: حدود ۱۸۵ دستگاه تاکسی فرسوده برای تعویض خودروی خود ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۵۰ دستگاه هنوز اقدامی برای تعویض خودروی خود انجام نداده‌اند.

رییس سازمان حمل و نقل و تاکسیرانی شهرداری شهرضا بیان کرد: رانندگان خودروهای فرسوده عمومی مواردی مثل گرانی خودرو و یا مشکلات مالی را از جمله مهمترین موانع موجود در راستای اقدام به تعویض خودروی فرسوده اعلام کرده‌اند اما این گروه از رانندگان باید توجه کنند که پلیس از نیمه دوم امسال از تردد آنها جلوگیری کرده یا آنها را جریمه می‌کند.

قعطاً اقدام پلیس برای جلوگیری از تردد تاکسی های فرسوده در راستای حفظ سلامت شهروندان است، به ویژه آنکه پیش از این نیز فرصت کافی برای تعویض خودرو به صاحبان اینگونه وسایل نقلیه عمومی داده شده است؛ اما طرح تعویض تاکسی ها مشکلاتی دارد که باید در سطح ملی برای آن چاره اندیشی شود، همانگونه که در اظهارات رییس سازمان حمل و نقل و تاکسیرانی شهرضا مطرح شد، رانندگان تاکسی گرانی تاکسیهای نو و مشکلات مالی را مهمترین مانع تعویض خودروی خود اعلام کرده اند.

این سخنان در حالی است که همین مسئول پیش از این نیز در مصاحبه ای با این خبرگزاری اعلام کرده بود: خودروسازان داخلی شهرداری‌ و تاکسیرانان را مجبور به استفاده از خودروهای » سمند» و «پژو» می‌کنند در حالی که این خودروها به دلیل استهلاک بالا، برای استفاده از ناوگان مسافربری مناسب نیستند.

وی عنوان کرد: تاکسیرانان باید از خودروهایی استفاده کنند که میزان استهلاک موتوری و هزینه‌های جاری آنها کم باشد بنابراین استفاده از خودرویی همانند سمند برای این منظور مناسب نیست.

رییس واحد حمل و نقل شهرداری شهرضا اضافه کرد: شهرداریها و تاکسیرانی ها همواره به عنوان یکی از بهترین مشتریان شرکتهای «ایران خودرو» و «سایپا» بوده‌اند بنابراین لازم است تا این شرکتها به جای سوء استفاده از حق انحصاری خود در فروش خودرو، با رعایت اصل مشتری‌مداری، همان کالایی را در اختیار این خریداران قرار دهند که مورد تقاضای آنان است.

بهارلویی گفت: عدم صرفه اقتصادی و استهلاک بالای خودروهای پژو و سمند برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی شهری بر اساس نظرات کارشناسی، تجربیات سالها نظارت بر این حوزه حمل و نقل و نظرات تاکسیداران اعلام می‌شود .

از مجموع سخنان فوق اینگونه استنباط می‌شود که اگر خودروهایی ارزانتر با تسهیلات حمایتی مناسب تر در اختیار رانندگان تاکسی قرار گیرد، قطعاً همه آنها برای تعویض خودروی فرسوده خود اقدام می‌کنند بنابراین مسئولان کشوری باید هرچه سریعتر تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کنند زیرا هر روز فعالیت بیشتر خودروهای فرسوده در سطح شهر، تهدیدی بر جان و سلامت شهروندان محسوب می‌شود.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار