سلام زمستانی به جام ملت‌های آسیا

هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا امشب با دیدار تیم‌های امارات و بحرین آغاز می‌شود. این دوره از رقابت‌ها دو تفاوت اساسی با شانزده دوره پیشین دارد. نخستین تفاوت به تعداد تیم‌های شرکت‌کننده بازمی‌گردد در این دوره برخلاف دیگر دوره‌ها تعداد تیم‌ها از 16 تیم به 24 تیم افزایش‌یافته است.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا امشب با دیدار تیم‌های امارات و بحرین آغاز می‌شود. این دوره از رقابت‌ها دو تفاوت اساسی با شانزده دوره پیشین دارد. نخستین تفاوت به تعداد تیم‌های شرکت‌کننده بازمی‌گردد در این دوره برخلاف دیگر دوره‌ها تعداد تیم‌ها از 16 تیم به 24 تیم افزایش‌یافته است.

تاکنون سابقه نداشته که جام ملت‌های آسیا در زمستان برگزار شود اما به دلیل هم‌زمان جام ملت‌های آسیا با جام‌جهانی 2018، کنفدراسیون فوتبال آسیا مسابقات را شش ماه به تأخیر انداخت تا بازهای از تابستان به سردترین ماه سال یعنی زمستان منتقل شود. البته در حال حاضر امارات میزبان رقابت‌ها از آب‌وهوای بسیار معتدلی برخوردار است و میانگین در جه هوای این کشور 25 در جه سانتی‌گراد است. با این شرایط هفدهمین دوره‌ای رقابت‌ها در شهرهای مختلف امارات ازجمله ابوظبی، دبی، العین و شارجه میزبان مسابقات خواهند بود. با افزایش تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات آن دوره کشورهای ضعیف‌تر آسیایی همچون فیلیپین، هند، یمن، ویتنام، فلسطین، قرقیزستان و ترکمنستان که کمتر فرصت حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا را پیدا می‌کردند در رقابت‌های این دوره حاضر خواهند بود. سیاست جدید کنفدراسیون آسیا در افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده صدای اعتراض برخی کارشناسان و مفسران را درآورده است. این طیف از مخالفان بر این باور هستند که حضور تیم‌های ضعیف در این دوره موجب نزول سطح کیفی مسابقات خواهد شد. از سوی دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا با جدیت تمام از افزایش تیم‌ها دافع می‌کند چراکه می‌خواهد تعداد بیشتری از تیم‌های آسیایی را درگیر این رقابت‌ها کند و با جذب اسپانسرها سود بیشتری به دست. این سیاست AFC با فدراسیون جهانی فوتبال کاملا هماهنگ است. FIFA هم می‌خواهد در جام‌جهانی 2022 قطر تعداد تیم‌های شرکت‌کننده را از 32 به 48 افزایش دهد. البته کشور قطر میزبان جام‌جهانی هنوز با این کار موافقت نکرده و در برابر این خواسته FIFA مقاومت می‌کند.

ژاپن پرافتخارترین تیم جام ملت‌های آسیا

هفدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در حالی از امشب به میزبانی کشور امارات آغاز می‌شود که ژاپن با چهار قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رویداد مهم قاره کهن است. ژاپنی‌ها پرافتخارترین تیم قاره در این مسابقات به شمار می‌روند و در هر چهار دوره‌ای که به فینال رسیده‌اند، جام قهرمانی را از آن خودکرده‌اند. ایران نیز در هر سه دوره‌ای که فینالیست بود به قهرمانی رسید. عربستان با سه قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی در رتبه دوم تیم‌های پرافتخار قرار دارد. این تیم بیشترین تعداد حضور در فینال را با شش حضور، تجربه کرده است. ایران با سه قهرمانی متوالی که طی سال‌های 1968 تا 1976 به دست آمد در جایگاه سوم است. کره جنوبی با دو قهرمانی و سه نایب‌قهرمانی در رتبه بعدی قرار دارد. کویت، عراق و استرالیا نیز دیگر تیم‌هایی هستند که در جام ملت‌های آسیا موفق به ایستادن برسکوی قهرمانی شده‌اند. نخستین دوره پیکارها، سال 1956 به میزبانی هنگ کنگ و با حضور تنها چهار کشور برگزار شد که کره جنوبی بر سکوی نخست ایستاد. آخرین دوره نیز سال 2015 در استرالیا با قهرمانی میزبان همراه شد. «علی دایی» بهترین گلزن تاریخ این مسابقات با 14 گل است. وی بهترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی جهان نیز محسوب می‌شود. «عدنان الطلیانی» از امارات، «لی مینگ» چینی و «مهدی مهدوی‌کیا» از ایران با چهار دوره حضور در جام ملت‌های آسیا، بیشترین حضور در این مسابقات را تجربه کرده‌اند.

حضور جمعی از بهترین مربیان جهان در آسیا

جام ملت‌های آسیا نه‌تنها میدانی برای حضور ستاره‌های قاره و تماشای درخشش آن‌هاست بلکه مراسمی بزرگ برای رونمایی از مربیان طراز اول و پرافتخار نیز محسوب می‌شود. مربیانی که سال‌ها در فوتبال اروپا بهترین نتایج را کسب کرده‌ و حالا پا به آسیا گذاشته‌اند تا موفقیت‌هایشان را تداوم ببخشند. از مارچلو لیپی که سرمربی تیم ملی چین است تا آلبرتو زاکه‌رونی (امارات)، اسون گوران اریکسون (فیلیپین)، هکتور کوپر (ازبکستان)، پائولو بنتو (پرتغال) و کارلوس کی‌روش (ایران). حضور این‌همه مربی سطح بالا و پرافتخار، جام ملت‌های آسیا را به یک تورنمنت حساس، هیجان‌انگیز و سطح بالا تبدیل می‌کند. روی نیمکت تیم ملی چین، مردی حضور دارد که چندین و چند عنوان قهرمانی در لیگ ایتالیا، لیگ قهرمانان اروپا، جام یوفا و حتی جام‌جهانی به‌دست آورده است. آلبرتو زاکه‌رونی مربی مشهور ایتالیایی هم همچون لیپی با کوله باری از تجربه و افتخار در جام ملت‌ها حاضر خواهد بود. زاکه‌رونی بعد از حضور در باشگاه‌هایی نظیر یوونتوس و اینترمیلان، چند سال است به فوتبال آسیا کوچ کرده و حالا بعد از مربیگری در تیم ملی ژاپن و باشگاه بیجینگ‌جوان، هدایت امارات را به‌دقت گرفته است. به این نام‌های بزرگ در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹، هکتور کوپر را هم باید اضافه کرد. مربی آرژانتینی که در اواخر دهه 90، بهترین والنسیای تاریخ را ساخت. کوپر حالا روی نیمکت ازبکستان می‌نشیند تا نخستین حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کند. کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی کشورمان هم دیگر نیازی به معرفی ندارد. یکی مربی بزرگ با کلکسیونی از افتخارات که مهم‌ترین آن دستیاری الکس فرگوسن در منچستریونایتد است. به این نام‌های بزرگ باید اسون‌ گوران‌ اریکسون سرمربی تیم ملی فیلیپین، پائولو بنیتو سرمربی کره جنوبی و آنتینویو پیتزی سرمربی عربستان را هم باید اضافه کرد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار