سه‌ضلعی پرهیجان قهرمانی

سه تیم اول تا سوم جدول رده‌بندی در نیم‌فصل نخست، خودشان را برای نیمه دوم لیگ آماده می‌کنند. سه تیمی که شانه‌به‌شانه هم پیش آمدند و تنها تفاضل گل رتبه‌هایشان را تغییر داد.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: سه تیم اول تا سوم جدول رده‌بندی در نیم‌فصل نخست، خودشان را برای نیمه دوم لیگ آماده می‌کنند. سه تیمی که شانه‌به‌شانه هم پیش آمدند و تنها تفاضل گل رتبه‌هایشان را تغییر داد.

اتفاقی که در هجده دوره برگزاری لیگ حرفه‌ای بی‌سابقه بوده است. این‌که سه تیم شانه‌به‌شانه تا پایان نیم‌فصل حرکت کنند و در این جنگ 15 هفته‌ای پا پس نکشند. سپاهان، پرسپولیس و پدیده تیم‌هایی بودند که یک نیم‌فصل پرهیجان و خاطره‌انگیز را برای فوتبال ایران رقم زدند. از این جمع رقابت سپاهان و پرسپولیس قابل پیش‌بینی بود بویژه آن‌که طلایی پوشان اصفهانی با امیر قلعه‌نویی وارد لیگ فصل جاری شدند و برای قهرمانی شال و کلاه کردند. پرسپولیسی‌ها هم به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی هرچند با پنجره بسته و درگیری در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا دچار مشکلاتی جدی شدند اما به هر شکل ممکن خودشان را در کورس رقابت با دو تیم دیگر یعنی پدیده و سپاهان حفظ کردند. در این میان تیم‌های سپاهان و پرسپولیس بدون شکست تیم نیم‌فصل پیش آمدند اما پدیده دو بار مقابل دیگر رقیبان تسلیم شد. نکته جالب پیرامون دو تیم سپاهان و به پرسپولیس به تعداد پیروزی و تساوی آن‌ها بازمی‌گردد. هر دو تیم هشت پیروزی کسب کردند و هفت بار شکست خوردند درحالی‌که پدیده 9 بار موفق به شکست حریفان شد یک پیروزی بیشتر از دو رقیب دیگر کسب کرد.

نگاهی به خط حمله سه تیم مدعی قهرمانی

نگاهی به وضعیت دفاع و حمله سه تیم اول تا سوم نکات جالبی دارد. در میان این سه تیم خط آتش سپاهان با 28 گل زده فاصله معناداری با دو تیم دیگر دارد. شاگردان امیر قلعه‌نویی در این فصل ماشین گلزنی به نام استنلی کی روش را در اختیاردارند و با تکیه‌بر توانایی فردی او و البته دیگر بازیکنانی همچون سجاد شهباز زاده، ساسان انصاری و مهرداد محمدی دروازه حریفان را به آتش می‌کشند. زردپوشان اصفهانی از مدافعان چون عزت پورقاز و خالد شفیعی را هم در اختیاردارند تا جنس آن‌ها در خط حمله کاملا جور باشد. اما خط حمله تیم پدیده با 19 گل نشان داده که کاملا قابل‌اعتماد است و یحیی گل محمدی هم برنامه‌های تاکتیکی‌اش را بر اساس توانایی‌های مهاجمانش پیاده می‌کند. بازیکنی به نام امین قاسمی نژاد که با شش گل زده در رده چهارم برترین گلزنان نیم‌فصل قرار دارد یکی از بهترین مهره‌های تهاجمی تیم سرخ‌پوش مشهدی محسوب می‌شود. یون شاکری مهاجم تنومند و سرزن پدیده هم دیگر بازیکنی است که با پنج گل زده در رده پنجم برترین گلزنان لیگ قرار دارد و عصای دست گل محمدی در برخی بازی‌ها شده است. محمدرضا خلعتبری هم باوجود این‌که در آخرین سال‌های بازیگری‌اش را پشت سر می‌گذارد اما هنوز ستاره‌ای قابل‌اتکا محسوب می‌شود. با این ترکیب تیم پدیده در نیم‌فصل نخست میانگین بیش از 2/1 گل زده در هر بازی را به ثبت رساند. سرخ‌پوشان پایتخت هم در نیم‌فصل 17 بار موفق به فتح دروازه حریفان شدند و بهترین گلزن برانکو در نیم‌فصل علی علیپور بود که هفت بار برای تیمش گلزنی کرد. علیپور که فصل گذشته با 19 گل عنوان برترین گلزن لیگ را به خودش اختصاص داده بود همچون فصل پیش درخشان ظاهر نشد و خستگی دربازی‌های لیگ قهرمانان آسیا کیفیت فنی این بازیکن را تحت تأثیر قرار داده بود. به‌جز این بازیکن منشا ستاره نیجریه‌ای پرسپولیس‌ هم دیگر بازیکن تهاجمی برانکو به شمار می‌رفت که در نیم‌فصل نخست بیشتر زیر سایه علیپور قرار داشت و نتوانست در گلزنی موفق عمل کند.

اقتدار پرسپولیسی‌ها در خط دفاعی

در خط دفاعی پرسپولیس‌ها با تکیه با دروازه‌بانی علیرضا بیرانوند و مدافعانی باتجربه‌ای چون سید جلال حسینی و شجاع خلیل زاده تنها شش با دروازه‌شان باز شد تا آمار تحسین‌برانگیزی ثبت کنند. آماری که میانگین 4/.گل خورده در هر بازی را نشان می‌دهد. پس‌ازاین تیم، پدیده مشهد با هشت گل خورده تنها دو گل بیشتر از پرسپولیس دریافت کرده و این تیم با همین آمار گل خورده، پس از پرسپولیس و استقلال سومین خط دفاعی قدرتمند لیگ را در اختیار دارد. در ترکیب تیم سرخ‌پوش مشهدی، محمدحسین مرادمند نقش ویژه‌ای بازی می‌کند و یکی از ستون‌های اصلی تیم پدیده به شمار می‌رود. اما بدترین آمار خط دفاعی در میان سه تیم اول تا سوم جدول را سپاهانی‌ها به نام خود سند زدند. شاگردان امیر قلعه‌نویی در نیم‌فصل 12 بار دروازه‌شان باز شد و با میانگین 8/. گل خورده در هر بازی قهرمانی نیم‌فصل را جشن گرفتند. در خط دفاعی سپاهان بازیکنان باتجربه‌ای چون عزت پورقاز، سیاووش یزدانی و خالد شفیعی حضور دارند که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را در کارنامه دارند. درون دروازه سپاهان هم پیام نیازمند مکی ایستد که احتمال دارد یکی از سه گزینه نهایی کی روش برای بازی در جام ملت‌ها باشد. با این شرایط آمار گل‌های خورده سپاهان تا حدودی غیرقابل‌قبول به نظر می‌رسد و اگر وضعیت آن‌ها در نیم‌فصل دوم به همین شکل ادامه پیدا کند احتمال این‌که دچار مشکل شوند، چندان دور از ذهن نیست. البته تیم فوتبال سپاهان در لیگ چهاردهم با 27 گل خورده عنوان قهرمانی را به دست آورد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار