خشکسالی زاینده‌رود و تعطیلی کشاورزی در شرق از عوامل شیوع سالک است

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت اصفهان گفت: خشکی زاینده رود و در پی آن تعطیلی کشاورزی عامل هجوم موش‌ها به سمت منازل و شیوع سالک شده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت اصفهان گفت: خشکی زاینده رود و در پی آن تعطیلی کشاورزی عامل هجوم موش‌ها به سمت منازل و شیوع سالک شده است.

رضا فدایی در گفت و گو با مهر اظهار داشت: شیوع سالک در ورزنه نشان از عدم کارایی برنامه کنترل سالک در سطح استان نیست زیرا با اجرای این برنامه و لانه کوبی شاهد کاهش سالک در برخی از مناطق استان از جمله شاهین شهر، اردستان، مناطقی از برخوار و پایگاه هشتم شکاری بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر برنامه کنترل سالک در مناطق ذکر شده پاسخ داده شاید به خاطر شهرنشینی و عدم رشد بیابان‌زایی بوده است، افزود: پیش روی خانه سازی در ورزنه و شرق اصفهان به سمت طاق زارها سبب رشد سالک شده است و همچنین شاهد خانه‌های متروکه و خالی از سکنه در این منطقه هستیم که محل تکثیر موش‌ها و پشه ها شده است.

وی با اظهار اینکه کمتر از پنج درصد از جمعیت بیماران مبتلا به سالک در ورزنه و شرق اصفهان مستقر هستند، گفت: در ورزنه جمعیت ۱۳ هزار نفری ساکن هستند که در صورت تامین اعتبار از سال آینده برای جلوگیری از پیشروی سالک در منطقه ورزنه مراقبت خانه به خانه را آغاز خواهیم کرد.

مراقبت خانه به خانه برای جلوگیری از شیوع سالک از سال آینده

فدایی با اشاره به اینکه در مراقبت خانه به خانه به جای مراجعه مردم به مرکز بهداشت، مراقبین سلامت به خانه ها مراجعه و در ابتدا بیماریابی می‌کنند و سالک را در همان ابتدا که درحالت جوش هست شناسایی و اقدامات درمانی را آغاز می کنند، ادامه داد: منکر مشکلات دارویی برای درمان بیماری سالک نمی شویم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون آموزش چهره به چهره برای مردم مناطق سالک خیر گذاشته شده است اما شاهد انکار این موضوع از سوی مردم ورزنه هستیم که تمام مستندات آن پا بر جا است، ادامه داد: در کنترل بیماری سالک تنها علوم پزشکی نقش ندارد بلکه شهرداری، بخشداری، شورای شهر و آب و فاضلاب و غیره نقش دارند به طوری که با جمع آوری زباله و نخاله و سازمان دهی منازل متروکه یا تخریب یا بازسازی این منازل و ساخت و ساز منازل در ورزنه با کسب اجازه از مرکز بهداشت (به منظور بررسی در معرض خطر بودن خانه) و در کل با تعاملات چند سازمانی می توانیم این بیماری را به خوبی کنترل کنیم.

مدیر بیماریهای واگیر و غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار از سال آینده برای جلوگیری از پیشروی سالک در منطقه ورزنه مراقبت خانه به خانه را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه خشکی زاینده رود و در پی آن تعطیلی کشاورزی را عامل هجوم موش‌ها به سمت منازل شده است، گفت: تا قبل از این موش ها از باقی مانده ها محصولات کشاورزی تغذیه می کردند و امروز که کشاورزی وجود ندارد برای تامین غذا به منازل هجوم بردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار