اکران آثار بعد از اتمام جشنواره /کسب امتیاز برای اصفهان درقبال پرداخت هزینه

امید نیاز کارگردان تئاتر و سینما در خصوص برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان گفت: اصفهان باید در مقابل میزبانی، امیتازی برای فیلمسازان اصفهانی دریافت کند.

اکران آثار بعد از اتمام جشنواره /کسب امتیاز برای اصفهان درقبال پرداخت هزینه

امید نیاز در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مجدد این جشنوار در اصفهان، اظهارداشت: آمدن جشنواره به اصفهان یک بحث است و ثباتش بحثی دیگر است. در این ۸۸ سال دیده شد که برگزاری بصورت مداوم جشنواره میان اصفهان و همدان جابجا شد و موضوع این است که وقتی مدیریت ها عوض می شود جشنواره هم عوض می شود، سیاستهایش هم عوض می شود و متأسفانه این مشکل ساز است.

امید نیاز افزود: مشکل دیگر جشنواره این است که مسلماً این جشنواره هزینه بر است اما باید ببینیم برگزاری این جشنواره چه فوایدی برای فیلمسازان اصفهان خواهد داشت؟ یعنی آیا اصفهانی ها از امتیازی برای فیلمسازی برخوردار می شوند یا نه فقط اسم اصفهان بر روی جشنواره است و هزینه را اصفهان پرداخت می کند و دوستان پایتخت نشین می آیند و کار خودشان را انجام میدهند و می روند! که اگر قرار است این قصه به این صورت باشد که پایتخت نشینان بیایند و استفاده کنند و هزینه هایش را اصفهان پرداخت کند خوب من اصلاً به این شکل موافق نیستم و شخصاً این را کار درستی نمیدانم.

این کارگردان تئاتر و سینما که فیلم او با نام "ب۱۲" در جشنواره پیشین کودک و نوجوان در همدان موفق به دریافت ۴ جایزه بین المللی شد، تصریح کرد: اگر برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان فقط موقعیتی را فراهم کند که دوستان پایتخت بیایند و از اصفهان و بودجه اصفهان استفاده کنند و بروند این کاری بیهوده است، اگر اینطور است این بودجه را به چندتا فیلمساز بدهند که بیایند و کار بسازند. اما این رویداد باید به نحوی باشد ارتقای سطح کیفی و کمی فیلم کودک و نوجوان اصفهان را موجب شود و جریان ساز باشد.

وی ادامه داد: در دوره قبل که این جشنواره در همدان برگزار شد، بخشی را فقط برای فیلمسازان همدانی درنظر گرفته بودند یعنی همدان امتیازی از جشنواره گرفته بود و حداقل فیلمسازان همدان از این امتیاز منتفع میشدند. اما اگر قرار است اصفهان صرفاً یک خادم و برگزارکننده باشد و دوستان پایتخت نشین بیایند و با هزینه اصفهان در هتلهای شهر ساکن شوند و فیلمها را ببینند و اتفاقاً نگاه بالا به پایین هم داشته باشند و بعد از جشنواره دوباره بچه های اصفهانی بخاطر یک مجوز و یک بودجه هیچ کمک هزینه ای به منظور فیلم و تولید دریافت نکنند من فکرمی کنم بود و نبود جشنواره کمکی نمی کند.

امید نیاز به مشکلات فیلم کودک و نوجوان اشاره و تأکید کرد: بحث دیگر نقدی کلی است که به بنیاد جشنواره فیلم کودک و نوجوان وارد است و این است که این فیلمهایی که در این جشنواره های کودک و نوجوان نمایش داده میشوند و اتفاقاً دوسال قبل هم فیلم من نیز با نام "ب۱۲" شرکت داشت و جایزه های بین المللی هم برد اجازه اکران نمی یابند! یعنی صرفاً جشنواره شده یک هفته که دوستان بیایند و دور هم لذت ببرند و بخندند و فیلمها را هم را ببینند و بعد هم خداحافظ شما تا جشنواره بعدی! خوب پس جریان سازی کجاست! این سیاست بسیار ناقصی است.

وی گفت: آن سالی که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به اصفهان آمد و چندسال در اصفهان ماند، ماحصلش تولید و پرورش و کشف یکسری کارگردان تئاتر کودک و نوجوان شد که اینها حداقل برای این شهر ماندگار شدند. درحالیکه پیش از این گفته شده شورای راهبردی فیلم کودک و نوجوان درحال تشکیل است ولی چی شد!؟ هیچ اتفاقی نیفتاد. فیلمهای جشنواره کودک و نوجوان کدامهایش اکران شد جز یکی!؟ اصلاً قرار بود در همه شهرها یک سینمای کودک ایجاد شود که همه روزهای سال فیلمهای کودک و نوجوان پخش کند ولی این اتفاق هم نیفتاد.

نیاز که مدیرمسئول آموزشگاه اردیبهشت است، خاطرنشان ساخت: از سال گذشته تا امروز چند تا فیلم کودک در اصفهان اکران شده!؟ اصلا! در ۵ سال اخیر و حتی در ۱۰ سال اخیر چقدر فیلم کودک در اصفهان و ایران اکران شده است!؟ در جشنواره فیلم فجر، فیلمها بعد از جشنواره در جدول اکران وارد می شوند اما برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان چه اتفاقی می افتد؟ حتی فیلمها به سینمای خانگی هم آورده نمی شوند! حتی در سینمای رسانه هم نیامدند!

وی افزود: برگزار کنندگان جشنواره فیلم کودک و نوجوان باید برای فیلمسازان اصفهان امتیازی را درنظر بگیرند مثلاً بگویند باید فیلمهای بچه های اصفهان در طول سال اکران شود چون اصفهان هزینه می کند میزبانی می کند و باید در مقابلش امتیازی بگیرد. اگر اصفهان صرفاً برگزار کننده باشد چه فایده ای دارد و چه جریانی اتفاق می افتد!

امید نیاز گفت: ما در سال فقط پنج روز به فیلم کودک و نوجوان اهمیت میدهیم و بعد تمام می شود تا سال دیگر! آقای رئیس جمهور من به شما رأی دادم لطفاً به اصفهان بیایید و فیلم ببینید تا حالا کاری برای جشنواره فیلم کودک و نوجوان کردید!؟ در طول این چند سال چه اتفاقی برای سینمای کودک و نوجوان افتاده است!

سازنده فیلمهای «همسردات کام»، «این فیلم قشنگ نیست» و «عزیز میلیون دلاری» تصریح کرد: این وظیفه سازمان سینمایی است که یک سالن را به سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهد که ذائقه ها تغییر کند. در سالهای قبل در شهرهای مختلف برای دیدن فیلم سینمایی کودک و نوجوان صف می کشیدند! مدرسه پیرمردها، پاتال و آرزوهای کوچک! گلنار! کاکلی! دره شاپرک ها! الان ما باید دوباره ذائقه را به مردم برگردانیم تا دوباره بیایند و فیلم کودک ببینند. وقتی سینماهای ما همه شده اند برای فیلمهای بزرگسال پس جشنواره فیلم کودک چه معنایی دارد! خوب این را هم بردارند! اگر برگزاری جشنواره فیلم کودک با عدم برگزاری اش تفاوت نکند چه بهتر که آنرا نداشته باشیم. جشنواره خوب است درصورتی که بعد اتفاقات خوبی هم بیفتند، جشنواره یعنی ۳۶۵ روز عمل، یعنی بعد این فیلمها اکران شود.

امید نیاز ادامه داد: من فیلم "ب۱۲" را با هزینه شخصی ساختم که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان در دوره قبل در همدان شرکت داشت و ۴ جایزه بین المللی گرفت ولی الان در نوبت هنر و تجربه است که چه موقع می تواند اکران شود! پول من هم دیگر برنمیگردد. اگر به بانک بدهکار باشیم خانه ما را توقیف میکنند ولی وقتی دولت به ما بدهکار است و یک سالن به ما نمیدهد که فیلممان را اکران کنیم ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم! جای تأسف است که جشنواره برگزار میشود و پایتخت نشینها می آیند و بچه های اصفهان با حسرت به آنها نگاه می کنند و اوج موفقیت کارگردان اصفهانی این است که مثلاً بگوید توانستم با آقای جبلی عکس بگیرم! اگر اینطور باشد جشنواره فقط یک دکور خواهد بود. من صحبتم را به این جمله به پایان می برم که چند سال این جشنواره در اصفهان نبود چه اتفاقی افتاد و زمانی که بود چه اتفاقی افتاد؟ باید به فکر جریان سازی بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار