می‌توان از تنوع غذایی روستاهای اصفهان اطلس تهیه کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: روستاها پر از تنوع غذایی هستند که می‌توان با فهرست کردن این گنجینه عظیم غذایی یک اطلس غذایی از مناطق روستایی استان اصفهان تهیه کرد که بسیار ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: روستاها پر از تنوع غذایی هستند که می‌توان با فهرست کردن این گنجینه عظیم غذایی یک اطلس غذایی از مناطق روستایی استان اصفهان تهیه کرد که بسیار ارزشمند است.

به گزارش فارس، فریدون اللهیاری صبح امروز در سومین رویداد کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان(رویداد کارآفرینی روستا) اظهار کرد: 70 درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کردند و سهم روستاها در جمعیت کشور کاهش پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این که جامعه روستایی جامعه مولد و خلاق بوده است، افزود: احساس می‌کنیم جوامع روستایی آسیب‌پذیر شده‌اند و باید نقش روستاها بیش از پیش پررنگ شود؛ کارکرد و نقش روستاها در گذشته بسیار پررنگ بوده و نقش مهمی در حوزه فرهنگی کشور داشته‌اند.

وی گفت: جامعه روستایی پشتکار و توانمندی دارد و جامعه‌ای توانمند است؛ بخش عظیم و مهم صنایع دستی روستاها هستند و ظرفیت روستاها در صنایع و دستی و گردشگری استان اصفهان بسیار بالاست.

اللهیاری با بیان این که باید صنایع دستی روستایی را در تجارت داخلی و خارجی مطرح کرد، خاطرنشان کرد: توسعه صنایع دستی در روستاها در توسعه اشتغال و ایجاد ارزش افزوده بسیار مؤثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اذعان داشت: در شرق شهرستان اصفهان روستاهایی ارزشمند تاریخی وجود دارد که باید ارزش‌های این مناطق معرفی شود؛ بافت و معماری روستاها به عنوان یک ارزش فرهنگی و فرصت برای توسعه گردشگری است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به آیین‌های روستایی تصریح کرد: شب یلدا به عنوان یک آیین در روستاهای مختلف بسیار مهم است؛ استان اصفهان با 300 اقامتگاه بوم‌گردی جایگاه نخست کشور را دارد.

اللهیاری اذعان داشت: روستاها پر از تنوع غذایی هستند که می‌توان با فهرست کردن این گنجینه عظیم غذایی یک اطلس غذایی از مناطق روستایی استان اصفهان تهیه کرد که بسیار ارزشمند است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان این که کلیدواژه کارآفرینی در روستاها خلاقیت است، تأکید کرد: برای خلاقیت در روستا باید مشارکت جمعی ایجاد کرد؛ اندیشه‌های نو باید در جهت احیای روستاها ساماندهی شوند.

نمی‌توان توسعه روستا را فقط آسفالت دید

سعید انصاری، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان نیز در این رویداد گفت: شاید 10 سال پیش فکرش را هم نمی‌کردیم که یک سری از کارآفرینی‌های استارتآپی بتواند برای جوانان اشتغال ایجاد کند.

وی افزود: تاکسی‌های اینترنتی، سرویس‌ها و خدمات اینترنتی تحول عظیمی را ایجاد کرده و افراد زیادی از این طریق کارآفرینی و درآمدزایی کرده‌اند؛ استان اصفهان با حدود هزار و اندی روستا و 800 روستای مصوب و 3 هزار و 500 عضو شورا و با سابقه چندین ساله و آشنایی کامل از روستا و موانع و مشکلاتی که بر سر راه روستا وجود دارد، می‌تواند در کنار دانشگاه کمک بسیار خوبی باشد.

انصاری گفت: نمی‌توان توسعه روستا را فقط و فقط آسفالت، پیاده‌روسازی و جدول‌گذاری دید؛ نمی‌توان به مشکلات درمانی، ورزشی، فرهنگی و گردشگری روستاها بی‌توجه بود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: روستاها طی چند سال گذشته از نظر عمران و آبادی و برخی از زیرساخت‌ها پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند اما از نظر اشتغال، کارآفرینی و آموزش توجه مناسبی به آن‌ها نشده است و دلیل مهاجرت به شهرها همین بی‌توجهی‌هاست.

وی اذعان داشت: اگر می‌خواهیم روستاها پرتحرک، تولیدگر و کارآفرین داشته باشیم، قطعاً و حتماً باید به همه مسائل و مشکلات روستاها به خصوص در امر اشتغال توجه کنیم که برگزاری رویداد کارآفرینی روستا با محوریت گردشگری به همین دلیل است.

انصاری ادامه داد: دفتر امور روستایی و دولت از 3 طریق به افراد حقیقی و از طریق دیگر به خود دهیاری‌ها تسهیلات ارائه می‌کند؛ باید دانشگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد را به کار گرفت و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را تشویق کرد تا در حوزه گردشگری روستاها سرمایه‌گذاری شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: همه منتظریم تا همه مشکلات ما را دولت برطرف کند، در حالی که چنین نیست و همه باید تلاش خود را برای برطرف کردن مشکلات به کار گیرند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار