اصفهانی‌ها عکس هم حرکت کردند

لیگ برتر با قهرمانی سپاهان در حالی به پایان رسید که دیگر نماینده اصفهان یعنی ذوب‌آهن نیم‌فصل را با عنوان چهاردهمی به پایان رساند. نگاهی به کارنامه این دو تیم در نیم‌فصل لیگ برتر شرایط متفاوتی را نشان می‌دهد. هر چه سپاهانی‌ها بااقتدار فصل را شروع کرده و تا پایان نیم‌فصل پیش آمدند رقیب همشهری افتان‌وخیزان به پایان نیم‌فصل رسید.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: لیگ برتر با قهرمانی سپاهان در حالی به پایان رسید که دیگر نماینده اصفهان یعنی ذوب‌آهن نیم‌فصل را با عنوان چهاردهمی به پایان رساند. نگاهی به کارنامه این دو تیم در نیم‌فصل لیگ برتر شرایط متفاوتی را نشان می‌دهد. هر چه سپاهانی‌ها بااقتدار فصل را شروع کرده و تا پایان نیم‌فصل پیش آمدند رقیب همشهری افتان‌وخیزان به پایان نیم‌فصل رسید.

تفاوت عمده عملکرد این دو تیم در نیمه نخست لیگ هجدهم به انتخاب سرمربیان سپاهان و ذوب‌آهن بازمی‌گشت. سپاهان پس از پایان لیگ هجدهم و نتایج ضعیفی که به دست آورد سراغ پرافتخارترین مربی لیگ رفتند تا جبران مافات کنند. آن‌ها خیلی زود با امیر قلعه‌نویی به توافق رسیدند و سکان هدایت تیمشان را به او سپردند. در نقطه مقابل ذوبی‌ها ریسک خطرناکی را پذیرفتند و امید نمازی را به‌عنوان سرمربی انتخاب کردند. نمازی که تنها سابقه مربیگری‌اش در فوتبال ایران به دستیاری کی روش بازمی‌گشت در حالی این مسئولیت را پذیرفت که کاملا با ویژگی‌های فوتبال باشگاهی ایران کاملا بیگانه بود. همین دو انتخاب متفاوت پیش از شروع فصل تیم سپاهان و ذوب‌آهن را از هم متمایز کرد و قابل پیش‌بینی بود که درصد موفقیت طلایی پوشان اصفهانی با امیر قلعه‌نویی چندین برابر ذوبی‌ها با هدایت امید نمازی خواهد بود.

نقش ویژه قلعه‌نویی در کامیابی سپاهان

شیوه جذب بازیکنان هم دیگر موضوعی بود که با شرایط متفاوتی از سوی هر دو تیم دنبال شد. امیر قلعه‌نویی که در جذب بازیکن و استفاده از آن‌ها توانایی بالایی دارد، سراغ ستاره‌هایی رفت که پیش‌تر با او کارکرده بودند. او ابتدا سه بازیکن فصل پیش ذوب‌آهن یعنی استنلی کی روش، خالد شفیعی و بختیار رحمانی را به سپاهان آورد تا خط دفاع، میانی و حمله تیمش را حسابی تقویت کند. این سه بازیکن در لیگ هفدهم عصای دست قلعه‌نویی بودند و نقشی اساسی در نایب‌قهرمانی فصل گذشته ذوب‌آهن بازی می‌کردند. همین زرنگی سرمربی سپاهان در جذب سه بازیکن تیم رقیب چند قدم طلایی پوشان اصفهانی را از دیگر تیم اصفهانی پیش انداخت. دومین انتخاب درست قلعه‌نویی به دوستاره کارساز تراکتور بازمی‌گشت. او مهدی کیانی و محمد ایرانپوریان را از تبریز به اصفهان آورد تا با پیراهن طلایی سپاهان راهی زمین شوند. مهدی کیانی در 15 بازی نیم‌فصل نخست سپاهان یکی از بهترین بازیکنان زرد پوشان اصفهانی بود و بار خط میانی تیمش را بر دوش کشید. ایرانپوریان هم هرچند بخشی از بازی‌های نیم‌فصل را به دلیل مصدومیت از دست داد اما یک مدافع چپ قابل‌اعتماد نشان داد. قلعه‌نویی همچنین یکی از نقاط ضعف بزرگ سپاهان در فصل گذشته را به‌درستی تشخیص داد و جذب یک دروازه‌بان چالاک هدف‌گذاری کرد. پیام نیازمند دروازه‌بان جوان و سرحال پیکان بهترین گزینه‌ای بود که قلعه‌نویی به آن رسید و بازی‌های نیم‌فصل هم نشان داد قلعه‌نویی بر قلب هدف زده است. سرمربی سپاهان همچنین دو بازیکن دیگر را هم به جمع بازیکنانش اضافه کرد تا تقریبا پازل تاکتیکی‌اش را کامل کند. سجاد شهباز زاده و ولادیمیر کومان در نیم‌فصل برای سپاهان بازی‌های قابل قبولی به نمایش گذاشته‌اند و پاسخ اعتماد قلعه‌نویی را داده‌اند.

یارگیری ناموفق ذوبی‌ها

ذوبی‌ها در فصل نقل‌وانتقالات یکی از کم‌کارترین تیم‌ها بودند و کاملا منفعلانه نظاره‌گر سایر تیم‌ها شدند. محسن مسلمان تنها ستاره‌ای به شمار می‌رفت که در فصل نقل‌وانتقالات شال و کلاه کرد و از تهران به اصفهان آمد تا پیراهن سبز به میدان برود. البته ذوبی‌ها در ادامه فصل بازیکنان دیگری همچون هادی محمدی، مسعود حسن‌زاده، ماریون سیلوا، ادی ارناندز، رضا حبیب زاده، مسعود ابراهیم‌زاده و مجتبی حق‌دوست را هم جذب کردند اما این بازیکنان در نیم‌فصل هیچ کمکی به نماینده اصفهان برای شکست حریفان نکردند. ذوبی‌ها با جذب بازیکن هندوراسی به نام ادی ارناندز امیدوار بودند تا در خط حمله تیمشان مشکلی احساس نکنند اما این بازیکن هم تنها دو بار برای ذوبی‌ها گلزنی کرد و خیلی زود از دور خارج شد. البته جدایی مرتضی تبریزی از ذوب‌آهن چنان شوکی به نماینده اصفهان وارد کرد که تا پایان نیم‌فصل همچنان آثار این نقل‌وانتقال باقی ماند و جای خالی تبریزی را هیچ بازیکنی نتوانست پر کند.

ارزش امتیاز بازی خانگی

دیگر تفاوت عمده سپاهان و ذوب‌آهن به میزان موفقیت آن‌ها در کسب پیروزی‌های خانگی ارتباط پیدا می‌کرد. درحالی‌که سپاهانی‌ها 15 امتیاز دربازی‌های خانگی کسب کردند ذوبی‌ها دربازی‌های خانگی بیش از 6 امتیاز به دست نیاوردند و همین آمار ضعیف آن‌ها را به رتبه چهاردهمی جدول فرستاد. سبزپوشان اصفهانی در نیم‌فصل نتوانستند هیچ پیروزی را در فولادشهر به دست آورند و دو برد آن‌ها در خانه حریفان به دست آمد. روندی که اگر در نیم‌فصل دوم تغییر نکند نماینده اصفهانی را به پرتگاه سقوط بیش از گذشته نزدیک خواهد کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار