چرا وعده حراج هنری اصفهان بعد از ۲ سال عملی نشد

دو سال گذشته بود که خبر حراج بزرگ اصفهان برای چند روزی به عنوان تیترهای خبری مهم حوزه فرهنگ و هنر جای خوش کرده بود که نقل آن هم سبب نشد این موج عمر زیادی داشته باشد و در همان نقطه عطف موج خبری همانند پدیده فرونشست زمین، واقعا زمین‌گیر شد.

دو سال گذشته بود که خبر حراج بزرگ اصفهان برای چند روزی به عنوان تیترهای خبری مهم حوزه فرهنگ و هنر جای خوش کرده بود که نقل آن هم سبب نشد این موج عمر زیادی داشته باشد و در همان نقطه عطف موج خبری همانند پدیده فرونشست زمین، واقعا زمین‌گیر شد.
به گزارش تسنیم ، برگزاری حراج هنری از مقوله‌هایی بوده که چندین سال است در ‌صف انتظار و تصمیم‌گیری مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اصفهان قرار دارد، قولی که مدیر قبلی و کنونی اجرایی شدن آن را داده اما هنوز اتفاق مثبتی مبنی بر برگزاری این حراج هنری به گوش نمی‌رسد.
اگر چکش این حراج در اصفهان بخورد کمک شایانی به اقتصاد هنر و هنرمندان اصفهانی می‌کند، حراجی که می‌تواند حجم مبادلات میلیاردی به ارمغان بیاورد و اقتصاد هنر که با خرید آثار هنری جان می‌گیرد، اما هنوز که هنوز است، اصفهان که لقب پایتخت فرهنگی و شهر خلاق را یدک می‌کشد، رنگ حراج هنری را به چشم ندیده و گاها حراج‌های کوچک هنری آن هم به صورت خصوصی در برخی از گالری‌های بی‌نام شهر برگزار می‌شود.
حراج هنری راه پیوند اقتصاد و هنر است، اقدامی که سال‌ها در سراسر دنیا و قلب پایتخت اتفاق می‌افتد اما اصفهان با همه ظرفیت‌های هنری و خلاقانه‌ای که دارد، از آن بی‌نصیب مانده است، یک نقاش اصفهانی اعتقاد دارد سیاست‌های اقتصادی و پشتوانه مردمی لازمه شکل‌گیری یک حراج هنری موفق است، وی بیان کرد: ما اگر هنر، توسعه آن و کیفیت‌بخشی اش را به عنوان اصل ماجرا نگاه کنیم، مجموعه‌ای از سیاست‌های جانبی برای چنین اتفاقی باید ایجاد شود.
حسین تحویلیان تصریح کرد: گر با سیاست‌گذاری درست در اصفهان در مسیر برگزاری حراج هنری حرکت کنیم، می‌توانیم جلوی این دو عیب بزرگ از بین رفتن خلاقیت هنرمندان و باندبازی در فروش آثار را بگیریم و آنچه در تهران تحت عنوان باند اقتصادی و پشت‌پرده‌های مختلفی را که در فروش اثر اتفاق افتاده، در اصفهان نداشته باشیم.
اما از این جریان دو سال گذشت و خبری از برگزاری حراج بزرگ اصفهان که می‌توانست گامی بزرگ برای اهالی هنر اصفهان باشد، خبری نشد، پس از دو سال از مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان جریان عدم برگزاری را جویا شدیم اینکه اصلا این حراج برگزار می‌شود یا اینکه خبری بود که نقل شد و به آرشیو اخبار رسانه‌ها پیوست؟
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان چندی پیش درباره برگزاری حراج بزرگ اصفهان که وعده‌ای 2 ساله در اصفهان است، بیان کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر در اصفهان نیازمند تغییر است، بسیاری از بزرگان هنر منازل خود را به انبار یا گالری نمایش آثارشان تبدیل کرده‌اند و حراج فرهنگ و هنر هم مطرح است.
حجت‌الاسلام محمدعلی انصاری گفت: همه تعهدات و وعده‌های مدیرکل قبلی را دنبال می‌کنم. حراج آثار هنری در برنامه کار ما قرار دارد هنرمندان که صاحبان اصلی این آثار هستند و مسئولان کمک کنند تا این حراج به نحو شایسته برگزار شود.
حراج هنری که به هنرمندان و اقتصاد هنر کمک شایانی می‌کند در این باره حوزه هنری اصفهان خبرهای خوبی دارد و شاید عملی شدن این وعده از سوی حوزه هنری اصفهان انجام شود.
این در حالی است که رئیس حوزه هنری اصفهان نیز وارد میدان شده و می‌گوید حراج هنری موضوع با اهمیت در چرخه اقتصاد هنر ست که زمینه‌های ابتدایی آن در اصفهان فراهم شده است و برای این موضوع در این یک سال اخیر برنامه‌ریزی زیادی کرده‌ایم از کارشناسان هنری، اساتید و پیشکسوتان و کسانی که مهارت در فروش کالاهای هنری دارند نشست‌های زیادی داشته‌ایم.
مهدی احمدی‌فر گفت: نخستین اقدامی که انجام دادیم این بود که برای این موضوع زمینه‌های ابتدائی را فراهم کنیم. نمایشگاه‌هایی که در گالری‌های حوزه هنری برگزار می‌شد عمدتا برای بازدید بود از سال گذشته امکاناتی فراهم شد که هنرمندان فروش نیز داشته باشند. چندی پیش نمایشگاه عکسی داشتیم که 12 میلیون تومان فروخت؛ در نمایشگاه‌های عکس چنین رقمی سابقه نداشت.
وی افزود: به زودی فضاهایی را در عمارت سعدی آماده می‌کنیم تا کارهای فروش حراج آثار هنری را داشته باشیم حتی در این مورد با چند شرکت تخصصی صحبت کرده‌ایم آن‌ها نیز یک سری فضاها، امکانات ابتدائی و بستر سازی خواستند در این راستا مجوزها در حال آماده شدن است.
اگر این حراج در اصفهان پایه‌گذاری شود همراه خود گردشگر هنری نیز به اصفهان می‌کشاند و از آنجائی که در دنیا گردشگران هنری به عنوان بهترین گروه گردشگران از بُعد فرهنگ و هزینه‌ هستند تاثیر فراوانی در بخش ارزآوری به کشور دارند.
یادمان باشد گردشگران هنری در دست داشتن آثار هنری را می‌توان به عنوان بهترین سفیر و پیک صلح و فرهنگ دانست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار