کتابخانه های شهرضا کتب مرجع کافی ندارند

فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و نیز دانشجویان شاغل به تحصیل در واحد های آموزش عالی شهرستان شهرضا می گویند که کتابخانه های این خطه از کتب به روز و نیز مرجع کم بهره است.

فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی و نیز دانشجویان شاغل به تحصیل در واحد های آموزش عالی شهرستان شهرضا می گویند که کتابخانه های این خطه از کتب به روز و نیز مرجع کم بهره است.شهرضا از دیرباز محل پرورش ادیبان، حکیمان، عالمان و شاعران بوده و فرزندان این دیار به پیروی از نیاکان خود اهل مطالعه و کتاب دوست هستند به طوری که امسال بیش از 6هزار نسخه کتاب به کتابخانه های شهرضا اهدا کردند.
اما کتابخانه های نه چندان زیاد این خطه نقص هایی دارد که از جمله می توان نبود یا کمبود کتاب های مرجع و منبع را در زمره این مشکلات دانست.
درسالن مطالعه کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی که مشغول مطالعه برای شرکت در آزمون دکتری بود، گفت: پیش از این چهار سال عضو کتابخانه های مجلس و دانشگاه تهران بودم و الان 2سال از عضویتم در کتابخانه های شهرضا می گذرد.
مائده آقاسی افزود: کتاب های کتابخانه های شهرضا در زمینه اطلاعات عمومی بسیار خوب و مناسب هستند اما به جهت تنوع ،تعداد، کتاب های مرجع تعداد وتنوع ایستگاه های مطالعاتی و مهمتر از همه کتابخانه تخصصی با چالش مواجه هستند.
علیرضا هاشمیان کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا نیز گفت: نبود کتاب های مرجع مهمترین دغدغه کتابخوانان و کتابداران است و نهاد کتابخانه ها براساس سهمیه هر کتابخانه ، کتاب های اصلی و منبع را اهدا می کند اما کافی نیست؛ این موضوع همت جمعی مسئولان را می طلبد تا هرکدام از ادارات درصدی از بودجه خود را برای آن در نظر بگیرند.
فروزنده ایران فر دیگر کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا گفت: 24سال از دوران خدمتم در کتابخانه می گذرد و بزرگترین مشکل و دغدغه کتابخوان و کتابدار را به روز نبودن کتاب ها می دانم.
ایران فر تصریح کرد: مردم از طریق رسانه های جمعی از انتشار کتاب ها مطلع شده و برای امانت همان کتاب ها به ما مراجعه می کنند که به علت دیر رسیدن این کتاب ها به کتابخانه های شهرضا ما نمی توانیم پاسخگوی آنان باشیم.
وی افزود: قشر جوان و بانوان خانه دار به دنبال کتاب های داستانی و رمان می آیند ولی متاسفانه ما تنوع لازم را نداریم و نمی توانیم پاسخگوی نیاز آنان در این زمینه باشیم.
کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا گفت: در طول سال تحصیلی بیشترین اعضای فعال ما دانش آموزان هستند که برای تحقیقات مدرسه مجبور هستند به کتابخانه مراجعه کنند اما با کمبود کتب مد نظرشان مواجه می شوند.
ایران فر با اشاره به عضویت تمام رده های سنی در کتابخانه تصریح کرد: تعداد افراد مسن و بانوان خانه دار شهرضایی که اهل مطالعه هستند کم نیست برای مثال مسن ترین عضو فعال کتابخانه ، فردی 94ساله است.
کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا برگزاری نشست های کتابخوان را در این زمینه موثر دانست و ادامه داد: خانواده ها و آموزش و پرورش می توانند بسیار موثر باشند چون پدران و مادرانی که اهل مطالعه باشند فرزندان کتابخوان تربیت می کنند .
ایران فر استفاده بی اندازه از فضای مجازی را بیشترین عامل موثر در کاهش میزان مطالعه نسل جوان و نوجوان دانست .
کتابدار کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا تمرکز کتابخانه های شهرستان در مرکز شهر شهرضا را از دیگر مشکلات علاقه مندان به کتابخوانی عنوان کرد و افزود: در بعضی مناطق کتابخانه های مساجد و کانون های فرهنگی ، مذهبی وجود دارد اما جامع و کافی نیست.
رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شهرضا نیز بابیان اینکه پیگیر احداث کتابخانه در مناطق مختلف شهرستان هستیم ، گفت: افتتاح کتابخانه حاج کرمعلی مهدیان روستای قصرچم، پیگیری تکمیل کتابخانه محله های سروستان و خمینی آباد ، پیشرفت 50 درصدی ساخت کتابخانه شهر منظریه شهرضا و پیگیری الحاق زمین پشت کتابخانه علامه طباطبایی به این کتابخانه از فعالیت های انجام شده دراین راستا ست.
فاطمه پورخاقان تصریح کرد: درهفته کتابخوانی امسال با همکاری دفتر ستاد بازآفرینی شهری محلات باغملی و برج عسگر، کاروان کتاب با عنوان یار مهربان برگزارمی شود.
پورخاقان کمبود نیرو را از مهمترین معضلات اداره کتابخانه های عمومی شهرستان عنوان کرد و گفت: تمام اقدامات را باید به تنهایی انجام دهم و کمبود نیرو مهمترین مشکل ماست.
رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرضا با اشاره به فعالیت 22 کتابخانه نهادی، مشارکتی و عمومی در سطح شهرستان گفت: امسال6 هزار نسخه کتاب توسط مردم به کتابخانه های شهرستان اهدا شد.
پورخاقان اظهار داشت: سرانه فضای کتابخانه به ازای هر 100نفر هشت متر و سرانه کتاب به ازای هر نفر چهار جلد است و باید عضویت 35 درصدی جمعیت شهرستان در کتابخانه ها تا سال 1404محقق شود.
وی گفت: از هفت هزار و 300عضو فعال ،سه هزارنفر به صورت رایگان عضو کتابخانه های شهرستان شدند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز گفت: از 300کتابخانه فعال در استان ، 182 کتابخانه نهادی، 110 کتابخانه مشارکتی و چهار کتابخانه مستقل است.
امیر هلاکویی بابیان اینکه کتابخانه علامه طباطبایی شهرضا یکی از بهترین کتابخانه های استان و کشور است، گفت: کتابخانه شهید همت، علامه طباطبایی وکتابخانه دکتر امینی سه کتابخانه در مرکز شهر شهرضا هستند.
مدیرکل کتابخانه های استان با بیان اینکه اعتبار ساخت در دست نهاد کتابخانه ها نبوده و دولت باید تامین اعتبار کند، گفت: باوجود کمک های دولتی، کتابخانه منظریه به علت بزرگ بودن پروژه با مشکل کمبود اعتبار مواجه است.
هلاکویی تصریح کرد: کتابخانه روستای اسفرجان فعال بوده و درروستای قصرچم یک کتابخانه راه اندازی شده ، در منطقه خمینی آباد شهرضا نیز با همکاری شهرداری یک ساختمان برای کتابخانه در نظر گرفته شد.
مدیر کل کتابخانه های استان اصفهان تاکید کرد: در حد توان مجموعه، کتاب هایی برای کتابخانه های عمومی استان خریداری می شود اما با توجه به تعدد رشته ها وتخصص های دانشگاهی ،این نهاد توانایی خرید تمام منابع علمی برای دانشجویان در تمامی رشته های دانشگاهی را ندارد.
هلاکویی بابیان اینکه اعتباری برای خرید کتاب در استان ها در نظر گرفته نمی شود ، تصریح کرد: اداره کل منابع نهادکتابخانه هاکه در کشور مستقر بوده کارگروه ها و گروه هایی داشته که باتوجه به منطقه های مختلف ، کتاب های به روزی که هرسال چاپ می شود را انتخاب و خریداری می کنند.
وی درپایان گفت: اداره کل نهاد کتابخانه ها دراستان ها برای خرید کتاب اختیار و اعتبار ندارند.
جمعیت 160هزار نفری شهرستان شهرضا در 23 روستا و 2 شهر شهرضا و منظریه ساکن هستند.
شهرستان شهرضا در 70 کیلومتری جنوب اصفهان قراردارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار