صفر تا 100 کارخانجات فولاد در داخل ساخته می‌شود/ لزوم تسهیل صادرات مازاد فولاد

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: به جرأت می توان گفت صفر تا صد کارخانه‌های فولادی در ایران قابل انجام است، چرا که هم در بخش فناوری و هم تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: به جرأت می توان گفت صفر تا صد کارخانه‌های فولادی در ایران قابل انجام است، چرا که هم در بخش فناوری و هم تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم.

به گزارش فارس ، بهرام سبحانی با بیان اینکه نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف آشنایی فولادسازان با ظرفیت‌های داخلی برگزار می‌شود، اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت صفر تا صد کارخانه‌های فولادی در ایران قابل انجام است؛ چرا که هم در بخش فناوری و هم تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تأکید بر این که ماهیت این رویداد متفاوت با سایر همایش‌های تخصصی در این حوزه است، افزود: هدف این است که شرکت‌ها و تأمین کنندگانی که در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد نقش داشته‌اند، نظیر تأمین‌کنندگان تجهیزات و مواد مصرفی، امکانات خود را در معرض نمایش بگذارند.

وی تصریح کرد: قصد داریم با این رویداد، بانک اطلاعاتی برای بهره‌گیری فولادسازان فراهم سازیم و سیستم ارتباط میان تأمین‌کنندگان و فولادسازان را برقرار کنیم.

سبحانی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران باید به تولید داخل روی بیاورند.

رئیس انجمن فولاد در ادامه گفت: از افرادی که بیشترین فعالیت را برای اعتلای صنعت فولاد داشته‌اند، به طور ویژه تقدیر خواهیم کرد.

روز ملی فولاد در تقویم ثبت می‌شود
وی تصریح کرد: پیشنهاد ثبت روزی با عنوان «روز ملی فولاد» را ارائه کرده‌ایم که این امر در کشورهای دیگر نیز مرسوم است.

سبحانی همچنین اشاره‌ای به آمارهای هشت‌ماهۀ سال 97 داشت و گفت: در مدت مذکور، در زمینۀ محصولات فولادی و نوردی به تولید 14 میلیون و 232 هزار تن رسیدیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است، بیشترین افزایش مربوط به بخش میلگرد با رشد 22 درصدی بوده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: در بخش بیلت و بلوم با تولید 9 میلیون و 258 هزار تن، رشد 23 درصدی تولید به ثبت رسید. همچنین در تولید اسلب به 7 میلیون و 382 هزار تن دست یافتیم که رشد 11 درصدی داشته است.

وی در ادامه اشاره‌ای به میزان تجارت خارجی فولاد داشت و گفت: امیدواریم با تمهیدات فولادسازان، رشد صادرات علی‌رغم تحریم‌ها تداوم یابد.

سبحانی گفت: 8 تا 10 میلیون تن مازاد تولید در سال جاری در کشور وجود دارد و چنانچه تمهیداتی اندیشیده نشود، شاهد افت تولید واحدها خواهیم بود. مایۀ افتخار است که بگوییم به جایی رسیده‌ایم که مازاد نیاز داریم و یکی از صادرکنندگان در منطقه شناخته می‌شویم.

تولید باید در فضای غیرامنیتی صورت بگیرد
رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه درباره اتفاقات ماه‌های اخیر در حوزه فولاد گفت: در برهه‌ای تقاضای کاذبی در بازار پدید آمد و دولت به دنبال همین تقاضای کاذب، محدودیت‌هایی برای عرضۀ فولادی‌ها در بورس اعمال کرد؛ در همین راستا، انجمن جلساتی با وزارتخانه برای حذف محدودیت‌ها برگزار کرد؛ اعتقاد ما این بود که با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم، محدودیت‌های داخلی معنا ندارد و در نهایت این الزامات و محدودیت‌ها برداشته شد.

وی افزود: هدف از این بخش‌نامه‌ها حذف واسطه‌ها و منتفع شدن مصرف‌کننده نهایی بود، اما در عمل مصرف‌کننده هیچ نفعی از این دستورالعمل‌ها نبرد و هنوز هم بخشی از چالش‌های این بخشنامه‌ها باقی است، درحالی که تولید باید در فضای امن صورت گیرد.

سبحانی گاز را مزیت نسبی برای فولاد ایران دانست و اظهار داشت: تصمیم‌گیران باید این مسئله را در نظر بگیرند تا با اقداماتی نظیر افزایش قیمت گاز مصرفی فولادسازان، شوکی به صنعت فولاد وارد نشود و سرمایه‌ها از این حوزه خارج نشود. نکتۀ دیگر اینکه دولت همواره در سال‌های اخیر بر این نکته تأکید کرده است که گاز را نه خام، بلکه در قالب ارزش افزودۀ بالاتر صادر کند و به همین دلیل، ایجاد ظرفیت آهن اسفنجی در لامرد فارس مطرح شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار