علی قربانی؛ صید نه‌چندان مرغوب سپاهان

علی قربانی تازه‌ترین صید سپاهانی‌ها در نقل و انتقالات نیم‌فصل به شمار می‌رود. بازیکنی 28 ساله که فصل پیش پیراهن استقلال را بر تن می‌کرد اما تصمیم گرفت بازی در اروپا را هم به تجربیاتش اضافه کند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: علی قربانی تازه‌ترین صید سپاهانی‌ها در نقل و انتقالات نیم‌فصل به شمار می‌رود. بازیکنی 28 ساله که فصل پیش پیراهن استقلال را بر تن می‌کرد اما تصمیم گرفت بازی در اروپا را هم به تجربیاتش اضافه کند.

قربانی با باشگاه اسپارتاک ترنوا اسلواکی قرارداد امضا کرد شاید این تیم گمنام اسلواکی سکوی پرش او شود. او در طول نیم‌فصل حضور در این تیم نمایش خوبی داشت و حتی در لیگ اروپا هم گلزنی کرد اما درنهایت به دلیل دوری از ایران و البته مشکلات خانوادگی تصمیم گرفت نیم‌فصل دوم به لیگ برتر برگردد. امیر قلعه‌نویی هم بااطلاع از این موضوع نام قربانی را در لیست بازیکنان موردنیاز سپاهان قرارداد تا مقدمات جذب این بازیکن فراهم شود. بر این اساس طلایی پوشان اصفهانی با قربانی به توافق رسیدند تا از این بازیکن در نیم‌فصل دوم استفاده کنند.

قلعه‌نویی سرانجام به قربانی رسید

جذب علی قربانی نشان می‌دهد امیر قلعه‌نویی برای نیم‌فصل دوم لیگ تدارک ویژه‌ای دیده است. در نیم‌فصل نخست بار اصلی خط حمله سپاهان بر دوش استنلی کی روش بود و این مهاجم بلندقد برزیلی هم توانست از پس وظیفه‌ای که برعهده‌گرفته بود به‌خوبی برآید. او 9 بار برای تیمش گلزنی کرد تا عنوان بهترین گلزن نیم‌فصل نخست را به خودش اختصاص دهد. کی روش دو بازی تیمش را به دلیل محرومیت از دست داد که غیبت او مشکلاتی جدی در خط حمله سپاهان ایجاد کرد. البته سجاد شهبا زاده و ساسان انصاری در غیبت بازیکن برزیلی جور او را بر دوش کشیدند اما عدم موفقیت آن‌ها در گلزنی و جای خالی کی روش که کاملا به چشم می‌آمد، قلعه‌نویی را مجبور کرد تا در نقل و انتقالات نیم‌فصل به دنبال جذب یک مهاجم باشد. سرمربی سپاهان همچنین در طول 15 بازی نیم‌فصل به این نتیجه رسید که تکیه صرف بر بازی هوایی و استفاده از ضربات سر مرگبار کی روش در همه بازی‌ها جوابگو نیست. به‌طور مثال سپاهانی‌ها در بازی با پرسپولیس با همین تاکتیک به میدان آمدند اما برانکو زیرک‌تر از آن بود که تسلیم استراتژی قلعه‌نویی شود. او به سید جلال حسینی مدافع کارکشته پرسپولیس مأموریت مراقبت از کی روش را سپرد و کاپیتان سرخ‌ها هم به بهترین شکل از پس انجام این وظیفه برآمد. همه این شرایط برای سرمربی سپاهان تردیدی برای جذب یک مهاجم دیگر باقی نگذاشت.

قربانی؛ کپی برابر با اصل کی‌روش

علی قربانی در چند فصلی که پیراهن استقلال را بر تن می‌کرد هر گز در قامت یک مهاجم گلزن شش‌دانگ ظاهر نشد. مهاجمی که در زمان منصوریان بیشتر بازی می‌کرد و هرچند دو فصل پیش عنوان بهترین گلزن استقلالی‌ها شد اما پس از حضور شفر دیگر فرصت بازی به دست نیاورد. این مهاجم 194 سانتی ب در بازی هوایی تخصص ویژه‌ای دارد و گل‌هایی که به ثمر رسانده بیشتر از ضربات سر به ثمر رسیده است. همچنین خرید جدید قلعه‌نویی نشان می‌دهد که او کیفیت بازی از سجاد شهباززاده رضایت چندانی ندارد. در تیمی که مهم‌ترین برنامه گل زنی‌اش استفاده از توپ‌های هوایی است، شهباززاده طبق آمار متریکا در هر مسابقه فقط یک نبرد هوایی پیروز شده و قبل از حریف، ضربه سرزده است. درحالی‌که در همین سپاهان هفت بازیکن روی توپ‌های هوایی آماری بهتر از شهباززاده ثبت کرده‌اند. در آن سمت، قربانی دو فصل قبل در استقلال میانگین 9/3 نبردهوایی موفق در هر بازی را ثبت کرده بود. یعنی علی قربانی در تیمی که به‌اندازه این سپاهان به توپ‌های هوایی متکی نبود، در هر مسابقه چهار برابر شهباززاده در نبردهای هوایی پیروز می‌شد و بیشتر از هر استقلالی ضربه سر می‌زد.سپاهان این فصل بیش از 60 درصد نبردهای هوایی‌اش را پیروز شده و با 14 گل بیشتر از هر تیمی روی ضربات سر گل زده است. شهباززاده هم هر سه گلش را با ضربه سر به ثمر رسانده است ولی به نظر می‌رسد این آمار برای قلعه‌نویی رضای کننده نبوده است. با این شرایط سرمربی سپاهان روی مهاجمی دست گذاشته که 10 تا از 28 گلش در لیگ برتر را با ضربه سر به ثمر رسانده است تا در نیم‌فصل علاوه بر کی‌روش، یک مهاجم بلندقامت و سرزن دیگر هم در ترکیب داشته باشد.

پرونده جذب مهاجم سپاهان بسته شد

با جذب قربانی احتمالا پرونده جذب مهاجم از سوی سپاهانی‌ها بسته خواهد شد و زردپوشان اصفهانی با کی روش و قربانی به‌عنوان مهاجمان نوک حمله با حریفان روبرو خواهند شد. دو مهاجمی که ویژگی‌هایی شبیه به هم دارند و توانایی آن‌ها در ضربات سر خلاصه می‌شود. این مدل بازی در نیم‌فصل نخست نماینده اصفهانی را تا قهرمانی پیش برد اما همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد معلوم نیست در نیم‌فصل دوم هم همین فرمول جوابگو باشد. شاید بهتر بود سپاهانی‌ها به دنبال یک مهاجم سرعتی با تکنیک و چهارچوب شناس می‌رفتند تا اگر دیداری کی روش از سوی مدافعان تیم رقیب مهار می‌شد، مهاجم جایگزین به میدان آمده و کار را تام می‌کرد. به‌هرحال تا انتهای فصل باید به انتظار نشست و نتیجه کار را دید و آن زمان می‌توان پیرامون علی قربانی و دلیل جذب او از سوی قلعه‌نویی تحلیل عادلانه‌تری ارائه کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار