طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه برخی در خصوص چالش های زیست محیطی به مردم آدرس غلط می دهند، گفت: روشنگری و شفاف سازی رسانه ها نقش مهمی در آگاهی مردم دارد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه برخی در خصوص چالش های زیست محیطی به مردم آدرس غلط می دهند، گفت: روشنگری و شفاف سازی رسانه ها نقش مهمی در آگاهی مردم دارد.

به گزارش ایمنا ، مهدی ریاحی در دومین همایش صنعت بازیافت با شعار "از زمین برای زمین" با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست، حاکمیتی است ، اظهار کرد: اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست برای نسل امروز و نسل های آینده و حیات اجتماعی را وظیفه همگانی می داند. در جملات این قانون دقت نشده است ، از عوام انتظاری نمی رود اما خواص و مسئولان هم واقعا این موضوع را درک نکرده اند .

وی با بیان اینکه به مردم در خصوص چالش های زیست محیطی آدرس غلط می دهند، افزود: در هر کشوری سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه تدوین استانداردها و سیاستگذاری ها را دارد اما متاسفانه هنوز هم برخی مردم حتی فکر می کنند وظیفه جمع آوری پسماندها با محیط زیست است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: در دنیا به این نتیجه رسید اند که برای مثال وقتی در صنعت مشکل زیست محیطی وجود دارد از وزیر صنعت سوال می پرسند اما ما هنوز به مرحله ای نرسیدیم که بدانیم از چه کسی باید مشکلات را مناسب پیگیری و پرسشگری کرد.

ریاحی تصریح کرد: رسانه ها نقش مهمی برای روشنگری می توانند داشته باشند و مردم را آگاه کنند. برخی غیر مغرضانه آدرس های غلطی می دهند اما آگاهی خبرنگاران و مردم می تواند کارساز باشد و راه درست را نشان دهد.

وی ادامه داد: رسانه ها باید شفاف سازی کنند، طبق اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و رسانه ها باید این اصل را در بدنه مردم اشاعه دهند.

وی گفت: در بحث پسماندهای شهری و روستایی اساسنامه تفکیک پسماند در مبدا وجود دارد ولی آمار سازمان های پسماند کل کشور را که نگاه می کنیم میزان درصد آموزش ها و تفکیک از مبدا با درصد سیستم های هزینه بر بازیافت متفاوت است.

ریاحی گفت: در همه کشورها ابزارهای اقتصادی وجود دارد که صاحبان صنایع را برای بازیافت و رفع آلودگی هوا تشویق می کند، در کشور ما هم واحدهایی که آلاینده اند یک درصد عوارض را پرداخت کنند ولی مالیات سبز در کشور ما رو به رشد است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مکانیزم( CDM بازیافت کربن ) از ۸ سال پیش تاکنون در این سازمان مطرح بوده است، اظهار کرد : مکانیزم CDM که می توان کربن را بازیافت کرد ، صنعتی رو به رشد است ، چین سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار از این صنعت بهره برده است اما این رقم در ایران نیم میلیارد دلار است . در حالی که محیط زیست بسترها را آماده کرد ولی صنایع استقبال نکردند.

ریاحی در مورد طرح های تشویقی صنایع بازیافت، تصریح کرد : ایجاد امتیازهایی برای صنایع بازیافت در جلسات سازمان مطرح شد تا صنایع بتوانند در مکان هایی که مد نظرشان هست، مستقر شوند و اگر امکان داشته باشد از ممنوعیت شعاع ۵۰ کیلومتری آنها را معاف کنیم و در مکان های مناسب تر مستقر شوند .

وی گفت: در استان ما کارهای مثبتی برای محیط زیست انجام شده و بازیافت اصفهان در مسیر درستی قرار گرفته است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار