قلعه‌نویی وفادار به بازی هوایی

تیم فوتبال سپاهان در نیم‌فصل نخست لیگ با اندیشه‌های تاکتیکی خاص امیر قلعه‌نویی که چندان هم پیچیده نیست، قهرمان شد. تفکراتی که در دو دهه اخیر برای سرمربی حال حاضر طلایی پوشان اصفهانی خیروبرکت به همراه آورده است.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز : تیم فوتبال سپاهان در نیم‌فصل نخست لیگ با اندیشه‌های تاکتیکی خاص امیر قلعه‌نویی که چندان هم پیچیده نیست، قهرمان شد. تفکراتی که در دو دهه اخیر برای سرمربی حال حاضر طلایی پوشان اصفهانی خیروبرکت به همراه آورده است.

قلعه‌نویی چندان با بازی روی زمین حداقل در محوطه جریمه حریفان اعتقادی ندارد و رسیدن به گل از راه هوا شیوه دلخواه اوست. پرافتخارترین مربی لیگ که حتی این عنوان دهان‌پرکن را هم به کمک همین اندیشه‌های تاکتیکی کسب کرده، هنوز هم بر اجرای چنین شیوه‌ای اصرار جدی دارد. به‌طور مثال او چند فصل پیش که در استقلال مربیگری می‌کرد اعتقاد ویژه‌ای به بازی فرزاد حاتمی داشت. حاتمی بازیکنی بود که فیزیک بدنی مناسب داشت و در درگیری‌های هوایی با مدافعان رقیب هم اغلب پیروز می‌شد. قلعه‌نویی هم با تکیه‌بر همین تاکتیک یعنی بازی با تک مهاجم استفاده دیگر بازیکنان از توپ‌های دوم و سوم کارش را پیش می‌برد. البته این تاکتیک در چند سال گذشته، جام را برای سرمربی فعلی سپاهان به ارمغان نیاورد اما تیم‌های این مربی همچنان در جمع مدعیان قهرمانی قرار می‌گرفتند و از بالای جدول پایین نمی‌آمدند. البته برای این مربی داشتن مدافعان قلدر که فرصت نفس کشیدن به حریفان را ندهند هم اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. قلعه‌نویی از این‌که تیمش گل مفت دریافت کند بیزار است و بر همین اساس مدافعان میانی‌اش را طوری انتخاب می‌کند که بر بازی هوایی و زمینی تسلط داشته باشند و بتوانند در بازیسازی هم شرکت کنند.

موضوع دیگری که در شیوه مربیگری قلعه‌نویی به‌شدت دیده می‌شود تکیه‌بر یک هافبک دونده و درگیر در میانه میدان است. در تیم‌هایی که قلعه‌نویی کارکرده همواره رد پایی از یک هافبک جنگنده و زحمت‌کش دیده‌شده است. به‌طور مثال در فصل جاری او بازیکنی چون مهدی کیانی که دو فصل در تراکتورسازی مربی‌اش بود را به اصفهان آورد تا پیراهن زرد سپاهان را بر تن کند. در نیم‌فصل هم تقریبا تمام بار اصلی خط میانی سپاهان بر دوش کیانی سنگینی می‌کرد چراکه این بازیکن هم باید جلوی مدافعان تیمش را پوشش می‌داد و هم در کار بازیسازی شرکت می‌کرد. اما این مدل بازی که قلعه‌نویی اصرار خاصی بر انجام آن دارد گاهی اثربخش نیست و درست در همان زمان تیم پرافتخارترین مربی لیگ دچار مشکل می‌شود. به‌طور مثال بازی آخر سپاهان با استقلال خوزستان نماینده زرد پوش اصفهان در غیبت کی روش، سجاد شهباززاده جایگزین این مهاجم بلندقد برزیلی شد تا همان کاری را انجام دهد که کی روش انجام می‌داد. اما بازی به‌گونه‌ای دنبال شد که عملا شهباززاده در چنگ مدافعان آبی‌پوش تیم خوزستانی اسیر بود و کاری از پیش نمی‌برد. دیگر مهاجمان سپاهان همچون ساسان انصاری، مهرداد محمدی هم با سد مدافعان میزبان روبرو بودند. این شرایط تا جایی قلعه‌نویی را آزار داد که او به چند دهه پیش بازگشت و خالد شفیعی مدافع پیش‌تاخته خودش را به خط حمله فرستاد و شهباز زاده را یک خط عقب‌تر آورد تا بلکه با این بازیکن سر زن به گل برسد. شفیعی هم که تجربه‌ای در پست جدید نداشت تلاش فراوانی کرد تا خواسته قلعه‌نویی را برآورده کند اما کاری از پیش نبرد. سرمربی سپاهان پس از ناکامی شفیعی این بار عزت پورقاز را جلو فرستاد و شفیعی را در خط دفاعی قرارداد تا شاید گرهی باز شود. این جابجایی هم مؤثر واقع نشد و پورقاز هم همچون شفیعی ناموفق ظاهر شد تا سپاهانی‌ها با تساوی در آخرین بازی نیم‌فصل از زمین غدیر اهواز خارج شوند.

نیاز شدید سپاهان به پلن دوم

شیوه بازی سپاهانی‌ها در نیم‌فصل نخست نشان داد شاید این مدل بازی کردن در بیشتر بازی‌ها کمک‌حال طلایی پوشان اصفهان شود اما در همه دیدارها این تاکتیک جواب نخواهد داد حتی اگر کی روش در میدان حاضر باشد. بازی با پرسپولیس در هفته چهاردهم در ورزشگاه نقش‌جهان به‌خوبی آشکار کرد یک تیم با برنامه چگونه می‌تواند ترمز سپاهان را بکشد. زردپوشان اصفهانی که تا پیش از رویارویی با سرخ‌پوشان تهرانی همه تیم‌ها را با شکست بدرقه می‌کردند و هفته‌ها بی‌شکست پیش‌آمده بودند در مقابل پرسپولیس کاملا قافیه را باخته بودند و کاملا اسیر تاکتیک نه‌چندان پیچیده پرسپولیسی‌ها شدند. آن‌ها در مقابل تیمی که از پاس‌های کوتاه متوالی بهره می‌برد و بر فضا تسلط کافی دارد، به بن‌بست خوردند و این اتفاق در بازی هفته پانزدهم مقابل استقلال خوزستان هم دوباره تکرار شد. با این شرایط برای 15 دیدار هفته نیم‌فصل دوم سپاهانی‌ها نیاز به تغییر شرایط دارند تا در چنین بن‌بست‌های تاکتیکی گرفتار نشوند. بن‌بست‌هایی که حتی ممکن است به قیمت شکست یکی از مدعیان جدی قهرمانی تمام شود و پیش‌زمینه ناکامی تیمی شود. البته قلعه‌نویی تصمیم دارد در نیم‌فصل با جذب چند بازیکن نقاط ضعف تیمش را پوشش دهد که باید امیدوار بود این بازیکنان بر اساس پلن دوم مورد انتظار قلعه‌نویی انتخاب و جذب شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار