آمار 8 برابری سوختگی در ایران نسبت به میانگین جهانی

در نشست خبری روز ملی پیشگیری از سوختگی این بیماری به عنوان ششمین عامل مرگ و میر شناخته شد که نیازمند شناخته شدن به عنوان بیماری صعب‌العلاج نیز هست و از این نیز سخن به میان آمد که آمار سوختگی در ایران 8 برابر آمار جهانی است.

در نشست خبری روز ملی پیشگیری از سوختگی این بیماری به عنوان ششمین عامل مرگ و میر شناخته شد که نیازمند شناخته شدن به عنوان بیماری صعب‌العلاج نیز هست و از این نیز سخن به میان آمد که آمار سوختگی در ایران 8 برابر آمار جهانی است.

به گزارش فارس ، سوختگی و صدمات جسمی، روحی و مادی آن مسأله‌ای است که شاید بیشتر از همه در ایام آخر سال و چهارشنبه سوری خودنمایی کند، اما این مسأله در ایام دیگر سال نیز به دلایل مختلف دیده می‌شود و شاهد انواع سوختگی از جمله حرارتی، شیمیایی و الکتریکال هستیم و این موضوع اهمیت این را می‌رساند که این بحث در تمام طول سال باید مورد توجه باشد و با شناخت عوامل این سوختگیها با رعایت نکات و مسائل ایمنی از وقوع این نوع حوادث و صدمات منبعث از آن جلوگیری کنیم، در همین راستا روز اول دی ماه روز ملی پیشگیری از سوختگی نامگذاری شده است.

آمار 8 برابری سوختگی در ایران نسبت به میانگین جهانی

فریبرز مکاریان، فوق تخصص خون و سرطان و مسؤول مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان اصفهان ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روزی ملی پیشگیری از سوختگی اظهار کرد: انجمن مهر امید اصفهان، انجمنی مردم‌نهاد برای حمایت از بیماران مبتلا به سرطان سینه است؛ میانگین اندازه تومور سرطان سینه در سال‌های گذشته 3 الی 5 سانتی‌متر بود، اما با توجه به اقدامات فرهنگی و آموزشی صورت گرفته و تأکید بر این‌که مراقب سرطان سینه باشید، تا 2 سال پیش این اندازه به 1.5 تا 2 سانتی‌متر و به مرحله قابل درمان رسید؛ برای سوختگی نیز به دنبال رسیدن به همین روند پیشگیری هستیم.

مسؤول مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان اصفهان با بیان این‌که هدف این است که یکی از وقوع مشکلاتی که قابل پیشگیری بوده و البته در صورت بروز درمانش سخت است، جلوگیری شود، افزود: مهمترین پیام ما این است که سوختگی قابل پیشگیری است، آمار سوختگی در ایران 8 برابر آمار جهانی و در سنین پایین است؛ در ایران 22 تا 28 هزار نفر آمار سوختگی به طور متوسط سالیانه است که از این بین حدود 2 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتخاب انجمن مهر امید به دلیل قرار دادن خانواده به عنوان گروه هدف است چراکه با این کار و با توجه به نقش گسترده بانوان در این انجمن بسیاری از مشکلات مربوط به سوختگی کاهش پیدا کرده و از سوختگی پیشگیری می‌شود.

شستشوی محل سوختگی با آب بهترین مرهم

مکاریان تأکید کرد: به دنبال گفتن این مشکل در جامعه هستیم تا از افزایش آمار سوختگی بکاهیم، چراکه کم‌هزینه‌ترین راه در کنترل سوختگی پیشگیری از وقوع آن است.

مسؤول مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان اصفهان در ادامه با بیان این‌که در ایران سوختگی ناشی از گاز، شایع‌ترین علت سوختگی با شعله است، به اقدامات اولیه لازم در مواجهه با سوختگی نیز پرداخت و مطرح کرد: در ابتدا باید لباس فردی که دچار سوختگی شده خارج شود و محل سوختگی با آب خنک به مدت 5 تا 10 دقیقه شستشو داده شده و ناحیه سوختگی با یک گاز استریل یا یک دستمال تمیز پوشانده شود و فرد به مرکز سوختگی رسانده شود؛ یخ، آرد، سیب‌زمینی، کره، سفیده تخم مرغ، خمیر دندان و سایر مرهم‌های خانگی نباید مورد استفاده قرار گیرد و از دست‌کاری تاول‌ها نیز باید خودداری کرد.

مایعات داغ، علت اصلی سوختگی در کودکان زیر 4 سال

وی با تأکید بر این‌که مایعات داغ به ویژه آب جوش، علت اصلی سوختگی در کودکان زیر 4 سال است، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید سماور را دور از دسترس فرزندان خود قرار دهند، 69 درجه سانتیگراد حرارت در طول یک ثانیه تمام ضخامت دست را می‌سوزاند و این عدد برای کودکان در حدود 65 درجه سانتیگراد است؛ همچنین هنگام آشپزی، در کنار اجاق گاز و در زمان نوشیدن مایعات داغ نباید کودک را در آغوش خود گرفت، از قرار دادن ظروف حاوی مایعات داغ مانند فنجان چای یا ظرف غذا در لبه میز یا اپن باید خودداری شود؛ سهل‌انگاری والدین یا مراقبان شایع‌ترین علت سوختگی در کودکان است.

مکاریان با اشاره به این‌که انتخاب تجهیزات ایمنی مناسب برای مقابله با آتش‌سوزی در منزل و همچنین آشنایی با نحوه استفاده از آن‌ها ضروری است، عنوان کرد: از یخ و آب یخ برای تسکین درد سوختگی استفاده نکنید، اگر لباس کسی آتش گرفت اجازه ندهید بدود، بایستد، بخوابد و بغلتد.

مسؤول مرکز تحقیقات پیشگیری از سرطان اصفهان در ادامه به شروع اغلب آتش‌سوزی‌های خانه از آشپزخانه اشاره و توصیه کرد: ظروف پخت و پز را طوری روی اجاق گاز قرار دهید که دسته آن‌ها به سمت بیرون نباشد، از شعله‌های عقب اجاق گاز برای قرار دادن ظروف پخت و پز استفاده کنید، بیماران صرعی به تنهایی در کنار اجاق گاز قرار نگیرند و فضای یک متری اجاق گاز برای کودکان باید منطقه ممنوعه باشد.

سهم 86 درصدی سوختگی حرارتی

فریدون عابدینی، رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) نیز در ادامه با اشاره به روز ملی پیشگیری از سوختگی، اظهار کرد: خط قرمز پیشگیری وقوع حادثه و سوختگی است، سوختگی انواع مختلفی دارد که سوختگی حرارتی حدود 86 درصد، سوختگی شیمیایی 3 درصد، سوختگی الکتریکال 4 درصد و سهم بقیه سوختگی‌ها 7 درصد است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) با بیان این‌که بزرگترین عضو بدن پوست است، افزود: تا سوختگی حادث نشده است، افراد متوجه آن نمی‌شوند، سوختگی زخم حاد است یعنی یک عضو کم یا زیاد از بین می‌رود، اقدامات پیشگیرانه می‌تواند 90 درصد از این عارضه جلوگیری کند.

وی با اشاره به هزینه‌های بالای درمان سوختگی، گفت: برای هر سانتی‌متر مربع سوختگی باید حدود 20 میلیون تومان هزینه کرد، بنابراین سوختگی یک بیماری بسیار پرهزینه است و باید تلاش را بر نسوختن بگذاریم.

سوختگی به عنوان بیماری صعب‌العلاج شناخته شود

عابدینی ادامه داد: کمترین عارضه سوختگی تغییر رنگ پوست است و برای درمان آن 3 بازه زمانی زیر 10 روز، بین 2 تا 3 هفته و بیش از 3 هفته مطرح است، تا 10 روز می‌توان همه چیز را سرجای خود برگرداند و در مرحله بعدی 30 درصد اسکار(پوست اضافی) را داریم، در مرحله بعدی ایجاد اسکار 70 درصد است؛ اگر پوست سالم داشته باشید، شرایط زندگی راحت را در جامعه دارید وگرنه با سختی روبرو می‌شوید.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) تأکید کرد: از طریق مسؤولان بحث پیشگیری باید دنبال شود و وزارت نفت و آموزش و پرورش باید به صورت جدی در این مسأله ورود کنند، سوختگی باید به عنوان تروما محسوب شود یا به عنوان بیماری صعب‌العلاج و خاص هزینه‌های آن کاهش داده شده یا حذف شود.

فعالیت 7 مرکز سوختگی در کشور

وی ابراز کرد: این بیماری در خانواده‌ها ناشناخته است و درمان‌های بدی می‌کنند، استفاده از خمیردندان، سیب زمینی، عسل، کردن دست سوخته در آرد به هیچ وجه درست نیست، از آنجایی که آب سرد حرارت را پایین می‌آورد و قابل دسترس است، بهترین درمان سوختگی شستشو با آب است؛ بیمارانی را که سوختگی برای آن‌ها حادث شده است، باید به مرکز سوختگی رساند، زود رسیدن 96 درصد این سوختگی را کاهش می‌دهد.

عابدینی با اشاره به این‌که حدود 7 مرکز سوختگی در ایران از جمله در تبریز، مشهد، تهران، اهواز، شیراز و اصفهان داریم، عنوان کرد: مرکز سوختگی اصفهان 13 تا 14 استان را پوشش می‌دهد، متوسط بستری بیمار 3 بیمار سوختگی در روز است، از 177 بیماری که در سال 95 فوت شدند نزدیک 30 درصد مربوط به استان اصفهان و بقیه مربوط به بیماران اعزامی بود.

استفاده درست از مراکز سوختگی به جای افزایش تخت

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) با بیان این‌که سرفصل مشخص و ستاد هدایتی برای خدمت‌رسانی به بیماران سوختگی در مراکز بهداشتی تعریف نشده است، گفت: بعضی بیمارستان‌ها برای گرفتن ردیف سوختگی بیمار را نگه می‌دارند و بیماران به این مرکز منتقل نمی‌شوند، وزارتخانه باید سعی کند مشخص شود که این بیماران کجا باید باشند.

وی با تأکید بر این‌که سوختگی پرهزینه است و تیم خاص خودش را می‌خواهد، تصریح کرد: از مراکز سوختگی باید درست استفاده شود به جای این‌که تخت‌های سوختگی را افزایش دهیم، برخی از نمایندگان مجلس در سطح کشور بگذارند در بحث سوختگی وزارت بهداشت کار خود را انجام دهد، سطح‌بندی و خطوط راهنما در وزارتخانه باید مشخص شود.

سوختگی ششمین علت مرگ و میر

عابدینی با اشاره به این‌که سوختگی ششمین علت مرگ و میر و سومین عامل معلولیت شناخته می‌شود، تأکید کرد: سوختگی به عنوان مشکل جهانی سلامت شناخته می‌شود؛ بیماران بدحال بیشتر به مرکز ما ارجاع داده می‌شوند، البته این ارجاع به طور سیستماتیک و از طریق بیمارستان نیست، بلکه مریض رضایت می‌دهد و خودش را ترخیص کرده و به مرکز ما مراجعه می‌کند.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) اذعان کرد: سیستم آموزش در آینده به این راهکار خواهد رسید که بحث سوختگی نیاز به رشته تخصصی و متخصص خودش دارد، در حال حاضر کمک‌ها در رابطه با سوختگی تخصصی نیست، اما کشورهایی موفق بوده‌اند که زخم را به عنوان یک عضو که آسیب می‌بیند، مطرح کنند.

وی در ادامه مطرح کرد: عدم کاربردی شدن بحث سوختگی در آموزش پزشکی و پرستاری به دلیل عدم ایجاد چنین رشته‌ای در دانشگاه است، افراد دوره و اطلاعات مربوط به سوختگی را نگذرانده و ندارند، البته سوختگی به عنوان یک واحد درسی در دانشگاه‌ها وجود دارد، اما اجرایی نمی‌شود، اما شکل بیماری سوختگی هم به شکلی است که باید از پزشک و پرستار از جنبه‌های مختلف حمایت شود.

اصفهان بیشترین تخت ایزوله را در کشور دارد

عابدینی ادامه داد: استانداردها مرکز سوختگی را جدا از بیمارستان‌های دیگر نمی‌خواهد، بلکه مرکز سوختگی باید در دل مراکز درمانی باشد، اما بیمار سوختگی مراقبت خاص می‌خواهد؛ در سال 93 وزارتخانه مصوب کرده است که هیچ مرکز تخصصی سوختگی از مراکز درمانی جدا نشود اما در بعضی شهرها چنین اتفاقی می‌افتد.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) اضافه کرد: در گذشته بیمار با سوختگی 30 درصد فوت می‌کرد اما در حال حاضر بیمار با سوختگی 70 درصد هم زنده می‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) بالاترین تخت ایزوله را در ایران دارد، گفت: در این بیمارستان 22 تخت ایزوله، 30 تخت سوختگی و 18 تخت ترمیمی داریم.

شرایط از نظر پرداخت ردیف بعد از طرح تحول مناسب نیست

عابدینی با اشاره به بهینه کردن بخش‌های بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) ابراز کرد: در این بیمارستان چیزی به عنوان ساخت جدید نداشتیم، در بحث تحول نظام سلامت قرار بود سوختگی بیماری خاص یا صعب‌العلاج شناخته شود اما با وجود ذکر نام آن در این ردیف هنوز دیده نمی‌شود، همچنین در طرح تحول سلامت مطرح شده است که به ازای تخفیف‌ها به بیماران به بیمارستان پول داده می‌شود، در صورتی که مجلس مصوب کرده بود که به ازای هر بیمار سوختگی 500 هزار تومان باید داده شود که تا سال 93 بود اما بعد از طرح تحول فقط در مقابل تخفیف‌ها پولی در اختیار ما گذاشته می‌شود، شرایط از نظر پرداخت ردیف بعد از طرح تحول مناسب نیست، اما در بحث تجهیزات و هتلینگ بودجه داده شده است.

هزینه‌های میلیونی بیماران سوختگی

مجید طاهریان مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) نیز در پایان این نشست گفت: هزینه درمانی بیماران سوختگی حداقل شبی 2 میلیون تومان است و در این بیمارستان حداقل 400 تا 600 میلیون تومان در ماه کسری داریم، هرچند که درآمد مجموعه یک میلیارد و 700 میلیون تومان است اما هزینه‌ها بیش از این است.

مدیر بیمارستان سوانح سوختگی امام کاظم(ع) همچنین تأکید کرد: سوختگی به عنوان بیماری خاص یا صعب‌العلاج باید شناخته شود، مراکز درمانی به خاطر شکل بیماری زیر بار درمان آن و دادن خدمات نمی‌روند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که خیران کمک زیادی به بیمارستان می‌کنند، عنوان کرد: به کمک خیران همراه‌سرایی را کنار بیمارستان با هزینه یک میلیارد و 700 میلیون تومان احداث کردیم چرا که مراجعه کننده از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها داریم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار