لیزر واریس؛ روش درمانی ایده آل برای واریس/ نشستن یا خوابیدن زیاد ممنوع!

در سالهای اخیر، روش های نوینی برای درمان واریس و بیماری های عروقی با استفاده از لیزر ابداع شده اند که نیاز به بیهوشی و عمل جراحی ندارند و بلافاصله پس از انجام آن شخص می تواند با پای خود به منزل برود

لیزر واریس؛ روش درمانی ایده آل برای واریس/ نشستن یا خوابیدن زیاد ممنوع!

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا ، برای درمان واریس از زمان های قدیم، شیوه های گوناگونی به کار گرفته شده است. از میان روش های درمان می توان به استفاده از داروهای گیاهی بوده که از دیرباز مورد مصرف بوده اند، اشاره کرد .

همچنین از جمله درمان های بسیار مهم برای واریس، استفاده از جوراب واریس با اندازه مناسب هر فرد و دوری از عوامل تشدید کننده واریس مانند اجتناب از ایستادن های طولانی مدت، اجتناب از مصرف داروهای دارای هورمون های زنانه و …است .

یکی دیگر از درمان هایی که از قدیم برای درمان واریس استفاده شده است، روش جراحی است که به دلیل استفاده از بیهوشی و باقی ماندن جای بخیه و جراحی بروی پای بیمار و همراه بودن آن با درد، مورد پسند بسیاری از بیماران نیست.

در خصوص شیوه لیزر واریس، امتیازات این روش و مراقبت بیماران پس از لیزر با "دکتر محمود هادی زاده، فوق تخصص قلب وعروق، فلوشیپ آنژیوپلاستی ونارسایی قلب، عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا" به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

تکنیک لیزر واریس چه امتیازاتی نسبت به شیوه های درمانی دیگر دارد و آیا با این شیوه درمان بیماران قطعی است و یا اینکه پس از مدتی افراد با بازگشت بیماری مواجه می شوند؟

لیزر واریس (درمان واریس بالیزر) یکی ازجدیدترین روش های درمانی برای درمان واریس و بیماری های وریدی است . این در حالی است که استفاده از لیزر واریس نیاز به استفاده از درمان های قدیمی برای درمان واریس به طورکامل مرتفع شده است.

درحقیقت لیزر واریس، یک تکنیک ایده آل برای درمان واریس است که نیاز به بیهوشی و بستری نیز ندارد. همچنین با استفاده از لیزر واریس می توان به درمان کامل بدون عود و بدون ضایعات همراه دست پیداکرد .

بنابراین لیزر واریس علاوه براینکه نیاز به بستری شدن وبیهوشی را ازپیش پای علاقمندان به درمان واریس برمی دارد، سبب می شود که بیماران باعود مکرر واریس مواجه نبوده و همچنین از تحمل دردناشی ازجراحی واریس و همچنین جای بخیه وبدشکل شدن پا درامان بمانند .

مراحل شیوه درمان واریس با لیزر به چه صورتی است و این روش برای چه افرادی مورد استفاده قرار می گیرد؟

از لیزر برای درمان واریس و ضایعات وریدی به دو صورت عمده استفاده می شود. یکی در زمینه درمان تلانژکتازی ها(عروق عنکبوتی) است ودیگری دردرمان واریس های طنابی شکل پرپیچ و خم در ططح اندام که دراین مورد از لیزر داخل عروقی برای درمان واریس استفاده می کنیم.

در این روش برای درمان واریس هایی که به شکل طنابی وپیچ خورده اند، ابتدا با استفاده ازسونوگرافی داپلرعروقی یا سایرروش های تشخیصی بایستی عروق نارسا در پاهای بیمار به دقت مشخص شوند. سپس بااستفاده ازگایدسونوگرافی، کانوله شده ودرداخل آنها شیت عروقی مخصوص لیزر واریس قرارداده می شود.

در مرحله بعدی برای انجام لیزر واریس ودرمان نارسایی وریدی، فیبرمخصوص لیزر ازطریق شیت تعبیه شده، وارد ورید می شود وبا استفاده از راهنمایی سونوگرافی، آن رادرمحل مناسب قرارمی دهیم.

قبل از انجام لیزر واریس، چه اقداماتی باید از سوی پزشک شود و این اقدامات چه تاثیری در فرآیند بهبودی افراد دارد؟

قبل ازآغاز لیزرواریس ودرمان نارسایی وریدی باید اطراف فیبرمخصوص لیزر واریس را به دقت وبه طورکامل، بااستفاده ازمحلول مخصوص که حاوی بی حس کننده ناحیه است، بیحس کرده وسپس مرحله اصلی لیزرواریس آغاز می شو. نکته مهم این است که عایت این اصول اولیه کمک زیادی درکسب نتیجه مناسب در درمان لیزری واریس و لیزر ودرمان نارسایی وریدی می کند.

پس از انجام لیزر، چه توصیه ای به بیماران می کنید و آیا این افراد به مراقبت های خاصی نیاز دارند یا خیر؟

پس از انجام درمان واریس با لیزر، بیمار نیاز به هیچگونه استراحتی ندارد و بلافاصله بر روی تخت لیزر جوراب واریس خود را پوشیده و باپای خود به راه می افتد .

ما پس از درمان واریس به بیماران توصیه می کنیم تا جایی که ممکن است پس از اتمام درمان لیزری واریس، حرکت داشته باشند و از نشستن یا خوابیدن زیاد خودداری کنند.

در حقیقت در صورتی که بیمار امکان حرکت زیاد و تحرک کافی نداشته باشد، تحت درمان واریس با لیزر در اصفهان قرار نخواهد گرفت چرا که عدم تحرک کافی باعث کاهش اثرات درمان واریس با لیزر می شود.

بیماران تا چه مدت پس از درمان واریس با لیزر باید از جوراب های واریس استفاده کنند و این جوراب ها چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

ما به بیماران خود که تحت درمان واریس با لیزر قرارگرفته اند توصیه می کنیم که تاسه ماه از جوراب واریس استفاده کنند تا اثرات درمان واریس با لیزر بهتر خود را نشان دهد. به طور کلی می توان گفت که جوراب واریس باید دقیقا اندازه گیری شده و دقیقا سایز و مطابق با اندازه پای بیمار باشد.

چنانچه جوراب واریس بیش از اندازه تنگ باشد، می تواند باعث شود که جریان خون وریدی کاهش یابد و حتی منجربه ایجاد زخم شود و همچنین درصورتی که جوراب واریس گشادتر از حد معمول باشد، تاثیر درمانی قابل انتظار از جوراب واریس را به همراه نخواهد داشت.

بنابراین به بیمارانی که تحت درمان واریس با لیزر قرار گرفته اند، توصیه می کنیم که به مدت سه ماه پس از لیزر واریس از صبح تا شب جوراب واریس بپوشند، اما شب ها می توانند جوراب واریس را از پاها خارج کنند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار