یک درخواست برای «شب‌ چله» ابیانه

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه از آغاز فرایند ثبتِ آیین «شب‌ چله» ابیانه‌ای‌ها به درخواست اهالی، با نامِ محلی «کِرنون چِلّا» در فهرست میراث ناملموس خبر داد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه از آغاز فرایند ثبتِ آیین «شب‌ چله» ابیانه‌ای‌ها به درخواست اهالی، با نامِ محلی «کِرنون چِلّا» در فهرست میراث ناملموس خبر داد.

احمد نجیبی در گفت ‌وگو با ایسنا، استقبال مردم ابیانه برای برگزاری آئین شب‌چله در این روستای تاریخی را قابل توجه دانست و افزود: با وجود سرمای شدید و اولین بارش برف امسال در ابیانه در شب چله به دلیل برگزاری این آئین در خانه‌ها، اهالی روستا به ابیانه می‌آیند و « کرنون» سنتی خود را برگزار می‌کنند. در فصل سرما معمولا ابیانه هم از بُعد گردشگری و هم از بُعد تعداد ساکنان حاضر در روستا با افت حضور مواجه می‌شود اما یلدا یکی از میعادهایی است که ابیانه‌ای ها را به روستای آبا و اجدادی‌شان می‌آورد.

او ادامه داد:‌ هنوز در همه‌ی خانه‌های ابیانه، کُرسی برپا می‌شود و هر چند برخی مواقع کرسی‌ها با منقل برقی کار می‌کنند، اما همه با لباس سنتی ابیانه سر سفره‌ها می‌نشینند. فرقی نمی‌کند که ابیانه‌ای‌ها از کجا آمده باشند و چه شغل یا وضعیت مالی داشته باشند، همه در ابیانه لباس محلی ابیانه که پیش از این به عنوان یکی از منحصر بفردترین پوشاک در ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، این ائین را برپا می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که «کِرنون» سنت عمومی شب نشینی در ابیانه به خصوص در شب‌های زمستان است، گفت: شب‌چله به عنوان یکی از مفصل‌ترین «کرنون‌»های مردم ابیانه‌ که به کرنون «شاو چلّا» یا «کرنون چلّا» معروف است، آجیل‌های ابیانه با نام محلی «دینارجه» که عموما از محصولات باغات ابیانه مانند مغز هسته زردآلو یا برگ سیب خشک شده و حتی آلو هستند، سر سفره برده می‌شوند، در واقع تنوع این سفره از چنین محصولاتی به دست می‌آید.

او با بیان این‌که در گذشته بر سر سفره‌های «شب‌چله» مردم ابیانه شاهنامه‌خوانی انجام می‌شده است، ادامه داد:‌ هر چند امروز این رسم - شاهنامه‌خوانی - برگزار نمی‌شود، اما نسل جدید که تعداد زیادی از ان‌ها درخواست ثبت ملی این آئین را دارند، قصد احیای شاهنامه‌خوانی در شب‌چله را دارند.

نجیبی اضافه کرد: امیدواریم با ثبت ملی این آئین ارزشمند و با در دست تهیه بودن پرونده‌ی ثبت جهانی «شب‌چله» توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به مرور بتوانیم این آئین ملی را زنده نگه داریم. البته این پرونده ممکن است به صورت یک پرونده مستقل یا الحاق به یک پرونده کلی‌تر تصویب شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی ابیانه با بیان این‌که تا کنون آئین‌های «نخل‌گردان»، «جغجغه‌زنی»، «گویش ابیانه» و «مهارت دوخت لباس سنتی ابیانه» در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده‌اند، ادامه داد: در حال حاضر نیز این پایگاه ملی، پنج پرونده‌ی ناملموس مانند «طلوع خوانی»، «شده‌برداری»، «پرسه زنی»، «ذاکری خوانی» و «هوم بابا» را برای ثبت در فهرست میراث ناملموس تهیه کرده که آماده طرح در کمیته ثبت هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار