امانت‌دار معروف‌ترین دوچرخه ایران درگذشت

حاج حسن نعلچگر، پیرمرد امانت‌دار زنجانی که 45 سال دوچرخه امانتی را به امید بازگشت صاحبش نگاه داشته بود، چشم از جهان فرو بست.

حاج حسن نعلچگر، پیرمرد امانت‌دار زنجانی که 45 سال دوچرخه امانتی را به امید بازگشت صاحبش نگاه داشته بود، چشم از جهان فرو بست.
به گزارش ایسنا، امانت‌داری یکی از صفات برجسته انسانی است و یکی از ارکان برنامه دین به‌شمار می‌رود تا جایی که خداوند در قرآن کریم، شخص امین و امانت‌دار را ستوده و او را در ردیف مومنان قرار داده است.
امانت و امانت‌داری، رکن مهم اخلاق و نشان‌دهنده دین و ایمان هر انسانی است؛ چرا که لازمه امانت، راست‌گویی، از خود گذشتگی، شجاعت، بلندهمتی و تمام صفات عالی انسانی است که نمونه بارز آن را در یک پیرمرد زنجانی شاهد بودیم. در گوشه‌ای از راسته مسگرهای بازار زنجان مغازه‌ای وجود دارد که یک دوچرخه ۲۸ ساده و قدیمی که زنگار زمان بر رویش خودنمایی می‌کند، توجه هر عابر پیاده‌ای را به خود جلب می‌کند.
این دوچرخه همان دوچرخه معروف زنجانی‌ها است که مامور شهرداری ۴۵ سال پیش وقتی برای ساماندهی محله مسگرها می‌آید آن را نزد حاج حسن نعلچگر به امانت می‌گذارد و هرگز برای پس گرفتن امانتش بازنمی‌گردد.
اما این عدم بازگشتش دلیل نمی‌شود که حاج‌حسن، رسم امانت‌داری را فراموش کند، برای همین هر روز هنگام باز کردن مغازه دوچرخه را در کنار درب مغازه می‌گذارد به امید اینکه روزی از صاحب آن خبری شود.
حکایت دوچرخه جلوی مغازه این پیر امانت‌دار زنجانی تنها حکایت یک دوچرخه ساده نیست، بلکه این دوچرخه قدیمی در عصری که عصر ماشین، فناوری و انفجار اطلاعات است، قصه مردانگی و امانت‌داری را برای افراد تداعی می‌کند.
این دوچرخه معروف که 45 سال است مونس و همدم حاج حسن شده بود، امروز تنها مانده و امانت‌دار 81 ساله خود را از دست داد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار