دورخیز مردان پارسی برای نخستین ضربه

تیم ملی فوتبال کشورمان امشب در استادیوم محمد بن زاید شهر ابوظبی مقابل یمن به میدان می‌رود. این دیدار نخستین بازی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شود.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: تیم ملی فوتبال کشورمان امشب در استادیوم محمد بن زاید شهر ابوظبی مقابل یمن به میدان می‌رود. این دیدار نخستین بازی تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا محسوب می‌شود.

جامی که قدمتی 63 ساله دارد و دوره اخیر هفدهمین باری است که تیم‌های آسیایی برای ایستادن بر قله فوتبال قاره کهن باهم وارد نبرد می‌شوند. تیم ملی ایران ازجمله تیم‌هایی است که در هیچ دوره‌ای از این رقابت‌ها غایب نبوده و به سه دوره قهرمانی متوالی صاحب رکورد ویژه‌ای است. البته ژاپنی‌ها با چهار قهرمانی رکورددارند و پس از آن‌ها ایران و عربستان با سه دوره قهرمانی پشت سر سامورایی‌ها ایستاده‌اند. کره جنوبی هم تنها دو دوره به این مهم دست‌یافته هرچند چهار بار در فینال مسابقات حاضرشده است. اما تیم ملی کشورمان با کوهی از انگیزه و انتظار پای به امارات گذاشته است. شاگردان کی روش خوب می‌دانند چشم‌های 80 میلیون ایرانی به هنرنمایی آن‌ها دوخته‌شده تا دوباره برایشان شادی‌آفرین شوند. مردم از تیمی که در جام‌جهانی 2018 خوش و درخشید و تا آستانه صعود پیش رفت انتظار قهرمانی دارند. بازی امشب با یمن نخستین گام ملی پوشان کشورمان در راه رسیدن به قله افتخار آسیاست. بازی با حریف دست چندم عربی که در فوتبال آسیا صاحب سبک نیست و تنها برای ابراز وجود در مسابقات اخیر حاضرشده است. چه‌بسا اگر رقابت‌ها همچون دوره‌های گذشته 16 تیمی برگزار می‌شد یمنی‌ها هرگز جواز حضور در این مسابقات را پیدا نمی‌کردند. آن‌ها با برتری تاریخی مقابل نپال در مرحله پلی اف انتخابی جام ملت‌های آسیا توانستند برای نخستین بار در تاریخ فوتبال کشورشان حضور در معتبرترین فستیوال فوتبالی پهناورترین قاره جهان را تجربه کنند. البته یمنی‌ها از ژوئن 2016 تا مارس 2018 تیمی بدون شکست ماندند و نشان دادند در کشور جنگ‌زده و گرفتار در قحطی هنوز فوتبال نفس می‌کشد. اخباری که از این تیم منتشر می‌شد عجیب‌وغریب بود. ازجمله این‌که عربستانی‌ها هزینه اردوی تدارکاتی با آن‌ها را تقبل کرده‌اند و یمنی در این کشور اردو زده و حتی بازی دوستانه‌ای نیز با سعودی‌ها برگزار کردند. این در حالی است که دو کشور در حال جنگ با یکدیگرند. در آن مسابقه هرچند حریف کوچک‌تر یعنی یمن یک‌بر صفر مغلوب شد اما نشان داد تیم دست‌وپابسته‌ای نیست. یمنی‌ها چند هفته پیش هم مقابل سوریه یک‌بر صفر مغلوب شدند و مقابل امارات هم تن به شکست دو بر صفر دادند. باوجوداین سه شکست کارشناسان فوتبال آسیا اعتقاددارند یمنی‌ها تیم تاکتیک‌پذیر هستند که می‌توانند موی دماغ بزرگان فوتبال آسیا شوند. در بازی دوستانه امارات با یمن آلبرتو زاکه رونی سرمربی مشهور اماراتی‌ها هم از نوع بازی یمن ابراز تعجب کرد و گفت با توجه به شیوه بازی یمن، هیچ تیمی دوست ندارد با آن‌ها بازی کند.

تیم ملی باید گام نخست را محکم بردارد

تیم ملی کشورمان امشب در حالی مقابل یمن قرار می‌گردد که هیچ چاره‌ای جز شکست این حریف پیش روی خود ندارد. شاگردان کی روش برای صعود از گروه و کسب عنوان نخست باید در همان گام نخست یمن را شکست دهند تا هم سه امتیاز روحیه‌بخش را کسب کنند و هم برای دیگر حریفان آسیایی خط‌ونشان بکشند. کارلوس کی روش هم کاملا از اهمیت این بازی آگاه است و این بازی را فینالی برای تیم ملی می‌داند. بدون شک سرمربی تیم ملی شاگردانش را با آرایشی هجومی به مصاف یمن خواهد فرستاد و با ارائه یک بازی هجومی سعی خواهد کرد در همان نیمه نخست کار رقیب را تمام کند. یمنی‌ها دربازی‌های تدارکاتی نشان داده‌اند که بی‌دردسر تسلیم حریفان نمی‌شوند و تاآخرین‌نفس می‌جنگند. بر این اساس تنها راه پیش روی بازیکنان تیم ملی برای تسلیم کردن شاگردان یان کوتشیان اسلوانیایی فشار بی‌امان بر دروازه این تیم برای به‌اشتباه انداختن مدافعان یمن خواهد بود. احتمالا سردار آزمون، مهدی طارمی، وحید امیری سامان قدوس و کریم انصاری‌فرد خط تهاجمی تیم ملی را تشکیل خواهند داد. بازیکنانی که حضور در جام‌جهانی را هم تجربه کرده‌اند و آماده رقابت با بازیکنان هم قاره شده‌اند. از سوی دیگر فیزیک مناسب بازیکنان کشورمان هم می‌تواند برگ برنده‌ای برای کی روش باشد. یمنی‌ها ازنظر جثه در سطح قابل قبولی قرار ندارند و به نظر نمی‌رسد ضربه زدن به این تیم از ره هوا برای بازیکنان تیم ملی چندان دشوار باشد. تیمی که در این سال‌ها زیر نظر کی روش به درجه از تبحر در ضربات ایستگاهی رسیده که حتی دروازه بزرگان فوتبال جهان مانند اسپانیا و پرتغال را هم به خطر می‌اندازد. با این اوصاف یک‌ برد روحیه‌بخش در بازی امشب می‌تواند راه صعود ایران به مرحله بعد را کاملا هموار کند و کی روش با خیال آسوده‌تر به بازی‌های بعدی و مراحل بالاتر بیندیشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار