میزان فلوراید آب اصفهان استاندارد نیست

فلوراید عنصر معدنی موجود در طبیعت است که از طریق سفره‌های زیرزمینی وارد آب‌های آشامیدنی می‌شود و غلظت بالای آن می‌تواند خطراتی مانند کاهش ضریب هوشی کودکان، پوسیدگی دندان، تاثیر منفی بر رشد مغز و دردهای استخوانی را به همراه داشته باشد.

فلوراید عنصر معدنی موجود در طبیعت است که از طریق سفره‌های زیرزمینی وارد آب‌های آشامیدنی می‌شود و غلظت بالای آن می‌تواند خطراتی مانند کاهش ضریب هوشی کودکان، پوسیدگی دندان، تاثیر منفی بر رشد مغز و دردهای استخوانی را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نظریات ضد و نقیض در خصوص مفید یا غیر مفید بودن فلوراید وجود دارد؛ برخی آن را ماده‌ای سمی و خطرناک برای سلامتی انسان و برخی این ماده را برای دندان‌ها، استخوان و مفاصل مفید می‌دانند همچنین برخی اضافه کردن این ماده به آب آشامیدنی را تایید و برخی دیگر رد می‌کنند.

میزان فلوراید آب اصفهان استاندارد نیست

زهرا موسویان، کارشناس بهداشت آب مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص میزان فلوراید موجود در آب اصفهان می ‌ گوید: فلوراید آب بیشتر مناطق استان اصفهان کمتر از حد نرمال است؛ تنها در برخی مناطق وجود این ماده معدنی در آب اصفهان نرمال است اما در هیچ منطقه‌ای وجود فلوراید بیش از استاندارد در آب اصفهان گزارش نشده است.

وی با تاکید به اینکه حداقل فلوراید آب آشامیدنی نیم میلی گرم و حداکثر یک ونیم میلی گرم بر لیتر است، اظهار می‌کند: میزان فلوراید با این حجم استاندارد است؛ فلوراید یک ماده شیمیایی است که همانند هر ماده دیگری در طبیعت مصرف بیش از حد آن با خطرات و عوارضی همراه است و باعث مشکلاتی مانند فلوئوروزیس می شود، فلوئوروزیس عارضه‌ای ناشی از مصرف بیش از حد و طولانی مدت فلوئور است و باعث ایجاد دردهای استخوان و مشکلات دندان می شود.

موسویان می‌افزاید: البته برخی نیز معتقد هستند به علت افزایش پوسیدگی دندان‌ها و زیاد بودن هزینه‌های دندان پزشکی بهتر است که فلوراید در آب آشامیدنی وجود داشته باشد اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که فلوراید به آب آشامیدنی اضافه شود چرا که فلوراید یک ماده شیمیایی است و قوانین موجود بر این مبنا است که هیچ گونه ماده شیمیایی نباید به آب اضافه شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر میزان فلوراید آب از حداکثر آن بالاتر برود مشکلاتی را به وجود می‌آورد و می‌تواند با کلسیم زدایی موجب پوکی استخوان شود، در برخی موارد نیز مقادیر بالای فلوراید در بحث کانسرها(سرطان) موثر است.

این کارشناس بهداشت آب با بیان اینکه با افزودن فلوراید به آب، میزان مصرف آن قابل کنترل نیست، اضافه می‌کند: بدون شک برخی افراد ممکن است از طریق مصرف آب بیشتر در طول روز، مصرف دهان شویه‌ها، مصرف محافظت کننده‌های دندان و یا مصرف بیش از حد برخی از مواد غذایی مانند چای و... فلوراید بیشتری نیز دریافت کنند. همچنین میزان بیش از حد فلوراید در آب باعث می‌شود تا دندان‌ها دچار تغییر رنگ و یا لکه شوند.

وی می‌افزاید: میزان دریافت فلوراید به اقلیم منطقه، میانگین دمای سالانه در مناطق گرمسیر (که به علت گرمای زیاد هوا آب زیادی می نوشند) و ... نیز بستگی دارد و حتی ممکن است فلوراید از هوا نیز دریافت شود.

موسویان تاکید می‌کند: در بحث فلوراید موجود در آب بیشتر افزایش این ماده معدنی اهمیت دارد چرا که افزایش فلوراید است که مشکلات و خطراتی را به همراه دارد و کاهش آن از طریق مصرف برخی مواد غذایی، دهان شویه ها، محافظت کننده های دندان تامین می شود.

وی با تاکید به اینکه فلوراید در حد نرمال مفید است، تصریح می‌کند: فلوراید مقاومت مینای دندان به پوسیدگی را افزایش می‌دهد، مقدار اسید تولید شده توسط باکتری‌های موجود در دهان را به حداقل می‌رساند، مواد معدنی دندان را بازسازی می کند و یک عامل ضد باکتریایی است که به باکتری‌های تجمع یافته در سطح دندان حمله می کند.

کمبود فلوراید در آب شهرک‌های صنعتی

همچنین سعادت مانیان، کارشناس آزمایشگاه آب معاونت بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه در آب چشمه‌ها و چاه‌ها فلوراید به حد نرمال نمی‌رسد، اظهار می‌کند: در شهرک های صنعتی برخی از شرکت های خصوصی که منبع تامین آبشان، آب چاه است، از دستگاه‌های آب شیرین کن استفاده می کنند، این کار باعث کاهش فلوراید آب می شود و باید مقداری آب خام به آن اضافه کنند تا فلوراید به حد استاندارد برسد.

وی ادامه می‌دهد: اگر در خانه دستگاه تصفیه آب باشد، باید آب تصفیه شده با دستگاه را با مقداری از آب شیر مخلوط کنیم، چرا که روش کار دستگاه‌های تصفیه آب خانگی اسمز معکوس است و آب را به آب مقطر تبدیل می کند که فلوراید کمی دارد و با مخلوط شدن با آب شیرکمبود فلورایدش جبران می شود.

مانیان با تاکید اینکه در کاسنی و کلم پیچ مقادیر بالایی فلوراید وجود دارد، می‌افزاید: غلظت بالای فلوراید باعث تحلیل رفتن ماهیچه، راش های پوستی، افسردگی، نازایی، سقط جنین و ... می شود.

اصفهانی‌ها بیشتر آب بخورند

همچنین محمد حسن ربیعی راد، کارشناس امور کنترل کیفیت آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر از ۸۵ درصد مردم اصفهان از آب تصفیه شده استفاده می کنند، اظهار می‌کند: فلوراید آب تصفیه خانه بابا شیخعلی حدود ۰.۲ میلی گرم بر لیتر است که از کم‌ترین مقدار استاندارد فلوراید آب نیز پایین‌تر است.

وی تصریح می‌کند: فلوراید آب آشامیدنی مناطق خشک مثل شهرضا و کوهپایه در حدود سه دهم میلی گرم بر لیتر است که از آب شهر اصفهان بیشتر است اما بازهم به حداقل استاندارد فلوراید موجود در آب نمی‌رسد و به طور کلی آب استان اصفهان فلوراید کمی دارد.

کارشناس امور کنترل کیفیت آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه می‌دهد: این کمبود را می‌توان با مصرف بیشتر آب در طول روز و استفاده از مواد غذایی که فلوراید دارد تامین کرد و غلظت بالای فلوراید نگران کننده است وفلوراید کمتر از حد استاندارد مشکلی به وجود نمی‌آورد.

مصرف فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند

همچنین حسین پریوش مسئول سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص فواید استفاده از فلوراید اظهار می‌کند: فایده فلوراید برای دندان‌ها برای همه آشکار است، تا آنجایی که وزرات بهداشت با حساسیت تمام برای دانش‌آموزان کشوربرنامه‌ریزی کرده و بودجه‌ای قرار داده تا در مدارس فلوراید به صورت دهان شویه به دانش‌آموزان داده شود.

وی با اشاره به اینکه هر ماده‌ای اگر زیاد استفاده شود، مضراتی دارد، اضافه می‌کند: مصرف زیاد فلوراید باعث مشکلاتی از جمله گچی شدن دندان‌ها و تغییر رنگ از سفید به زرد و حتی قهوه‌ای می شود.

پریوش ادامه می‌دهد: در شهرهای جنوبی کشور مانند بوشهر و بندرعباس رگه‌های زرد یا قهوه‌ای رنگی روی دندان برخی افراد وجود دارد که ناشی از استفاده فراوان از آب به علت گرمای زیاد و استفاده از منابع غذایی دریایی است، که این مورد بیشتر مربوط به زمان تشکیل دندان‌ها است و در سنین بزرگسالی تاثیر چندانی ندارد.

وی با تاکید به اینکه در دوران جنینی و سال های ابتدایی زندگی که دندان ها داخل فک است و هنوز بیرون نیامده اند نیز میزان فلوراید اهمیت دارد، می‌گوید: اگر پوسیدگی دندان در مرحله ابتدایی باشد با رساندن فلوراید کافی به دندان می توان از ادامه پوسیدگی جلوگیری کرد که به آن پوسیدگی برگشت شده گفته می شود، که دیگر نیاز به ترمیم ندارد.

مسئول سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت استان اصفهان اضافه می‌کند: مصرف فلوراید برای کودکان باید با احتیاط همراه باشد، کودکان قادر به خارج کردن کامل فلوراید از دهان خود نیستند، بنابراین ممکن است با بلع فلوراید موجود در دهان شویه ها و یا خمیردندان مقدار روزانه فلوراید را در خود بالا ببرند و در طولانی مدت دچار عوارض مصرف بیش از حد این ماده شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار