خرید و فروش طلای دست دوم ممنوع است

با توجه به افزایش قیمت‌ها و ثبات نداشتن تقاضا، بازار طلا به شدت کاهش و آبستن رکود شده است؛ طلا چند ماهی است این رکود را دنبال خود می‌کشد

با توجه به افزایش قیمت‌ها و ثبات نداشتن تقاضا، بازار طلا به شدت کاهش و آبستن رکود شده است؛ طلا چند ماهی است این رکود را دنبال خود می‌کشد
به گزارش صاحب نیوز، اقتصاد پویا در هر جامعه ای لازم و همچنین مورد توجه است؛ اقتصادی که بتواند در لایه‌های پایین جامعه پویایی‌اش حس شود و تمامی دولت‌ها می‌کوشند که نمره قبولی آن‌ها در اقتصاد به عموم جامعه بسط پیدا کند؛ از طرفی هم تورم بالا در جامعه نشان از ناکارآمدی در مدیریت‌ها و یا مواجه با شرایط خاص را بیان می‌کند.
ارز و طلا نقش اول صحنه اقتصادی
صرف نظر از عوامل بسیاری که در پویایی اقتصاد در کشورمان نقش آفرینی می‌کنند، طلا و ارز دو نقش اول در صحنه اقتصادی کشور هستند و علی رغم آنکه بسیاری شاخص‌های سنجش اقتصاد را سوای این دو می‌دانند، اما آن چیزی که در عموم جامعه جاری و سنجیده و دنبال می‌شود، روند قیمتی ارز و طلاست و بسیاری از بازارهای کشور به صورت خود جوش دنباله‌رو تغییرات ارز و طلا هستند.
مشکلات داخلی و گاهاً سوء مدیریت‌ها و با هجوم تبلیغات خارجی از تحریم و فلج شدن کشور توانست در چندین ماه اخیر بازار و رابطه عرضه و تقاضا کشور را تحت شعاع قرار دهد؛ قیمت‌های چند برابری، افزایش تقاضا و ورود سرمایه به بازار‌های قابل اعتماد تر به جای تولید سرآغاز چالش‌های اقتصادی عمده کشور شد.
در این میان ارز و طلا به سرعت قیمتشان حتی بالاتر از پیش بینی‌ها قرار گرفت. طلا به عنوان یک فلز گران بها و ذخیره طلایی به عنوان پشتوانه دولت‌ها محسوب می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کشورمان با توجه به چالش های اقتصادی اخیر و پایین آمدن ارزش پول کشور سرمایه‌های سرگردان و حتی برخی سرمایه های درگیر در تولید از آن خارج و معطوف به بازار طلا و خصوصاً سکه شد.
افزایش قیمت طلا یک سرمایه گذاری مطمئن برای سرمایه‌های قابل توجه بود که کم کم رنگ خود را از دست داد و این سرمایه‌های سرگردان تا حدودی بازار طلا که دیگر آینده مجهول تری پیدا کرده بود را رها کردند. البته افزایش تقاضا قبل از این با وجود سرمایه‌های سرگردان تب لحظه‌ای قیمت و مشکلات دیگر را در بازار طلا ایجاد کرد.
گرانی طلا مردم را به خرید طلای دست دوم سوق داد
با آینده مجهول‌تر و کاهش سیر نزولی قیمت طلا ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار طلا کاهش پیدا کرد. در این میان توازن طبیعی خرید و فروش در کف بازار از بین رفته و مشتریان اصلی طلا در کشور که اغلب به منظور حفظ سرمایه و پس انداز توام با رسوم اقدام به خرید می‌کردند، توان خرید این فلز گران بها را از دست دادند.
هوشنگ شیشه بران در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز، اظهار کرد: خرید و فروش طلای دست دوم را چند سال است که با پیامک به صورت متوالی و به صورت ابلاغیه به زیر مجموعه‌های صنفی خود ممنوع اعلام کردیم.
رئیس طلا و جواهر استان اصفهان درباره طلای دست دوم افزود: سایش و حلقه‌ها و اتصالات بر اثر کارکرد سالیانه ضعیف می‌شود و این ها را با پرداخت و با آب کاری به مشتری ارائه می‌کنند و به همین منظور اجرت آن پایین است؛ از طرفی به خاطر اجرت پایین، خریداران میل به خرید نشان می‌دهد.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان، تصریح کرد: این کار به جامعه، وضعیت اقتصادی کشور و صنف ضربه می زند و تولید کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما هم ضعیف می‌شود که در پی آن صادرات کم و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.
شیشه بران ادامه داد: بیشتر مشتریان طلا در ایران سنتی هستند که هدف آن ها از خرید ارزش افزوده و پس اندازی برای روز مبادا و احتیاج است، این در حالی است که در زمان فروش یک سوم قیمت طلا حذف می‌شود.
دلایل افزایش قیمت طلا
سلام بازار طلا به رکود که بیکاری و ورشکستگی را در بسیاری از کارگاه‌های طلا سازی ایجاد کرده و می‌کند به دلیل افزایش قابل توجه قیمت‌ها که با دو علت داخلی و همگام با افزایش طلا جهانی است مورد رقبت مشتریان همیشگی و سنتی خود قرار نگرفته است.
در کنار عوامل داخلی سیاست‌های کنترل بازار ارز و سوق آن به بازار طلا اهمیت ویژه‌ای در افزایش قیمت داشت؛ به اسفند ماه سال قبل بازگردیم که پس از چند سال تلاش دولت برای کاهش نرخ بهره بانکی پس از نوسانات دلار و کاهش ارزش پول ملی، مدیران بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی تصمیم به اعطای سپرده های 20 درصدی گرفتند. در کنار این فرآیند بانک مرکزی در اطلاعیه ای از فروش سکه با قیمت های یک میلیون و صد تا یک میلیون و نیم خبر داد.
پس از گذشت تقریبا هشت ماه از این اطلاعیه و افزایش نرخ بهره بانکی بانک مرکزی، آمار قابل تاملی را اعلام کرد و آن فروش 7/5 میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی با حداکثر قسمت 1/5 میلیون است. از طرفی هر سکه 18 عیار وزن 8/13 گرم دارد، حال اگر تعداد سکه فروخته شده را در وزن هر سکه ضرب کنیم به عدد قابل تامل 60 تن طلا می رسیم. معنای این عدد این است که 60 تن از ذخایر طلای بانک مرکزی که معادل 20 درصد کل ذخایر بانک مرکزی است و پشتوانه پایه پولی و سیستم مالی کشور است، تنها با یک تصمیم غلط از دست رفت.
اما این تصمیم برای کنترل نقدینگی و جلوگیری از سوداگری در بازار ارز بود و باید بررسی کرد که تا چه میزان این تصمیم بر کنترل نقدینگی موثر بود. اگر تعداد سکه فروخته شده در مبلغ آن ضرب شود نشان می دهد بانک مرکزی تنها یک هزار میلیارد از یک هزار و پانصد هزار میلیارد نقدینگی کل کشور را جذب کرده و با یک درصد از کل نقدینگی نمی توان کل نقدینگی را کنترل کرد. در نهایت تصمیمی که هیچ تاثیری بر بازار ارز نداشت و تنها ذخایر ارزشمند کشور را به دست دلالان سپرد؛ ذخایری که به لحاظ استراتژیک بسیار حائز اهمیت هستند.
رکود بازار طلا تا ثابت شدن قیمت‌ها باقی خواهد ماند
حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به کاهش قیمت طلا، اظهار کرد: واکنش های افراد به بازار طلا متفاوت است؛ بعضی‌ها از این رکود خوشحال و تشویق می‌شوند که در این بازار طلا بخرند، اما بعضی ها که قبلاً طلا و خصوصاً سکه خریداری کردند، شاید طلای خود را حفظ کرده تا طلا به یک قیمت تعادلی برسد.
وی افزود: به طور کلی معاملات طلا در رکود باقی خواهد ماند تا وضعیت تعادلی و ایستایی در این بازار اتفاق بیفتد؛ بنابراین تلاقی منافع ادامه پیدا می‌کند.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با نزدیک‌ شدن به تعطیلات سال نو میلادی و تا بعد از تعطیلات سال نو میلادی اتفاق بارز و چشمگیری در بازار طلا اتفاق نخواهد افتاد.
باید از ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار جلوگیری کرد
یک کارشناس اقتصادی دیگر در گفت‌وگو با صاحب نیوز، می‌گوید: باید راهکار قانونی برای جلوگیری از سرازیر شدن سرمایه‌های سرگردان به بازارها در نظر گرفت.
وحید محمودی خاطر نشان کرد: در هر زمانی رابطه معمول عرضه و تقاضا از بین برود افزایش قیمت و دلال بازی شکل می‌گیرد و با به هم خوردن نظم بازار مشتریان و تولید کنندگان زیان می‌بینند.
وی معتقد بود: با کاهش قیمت‌ها و بعد از آن، ثابت شدن قیمت می‌توان خروج بازار طلا از رکود را متصور شد که متاسفانه هنوز علائمی از خروج در رکود نیست.
رکود در بازار طلا که هر ماه تمدید می‌شود و در هفته اخیر سیر نزولی قیمت طلا آن‌ را همراهی کرد. اما این روند هنوز مورد استقبال مردم قرار نگرفته و با توجه به این که دو پارامتر اونس جهانی و ارز تاثیرگذار بر قیمت طلاست، به نظر می‌رسد باید به دور از تصمیمات لحظه‌ای با رفع موانع موجود بر پویایی این بازار باید تلاش شود تا یکی از صنایع مطرح کشور دوباره پویا و پرتکاپو دنبال شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار