روایتی از درب‌های بازمانده از هزاران سال در شهرستان تیران و کرون

درب‌های سنگی تیران به عنوان یک شاخصه باستان‌شناسی و پی بردن به رموز بینش مردم می‌‌تواند مورد کاوش قرار گیرد، این درها به بیش از ۴ هزار سال برمی‌گردد.

درب‌های سنگی تیران به عنوان یک شاخصه باستان‌شناسی و پی بردن به رموز بینش مردم می‌‌تواند مورد کاوش قرار گیرد، این درها به بیش از ۴ هزار سال برمی‌گردد.به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، برخی نماد و نشانه‌ها را می‌توان از دل معماری و حتی بخش‌های دیگر پیدا کرد و از همان نماد پی به دوره‌های تاریخی، تفکر و نگرش یک ملت پی برد، نمادهایی که حکایت از تمدن مردمی دارد که هزاران سال در یک منطقه جغرافیایی زندگی کرده‌اند و اکنون نیز زندگی در آنجا جاری است.
یکی از نمادها گل نیلوفر آبی یا لوتوس در ایران باستان از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌است. این گل با نام‌های (نیلوفر آبی، لوتوس یا سوسن شرقی) نیز شناخته می‌شود و در اغلب تمدن‌های شرقی به عنوان نماد همگانی مطرح شده است.
این نماد در پاسارگاد به وفور دیده شده و در آثار دیگری در اقصی نقاط کشورمان وجود دارد، یکی از آن‌ها حک شدن این نماد بر روی درب‌های سنگی شهرستان تیران و کرون است، درب‌هایی یک لنگه و سنگی که هزاران سال از عمر آن‌ها می‌گذرد و هنوز پابرجا است.درب‌هایی که هنوز نگهبان باغ‌های این منظقه هستند و به باغ امنیت می‌بخشد، بر روی این درب‌ها گل نیلوفر مشاهده می‌شود که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی قدمت این درب‌ها به بیش از 4 هزار سال می‌گذرد.
نماد گل نیلوفر نیز به همان دوران برمی‌گردد این گل بیانگر نمادهای مختلف می‌باشد که مشترک با عقاید سایر ملل نیز هست به عنوان مثال نماد باروری،کامیابی، قدرت حاصل‌خیزی زمین، حمایت از هر موجود زنده، صلح جهانی، زیبائی، تندرستی، مظهر عشق است.
درب‌های سنگی تیران به‌عنوان یک شاخصه باستان‌شناسی و پی‌بردن به رموز بینش مردم می‌‌تواند مورد کاوش قرار گیرد، محسن مظاهری رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون در مورد این درها گفت: ارتفاع این درهای سنگی به 2 متر و ضخامت آن‌ها به 45سانتی‌متر نیز می‌رسد.
وی قدمت درهای سنگی تیران را بیش از 4000 سال برشمرد و افزود: ساخت و نوع طراحی این درگاه‌ها و درهای سنگی با جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر خود در دنیا منحصر به فرد است.
مظاهری با اشاره به ثبت ملی این مجموعه درهای سنگی و درگاه‌های به شماره 32065 در فهرست آثار ملی بیان کرد: به منظور حفاظت از این آثار و با همت انجمن معماری دانشگاه پیام نور این شهرستان، شناسایی و کدگذاری هزار و 762 در سنگی در این شهرستان انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این کدگذاری مشخصاتی شامل موقعیت مکانی بر اساس نقطه جی پی اس، اندازه درها، وزن و نوع حجاری در یک بانک اطلاعاتی جمع آوری شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان تیران و کرون اظهار داشت: ساخت و ساز درب‌های سنگی در شهر تیران، رضوانشهر و روستای جاجا رواج داشته است و در ایام بسیار دور این درب‌ها برای حفاظت قلعه، آسیاب و... کاربرد داشته است.
وی افزود: در تیران و کرون بیش از 2 هزار درب سنگی وجود داشته است که به دلایل مختلف همچون شکستن و از بین رفتن آن‌ها، انتقال درب‌ها به مکان‌های دیگر و اکنون 700 درب سنگی در شهرستان موجود و شماره گذاری شده است و در تاریخ 23/3/97 به شماره 32065 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
با توجه به اینکه این درها به ثبت ملی رسیده بر اساس قانون اثر تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن‌ها شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی بوده و مرمت و بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی است.
به گفته کارشناسان درهای سنگی تیران به عنوان هویت مردم این منطقه محسوب می‌شود درهایی که با وجود اینکه سنگین هستند اما به راحتی باز و بسته می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار