تاریخ ولنتاین 97 (ولنتاین 2019) در ایران چه روزی است؟

تاریخ ولنتاین سال ۲۰۱۹ میلادی در ایران برابر است با روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۷. این روز در تقویم میلادی مصادف با ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ است.

تاریخ ولنتاین سال ۲۰۱۹ میلادی در ایران برابر است با روز پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۷. این روز در تقویم میلادی مصادف با ۱۴ فوریه ۲۰۱۹ است.
ولنتاین روزی است که در جهان امروز به نام روز عشاق نامگذاری شده است. در سال‌های اخیر و در کشورمان این روز بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
تاریخ ولنتاین ۹۷ در ایران
با توجه به تاریخ ۱۴ فوریه ۲۰۱۹، این روز در تقویم شمسی برابر با روز پنجشنبه ۲۵ بهمن سال ۹۷ خواهد بود.
تاریخچه ولنتاین چیست؟
درباره روز ولنتاین و چگونگی به وجود آمدن این روز افسانه‌های متفاوتی وجود دارد. عده‌ای این روز را متعلق به یونان باستان و عده‌ای آن را حادثه‌ای می‌دانند که در قرن سوم میلادی (همزمان با اوایل امپراتوری ساسانی در ایران) رخ داد.
روایت اول
این روز از دوره امپراتوری یونانیان به شهرت رسید. در یونان باستان روز ۱۴ فوریه به روز جونز معروف بود. جونز پادشاه همه بت‌ها بود. او همچنین مشهور به خدای همه الهه‌ها و زنان و ازدواج معروف بود. در روز ۱۴ فوریه نیز جشن lupercalia برگزار می‌شد، در این روز دختران جوان نام خود را روی کاغذ نوشته در بطری‌هایی می‌گذاشتند و به آب می‌انداختند، در طرف دیگر رودخانه پسران جوان در انتظار می‌ایستادند و هر یک بطری را از آب می‌گرفتند و تا شب ۱۴ فوریه با دختری که اسم او را از آب گرفته بودند در جشن شرکت می‌کردند؛ گاهی هم این آشنایی‌ها به ازدواج می‌انجامید.

  • روایت دوم
ولنتاین کشیشی بود که در قرن سوم میلادی در رم زندگی می‌کرد. در آن زمان «کلادیوس دوم» امپراتور رم ازدواج را قدغن کرد چرا که هنگامی که قصد تشکیل سپاهی عظیم را داشت عده‌ای از سربازان کنار خانواده هایشان ماندند و به همین دلیل او معتقد بود سربازان متاهل جنگجویان خوبی نیستند. ولنتاین که فکر می‌کرد این کار عادلانه نیست، مراسم ازدواج زوج‌های جوان را در خفا انجام می‌داد و به آن‌ها گل‌های سرخی هدیه می‌داد. اما کلادیوس از این نافرمانی مطلع شد و دستور دستگیری و اعدام ولنتاین را صادر کرد.
ولنتاین به زندان افتاد و در آنجا عاشق دختر نابینای زندانبان شد. این رابطه تا حدی پیش رفت که عشق ولنتاین و اعتقاد او به پروردگار باعث بازگشت بینایی دختر زندان بان شد. سرانجام ولنتاین در روز ۱۴ فوریه اعدام شد. اما او قبل از اعدام نامه‌ای با امضای «ولنتاین تو» برای دختر زندانبان نوشت و از آن زمان داستان این عشق نافرجام در فرهنگ عامی رسوخ کرد. اما این‌ها تنها افسانه‌هایی هستند که صحت و سقم آن‌ها مشخص نیست، افسانه‌هایی که هر سال در ۱۴ فوریه دوباره زنده می‌شود.
ولنتاین یا سپندارمذگان
سال‌هاست که در کشورمان بحث بین برگزاری چنین مراسماتی یا جلوگیری از آن‌ها داغ شده است. عده‌ای ولنتاین را نمادی کاملا غربی دانسته و یادبود آن را نفوذ فرهنگ غربی به جوانان می‌دانند و به صورت کلی با موضوعات مرتبط با ولنتاین مخالفت می‌کنند. عده‌ای هم روز سپندارمذگان را که ریشه‌ای ایرانی داشته جایگزینی مناسب برای ولنتاین می‌دانند. چه ولنتاین و چه سپندارمذگان هر دو روز می‌تواند بهانه‌ای باشد برای ابراز محبت و گشترش عشق و دوستی.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار