اصفهان از استان‌های برتر باسواد کشور است؛ هنوز 102 هزار بی‌سواد داریم

استان اصفهان جزء استان‌های برتر باسواد کشور است اما با این وجود هنوز ۱۰۲ هزار بی‌سواد در این استان وجود دارد که نهضت سواد آموزی در تلاش برای جذب و باسواد کردن آنهاست.

استان اصفهان جزء استان‌های برتر باسواد کشور است اما با این وجود هنوز ۱۰۲ هزار بی‌سواد در این استان وجود دارد که نهضت سواد آموزی در تلاش برای جذب و باسواد کردن آنهاست.
به گزارش تسنیم ، وقتی در سال 1358 سازمان نهضت سواد آموزی به دستور امام خمینی (ره) به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نیز کودکانی که به مدرسه دسترسی ندارند تشکیل شد نور امید با سوادشدن در دل بسیاری از بی‌سوادان روشن شد. آن‌ها به امید داشتن آینده‌ای بهتر وارد نهضت سوادآموزی شدند.

آموزشیاران نهضت سواد آموزی خانه به خانه می‌رفتند و بی‌سوادان را شناسایی کرده و بسیاری از آنها را جذب می‌کردند. مردمی که دسترسی کمتری به مدرسه و آموزش داشتند با این طرح خانه به خانه ثبت نام می‌شدند و در مدارس شرکت می‌کردند.

طرح نهضت سواد آموزی در ایران بسیار گسترده شد به طوری که سال به سال به تعداد باسوادان اضافه می‌شد. همه ساله به روش‌های جذب سوادآموزان اضافه می‌شد و نهادهای بیشتری با نهضت سوادآموزی در این زمینه همکاری می‌کردند به طوری که هر سال به تعداد سوادآموزان اضافه می‌شد.

استان اصفهان نیز جزء استان‌هایی است که نهضت سوادآموزی در آن بسیار موفق عمل کرده و مردم از آن استتقبال کرده و مورد آموزش قرار گرفتند به طوری که در حال حاضر اصفهان یکی از 5 استان باسواد کشور به حساب می‌آید. 7 دی نیز به نام روز نهضت سواد آموزی در تقویم ایران اسلامی به ثبت رسیده است.

اصفهان از استان‌های برتر باسواد کشور است؛ هنوز 102 هزار بی‌سواد داریم

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تبریک هفته نهضت سوادآموزی به خبرنگار تسنیم گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95، اصفهان جزء استان‌های برتر باسواد کشور و میان 5 استان برتر قرار دارد. با این وجود در استان هنوز هم 102 هزار نفر در رنج سنی 10 تا 49 سال بی‌سواد داریم.

بهمن امید قائمی افزود: اگر این آمار را از سن 6 سال حساب کنیم تعداد بی‌سوادان بیشتر می‌شود اما براساس احتساب نیروهای مولد و قابل فعالیت در بخش‌های صنعتی، فرهنگی و علمی این آمار از سن 10 تا 49 سال حساب می‌شود.

جذب 7500 بی‌سواد در سال جاری

وی با بیان اینکه آمار بی‌سوادان هر سال به وزارت خانه ابلاغ می‌شود، اظهار داشت: 8 هزار نفر ابلاغیه وزارتخانه بوده است که از این تعداد 7 هزار و 500 نفر را تا امروز جذب کردیم. این رقم شرح وظیفه امسال ما بود که در 40 منطقه استان اصفهان انجام شده است.

معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به دوره‌های نهضت سواد آموزی بیان کرد: آموزش‌های ما در سه دوره انجام می‌شود. یکی دوره آموزش سواد خواندن، نوشتن و روخوانی قرآن است؛ دوره بعدی دوره انتقال است و هر کس در این دوره شرکت کند کلاس چهارم تا ششم ابتدایی را طی می‌کند و می‌تواند در دوره اول متوسطه شرکت کند.

وی افزود: دوره سوم نیز تحکیم سواد است که باعث تثبیت سواد می‌شود. چون یادگیری سوادآموزان لحظه‌ای است و ممکن است فراموش کنند برای همین دوره تحکیم را برای تثبیت سواد آنها در نظر گرفته‌ایم.

مهارت آموزی و کارآفرینی در نهضت سوادآموزی

امیدقائمی با اشاره به فعالیت‌های شاخص سواد آموزی گفت: راه‌اندازی مراکز یادگیری یکی از فعالیت‌های شاخص نهضت سوادآموزی است که علاوه بر یادگرفتن خواندن و نوشتن سواد مهارت آموزی، مهارت‌های اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و شهروندی را آموزش می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص است، بسیاری از سواد آموزان مهارت‌های حرفه‌ای یاد می‌گیرند و در نهایت کارآفرین می‌شوند. برخی از سوادآموزان تولیدات نیز دارند و تولیدات آنها در مدارس استفاده می‌شود.

ایران در میان 57 کشور حائز رتبه دیپلم افتخار شد

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: یک دوره ICDL (مهارت‌های هفتگانه کامپیوتر) نیز در نهضت سوادآموزی داریم که استان ما جزء استان‌های پیشرو در این زمینه است. اصفهان بیشترین سوادآموز را در این دوره جذب کرده است.

وی افزود: امسال جمهوری اسلامی ایران در بین 57 کشور در این مهارت حائز رتبه دیپلم افتخار از سازمان جهانی یونسکو شده است. یکی از استان‌هایی که در مهارتهای ICDL پیشگام بود استان اصفهان بود و امسال نیز بیش از 300 نفر از سواد آموزان در این دوره شرکت کردند.

حدود 1500 نفر اتباع خارجه تحت پوشش نهضت سوادآموزی اصفهان

امید قائمی تصریح کرد: بحث دیگر در زمینه سواد آموزی آموزش اتباع خارجه است. 1100 نفر از اتباع خارجه تحت پوشش ما قرار دارند و حدود 320 نفر هم از طریق کمیساریای عالی پناهندگان تحت پوشش ما هستند. در مجموع اتباع خارجه تحت پوشش حدود 1500 نفر می‌شوند و به آنها خدمات ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: با ارگان‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی تفاهم نامه داریم و همکاری می‌کنیم.

کودکان کار از آموزش‌های نهضت سوادآموزی بهره‌مند هستند

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: کودکان کار که بین 10 تا 20 سال سن دارند نیز در طرح آموزش نهضت سوادآموزی قرار دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته ما 100 کودک کار جذب کردیم و امسال هم به نظر می‌رسد این عدد بیشتر شود چون تا پایان دی ماه هنوز فرصت جذب داریم و کوکان کار را جذب می‌کنیم.

4 هزار نفر در طرح آموزش عملی نماز شرکت کردند

امید قائمی گفت: طرح آموزش عملی نماز به سواد آموزان را داریم که خواندن صحیح نماز و اعمال نماز را به سوادآموزان می‌آموزد. بیش از 4 هزار نفر در این طرح شرکت کردند.

وی اظهار داشت: طرح خواندن با خانواده نیز در برنامه‌های نهضت سواد آموزی قرار دارد که در این طرح بیش از 4800 کتاب بین اعضای خانواده‌های سواد آموزان توزیع کردیم. آنها کتاب را می‌خوانند، نکته برداری می‌کنند و بهترین دست نوشته انتخاب می‌شود.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه گفت: سوادآموزان در پرسش مهر رئیس جمهور نیز شرکت می‌کنند. سال گذشته نیز شرکت کردند و 10 نفر انتخاب شدند.

وی افزود: شورای پشتیبانی سواد آموزی نیز یکی از شوراهای نهضت سوادآموزی است که رئیس این شورا استاندار است. سال گذشته استان اصفهان به عنوان بهترین استان و بهترین عملکرد شورای پشتبانی مورد تقدیر مقام عالی وزارت قرار گرفت.

اختلاف سواد زن و مرد در اصفهان به حداقل رسیده است

امید قائمی گفت: اختلاف سواد زن و مرد که یکی از مسائل اجتماعی مطرح در جامعه جهانی است در استان ما بسیار کم شده است. مشارکت بانوان در سوادآموزی زیاد شده است.

وی با اشاره به طریقه جذب سوادآموزان اظهار داشت: ما با موسسات آموزشی قرارداد می‌بندیم، آنها نیروی آموزش دهنده می‌گیرند و آنها نیز رصد می‌کنند و سوادآموزان را جذب می‌کنند. از طرفی از دستگاه‌هایی که با آنها تفاهم نامه داریم نیز کمک می‌گیریم.

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: از طریق سامانه نیز این مشارکت صورت می‌گیرند. سرشماری نفوس و مسکن هم آمار بیسوادان را ارائه می‌دهد. یکی دیگر از راه‌های جذب بی‌سوادان اولیا دانش آموزان به ویژه در مدارس محروم است. آموزش آنها نیز از طریق آموزش دهنده‌هایی است که با موسسه قرارداد بستند.

قائمی گفت: نواحی یک و 2 اصفهان و شهرهای کوهپایه، زواره، اردستان، نایین و میمه جزء شهرهایی است که کمترین آمار بیسوادی را دارند و جزء شهرهای باسواد اصفهان به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: فریدون‌شهر، فلاورجان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، کاشان و سمیرم جزء شهرهایی است که تعداد بیسوادان بیشتری دارند.

اگر مهاجرت نباشد بی‌سوادی در اصفهان رو به پایان است

معاون نهضت سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در استان اگر صرفأ مسئله مهاجرت را نداشتیم بحث سواد تقریبا رو به پایان بود و می‌توانستیم پایان بی‌سوادی را جشن بگیریم. اما به دلیل مهاجرت و مسائل اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی همچنان بیسوادی در استان ما وجود دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار