فیلم رقص دختران دانشگاه الزهرا ؛ ماجرا چیست؟

جنجال‌های شبکه‌های اجتماعی این روزها پایان ندارد، از کلیپ‌هایی که با عنوان رقص در اینجا و آنجا منتشر می‌شود تا فیلم‌های کوتاهی که از واکنش‌های مسئولان دست به دست می‌شود. اما این موارد تا چه حد به حقیقت نزدیک است؟

رویداد ایران - رونق استفاده از موبایل‌های هوشمند و توسعه شبکه‌های اجتماعی در کنار هزاران مزیت و کمک به کیفیت زندگی مردم، در زمینه انتشار اخبار حاشیه‌ای و داغ شدن آنها نقش جدی داشته است.
هر روز اخباری به ضمیمه عکس، فیلم و صوت‌های تقطیع شده یا بی کیفیت به همراه شرحی کوتاه به صورت وسیع پخش می‌شود و در خوشبینانه‌ترین حالت فاقد ویژگی‌های کامل جریان خبری و تایید اصالت همه محتوا هستند.
افزون بر این در مواردی انتشار این محتواها در راستای جنگ قدرت و رقابت‌های سیاسی صورت می‌گیرد و این موضوع در هر دو جناح به وفور دیده می‌شود.
در یکی از تازه‌ترین موارد که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، فیلمی کوتاه با عنوان رقص گروهی دانشجویان دانشگاه الزهرا منتشر شده است که در آن چند دانشجو روی سن و در میانه یک همایش با حضور مردان و زیان به اجرای حرکاتی هماهنگ می‌پردازند.
فیلمی که از ماجرای رقص دانشجویان منتشر شده است

حرکاتی که از سوی طیفی به عنوان رقص دختران در برابر مردان معرفی شده و از سوی رئیس دانشگاه الزهرا به عنوان بخشی از ورزش "برای تونیک" خوانده شده است.معترضان به این فیلم می‌گویند این رقص در راستای آیین شب یلدا برگزار شده است و به عنوان بخشی از مراسم با این عنوان طراحی و اجرا شده است.

رقص یا ورزش "برای‌تونیک"
اما با بررسی سایت دانشگاه الزهرا به اخباری برمی‌خوریم که پیش از آن پیرامون فعالیت و رتبه‌های دانشجویان این دانشگاه در رشته برای تونیک منتشر شده است.
از جمله در بهمن ماه 96 خبر کسب مقام نخست رقابت ماراتن برای تونیک توسط یک دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی این دانشگه از کشور نیجریه منتشر شده است. رقابت‌هایی که توسط کمیته صلح و دوستی انجمن برایتونیک وزارت ورزش و جوانان در استادیوم شهید کشوری برای بانوان دیپلمات مقیم تهران برگزار شده و با همکاری دانشکده تربیت بدنی و مدیریت بین الملل دانشگاه الزهرا، دانشجویان بین الملل این دانشگاه هم در آن شرکت کرده اند.
برای تونیک رشته‌ای ورزشی به شمار می‌رود که با ترکیب حرکت‌های بدن و اندام با کدهای بینالمللی بریل توسط یک ایرانی ابداع و در فرانسه و ایران به ثبت رسیده است. این رشته ورزشی مورد تایید وزارت ورزش و جوانان و وزارت علوم است و دارای انجمن نیز رسمی هست.
عکسی که از شرکت کنندگان بین‌المللی رقابت‌های برای تونیک منتشر شده است
در خبر دیگری در سایت این دانشگاه برگزاری دوره مربیگری برای تونیک اطلاع رسانی شده است.
اما با همه اینها همایشی که در تاریخ 21 آذر ماه با عنوان دومین همایش ملی دانشجویی انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران در سالن دکتر تورانی این دانشگاه برگزار شد با حواشی زیادی مواجه شد.
روابط عمومی دانشگاه: رقص نبوده
در واکنش به این حواشی لعبت درخشانی، مدیر روابط عمومی دانشگاه الزهرا در گفت و گو با ایسکانیوز پیرامون بازخوردهای حرکات ورزشی دانشجویان گفت: در این همایش دانشجویان دانشگاه الزهرا حرکات ورزشی انجام دادند که برخی از رسانه ها به اشتباه فیلمی را با عنوان رقص دانشجویان منتشر کردند.
وی افزود: این همایش با محوریت همایش ملی دانشجویی انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران برگزار شد و برخی رسانه ها به اشتباه به این موضوع دامن زدند.
درخشانی اظهار داشت: جالب اینجاست که همان رسانه‌ها نخستین همایش مهارت های ورزش برای تونیک با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و هیأت ورزش های همگانی آن استان را منتشر کرده بودند.
این دانشگاه در واکنش به حواشی ایجاد شده در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی از رسانه ها با انتشار فیلم کوتاهی در فضای مجازی مدعی «رقص دسته جمعی دانشجویان این دانشگاه در مراسم شب یلدا» شده اند. این درحالی است که فیلم منتشر شده مربوط به دومین همایش ملی دانشجویی «انجمن علمی رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی ایران» است که بخشی از آن به بررسی تاثیر ورزش «برایتونیک» بر سلامت بانوان اختصاص داشته و در این بخش چند دانشجو با لباس ورزشی به اجرای نمایشی «برایتونیک» پرداختند.
«ورزش برای تونیک» با الهام از کدگذاری بین المللی حروف الفبا طراحی شده است. وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۱ این ورزش را به رسمیت شناخته و در سال ۱۳۹۲ انجمن «برایتونیک» به عنوان زیرمجموعه فدراسیون ورزش های همگانی فعالیت خود را آغاز کرده است و در نقاط مختلف کشور هواداران بسیاری دارد.
جالب آن که، یکی از رسانه های متهم کننده دانشگاه الزهرا در خصوص این فیلم، در تاریخ 21 آذر ماه 1395 خبر برگزاری «نخستین همایش مهارت های ورزش برای تونیک» با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و هیأت ورزش های همگانی آن استان را منتشر کرده است.
همه این مسائل نشان از برخورد غرض ورزانه و به دور از اخلاق حرفه ای-رسانه ای دارد. امید آن که در آینده شاهد تکرار این مسائل و مسموم کردن ذهن مخاطبین نباشیم.
مخالفان: شنای زنان هم آزاد است، اما نه همه جا
اما مخالفان این پاسخ دانشگاه را با عنوان رتوش نام می‌برند. در برخی از این رسانه‌ها آمده است: دانشگاه الزهرا در حالی با استناد به قانونی بودن ورزش برای تونیک، عملکرد خود را توجیه می کند که شنا برای زنان نیز در جمهوری اسلامی ایران کاملا آزاد است اما جای خود و شرایط خود را دارد. متاسفانه تعدادی از بانوان با لباس های ورزشی به انجام حرکات موزون پرداختند در حالی که مردان در صف اول این برنامه حضور داشتند. دانشگاه الزهرا، دانشگاه ویژه زنان است که قبل از انقلاب و با عنوان مدرسه عالی دختران تاسیس و صرفا از زنان و دختران پذیرش دانشجو دارد. به نظر می آید انجام حرکات موزون در مقابل چشم مردان در دانشگاهی که تک جنسیتی است و مطمئنا برای دانشجوها و خانواده های آنها که یک دانشگاه دخترانه را بی دلیل برای تحصیل انتخاب نکرده‌اند، چندان خوشایند نباشد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار