افزایش 2 تا 3 برابری قیمت آجیل در بازار اصفهان

امسال گرانی‌های عجیب و غریب در بازار؛ مغازه‌های آجیل فروشی را در شهر اصفهان گویا فقط به ویترینی برای تماشای مردمی مبدل کرده که در آستانه شب یلدا قدرت خرید ندارند.

امسال گرانی‌های عجیب و غریب در بازار؛ مغازه‌های آجیل فروشی را در شهر اصفهان گویا فقط به ویترینی برای تماشای مردمی مبدل کرده که در آستانه شب یلدا قدرت خرید ندارند.
به گزارش تسنیم، آئین شب یلدا یا شب چله، همراه با خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند. با نزدیک شدن به شب یلدا بازار این خوراکی‌ها از یکی دو هفته گذشته رونق خاصی گرفته و هرچه به این شب نزدیک می‌شویم بازار تب و تاب بیشتری به خود می‌گیرد اما امسال گرانی‌های عجیب و غریب در بازار؛ مغازه‌های آجیل فروشی را در شهر اصفهان گویا فقط به ویترینی برای تماشای مردمی مبدل کرده که قدرت خرید ندارند.

شب یلدای 97 تا حدودی برای خانواده‌ها با یلداهای گذشته متفاوت است و شاید سردترین و گران‌ترین شب چله زندگی آن‌ها باشد زیرا در سال جاری نرخ دلار با نوسانات زیادی روبه‌‌رو شد و همراه با افزایش نرخ ارز ، بهای بسیاری از اقلام اساسی مردم افزایش یافت که در این میان به گفته مسئولان سیری صعودی 2 تا 4 برابری انواع آجیل و خشکبار و قیمت‌های سرسام‌آور و خیره‌کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته سبب شده که رهگذران حتی گوشه چشمی به ویترین مغازه‌های آجیل فروشی شهر اصفهان نداشته باشند.

کاهش قدرت خرید مردم؛ افزایش 2 تا 3 برابری قیمت آجیل در بازار اصفهان

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به افزایش 2 تا 3 برابری نرخ انواع آجیل و خشکبار در بازار اصفهان، گفت: قدرت خرید مردم کاهش یافته و امسال نسبت به سال گذشته استقبالی از خرید آجیل شب یلدا ندارند.

حسین جوانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه خانواده‌های نوعروسان بیشتر برای خرید آجیل شب یلدا اقدام می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از اقشار جامعه به دلیل توان مالی پایین قادر به خرید آجیل نیستند، امسال نسبت به سال‌های گذشته مردم از لحاظ قدرت خرید در مضیقه بوده و هستند، چرا که توان خرید شهروندان اصفهانی در مجموع سال چندین برابر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه امسال با نوسانات نرخ دلار بسیاری از کالاهای اساسی مردم دستخوش گرانی شده است، افزود: نرخ آجیل بسته به عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، برخی از اقلام آجیل که از خارج وارد می‌شوند و در کشور به عنوان کالای قاچاق شناخته شده‌اند افزایش قیمت بالایی داشته‌اند.

واردات 50 درصد خشکبار به کشور؛ گرانی آجیل یلدا با نوسانات نرخ دلار

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان پیرامون اینکه 50 درصد از محصولات خشکبار در کشورمان وارداتی است، بیان کرد: با سیر صعودی نرخ دلار قیمت انواع آجیل همانند دیگر کالاها دستخوش گرانی شده و مغازه‌داران نمی‌توانند برای تضرر خود اجناس وارداتی را پایین‌تر از قیمت خرید بفروشند.

وی ادامه داد: قیمت آجیل تولید داخل نیز به دلیل افزایش هزینه‌های جانبی حمل و نقل، کشاورزی، حامل‌های انرژی و غیره با رشد روبه‌رو شده است.

جوانی با بیان اینکه در حال حاضر یک خانواده چهار نفره برای خرید یک‌کیلو آجیل شب یلدا البته براساس کیفیت، درجه‌بندی و سطح منطقه در شهر اصفهان 120 تا 150 هزار تومان باید هزینه کنند، گفت: قیمت انواع خشکبار امسال نسبت به سال گذشته در بازار اصفهان 2 تا 3 برابر افزایش داشته است.

کاهش تولید پسته داخل از 200 به 40 تن

وی درباره اینکه فقط قیمت انواع پسته به دلیل نوسانات نرخ دلار و سرمازدگی محصول باغات کشاورزان با افزایش 3 تا 4 برابری روبه‌رو شده است، اظهار داشت: امسال با افزایش سرمای هوا یک پنجم محصول باغات پسته کشاورزان دچار سرمازدگی شد و تولید پسته در کشورمان از 200 به 40 تن رسید.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با بیان اینکه طی سال گذشته هر کیلو پسته درجه یک فندوقی بین 40 تا 44 هزار تومان، پسته اکبری و کله قوچی 70 تا 78 هزار تومان، پسته احمد آقایی 50 تا 60 هزار تومان برای شب یلدا در بازار اصفهان عرضه شده است، افزود: در حال حاضر با افزایش 3 تا 4 برابری پسته فندوقی 140 تا 160 هزار تومان، پسته احمدآقایی 180 تا 200 هزار تومان و پسته اکبری و کله قوچی 200 تا 220 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

وی بیان کرد: با کاهش برداشت محصول پسته داخل و افزایش نوسانات نرخ ارز بسیاری از افراد که دستی در صادرات این کالا داشتند بیشتر به سمت صادرکردن آن سوق یافتند و 90 درصد پسته تولید داخلی صادر و سبب گرانی در بازار شد.

جوانی با اشاره به افزایش 2 برابری نرخ مغز بادام در مغازه‌های آجیل فروشی اصفهان، گفت: طی سال گذشته مغز بادام درشت 78 تا 80 هزار تومان، مغز بادام ریز 65 تا 70 هزار تومان بود که اکنون مغز بادام ایرانی 110 تا 140 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی درباره افزایش 2 برابر نرخ فندوق شب یلدا در بازار اصفهان، اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته نرخ هر کیلو فندوق قُمی 50 هزار تومان و فندوق شمالی 44 هزار تومان بود که اکنون قندوق قمی 80 و شمال 70 هزار تومان فروخته می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان با اشاره به اینکه دیگر اقلام خشکبار در بازار با افزایش کمتر از 2 برابر قیمت‌گذاری شده است، افزود: در شب یلدای امسال قیمت کشمش سبز 40 تا 50 هزار، نخودچی دوآتشه درجه یک 20 تا 26 هزار، تخمه‌ژاپنی بین 35 تا 50 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که طی سال گذشته بهای کشمش سبز 14 تا 18 هزار، نخودچی دو آتیشه 20 هزار، هر کیلو تخمه ژاپنی 30 هزار تومان بوده است.

تشدید بازرسی‌های بازار آجیل شب یلدا در اصفهان

وی با اشاره به بازرسی‌های شب یلدا از مغازه‌های آجیل فروشی در اصفهان، گفت: بازرسان این اتحادیه و اتاق اصناف همیشه بر نحوه عملکرد فروشندگان خشکبار نظارت دارند، اما در ایام خاص از جمله شب یلدا و عید نوروز نظارت‌ها تشدید می‌شود.

جوانی با بیان اینکه حدود 1300 واحد صنفی آجیل و خشکبار در اصفهان فعالند، اظهار داشت: از این تعداد حدود 600 تا 700 واحد آجیل فروش هستند.

وی پیرامون اینکه مردم هنگام خرید حتماً از فروشندگان آجیل برگه رسید دریافت کنند، افزود: شماره 33355355 برای دریافت شکایات و دیدگاه‌های مردم درباره نحوه عملکرد فروشندگان آجیل و خشکبار در بازار اصفهان در نظر گرفته شده است.

در آستانه شب یلدا و اوج خرید برای مهمانی‌های این شب خاطره انگیز سری به مغازه آجیل فروشی اصفهان زدیم تا از اوضاع قیمت اصلی‌ترین خوراکی‌ها خشکبار این شب مطلع شویم.

در این میان گشتی در بازار نشان می‌دهد مردم اصفهان امسال شب یلدای داغی را پیشرو دارند؛ شبی که با قیمت‌های آجیل و خشکبار، به مراتب پر هزینه‌تر و گران‌تر از شب‌های یلدای سال گذشته است.

یکی از فروشنده‌های قدیمی آجیل در میدان آزادی اصفهان گفت: به عنوان یک فروشنده و فردی که با خریداران ارتباط مستقیم دارد باید بگویم که قدرت خرید شهروندان در مقایسه با سال گذشته 50 کاهش یافته و این فقط به دلیل افت توان اقتصادی مردم است.

عباسی نبود نقدینگی مناسب در زندگی روزمره مردم سبب این میزان از افت توان خرید دانست و اظهار داشت: طی سال‌های گذشته مردم از اواسط آذر ماه کم کم اقدام به خرید آجیل و خشکبار شب یلدا می‌کردند، اما امسال به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش قدرت خرید مردم، بازار فروش آجیل در بازار اصفهان راکد مانده است.

وی با بیان اینکه کمتر از چهار روز به آغاز شب یلدا باقی‌مانده است، افزود: طی سال گذشته در آخرین ساعات شب یلدا فروش مطلوبی داشتیم، اما امسال بازار آجیل در سکوت و نگاه گذرای مردم سپری شده و خانواده‌ها برای برپا داشتن سنت شب یلدا و بیشتر برای دلخوشی فرزندانشان ترجیح می‌دهند مقداری شکلات و تخمه آفتاب‌گردان خریداری کنند.

عباسی بیان کرد: بازار امسال با سال‌های قبل اصلاً قابل قیاس نیست، مشتریان به دنبال جنس ارزان قیمت هستند و اکثر آنها با دیدن قیمت آجیل کیلویی 100 تا 150 هزار تومان مغازه را ترک می‌کنند این حقیقت بازار ما کاسبان است که خواسته و ناخواسته با رکود و کاهش قدرت خرید مردم گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری نوسانات شدید نرخ ارز بر سیر صعودی قیمت انواع کالاها بسیار تاثیرگذار بوده است، گفت: در این شرایط بسیاری از افراد سودجود با فرصت‌طلبی بازار را دچار دگرگونی کردند.

این فروشنده آجیل در بازار اصفهان با اشاره به اینکه امسال با سرمازدگی برداشت پسته در داخل با کاهش شدید روبه‌رو شد، اظهار داشت: در این شرایط و افزایش نرخ دلار بسیاری از افراد به صادرات پسته گرایش پیدا کردند.

وی ادامه داد: در حاضر پسته فندوقی با افزایش 350 درصدی، پسته احمد آقایی 360 درصد و پسته اکبری با 286 درصد رشد نرخ نسبه به مدت مشابه سال گذشته در بازار اصفهان قیمت‌گذاری و عرضه می‌شود.

شرمندگی پدران در شب یلدا با قیمت‌های روی کالاها

مرد موی سپید کرده‌ای که از رسومات این زمانه راضی نبود، گفت: در زمان‌های قدیم در خانه پدری جمع می‌شدیم و از این تشریفات خبری نبود.

وی اظهار داشت: قیمت‌های روی کالاها به حدی بالا هستند که کسی که درآمد کافی ندارد نمی‌تواند خرید کند و این سبب شرمندگی پدران در شب یلدا خواهد شد.

این شهروند اصفهانی افزود: افزایش حقوق اقشار مختلف به قدری نبوده که با افزایش قیمت‌های بازار از ناحیه عرضه کالا و خدمات ناشی از تورم برابری کند و نبود توازن میان تورم و افزایش حقوق دلیل رکود در بازار شب یلدا است.

وی بیان کرد: در همین شهر افراد بسیاری را می‌شناسم که همانند من و خانواده‌ام حقوق معوق چند ماهه دارند و البته پس از دریافت آن نیز پولی برای خرید اینگونه اقلام باقی نمی‌ماند، به طور خلاصه یلدا زمانی معنای عید می‌دهد که پول هم درون سفره خانواده باشد.

این شهروند میانسال اصفهانی گفت: علی‌رغم اینکه کمتر از یک‌روز به شب یلدا باقی‌مانده در تلاش هستم بتوانم خریدی اندک انجام دهم تا سفره یلدای خانواده را خالی از آنچه که مرسوم است نگذارم.

وی اظهار داشت: دولت باید تدابیری اندیشه کند و از شرمنده شدن سرپرست خانواده‌های کم‌درآمد در مقابل فرزندان و همسر آنها بکاهد، چرا که ما کشور فقیری نیستیم و حق ما این نیست که شرمنده خانواده‌های خود شویم.

به گزارش تسنیم، رکود موجود بر بازار سبب شده مردم برای خرید، پایین‌ترین قیمت‌های موجود در بازار را برای اقلام مورد نیاز انتخاب کنند و یا از بسیاری خواسته‌ و دلخوشی‌های چند ساعته برای دورهمی‌های خانوادگی خود بگذرند و به مسائل مادی نگاه اقتصادی‌تری داشته باشند.

همچنین شهروندان نسبت به پولی که می‌خواهند هزینه کنند سخت‌گیری بیشتری نشان می‌دهند و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید مردم و افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها سبب شده سفره مردم روز به روز کوچک‌تر و شاید کم‌کم آئین‌های دیرینه و کهن آنها نیز به فراموشی سپرده شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار