شناسایی 5 هزار خودروی آلاینده در طرح «دیده‌بان آلودگی هوا»

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از شناسایی 5 هزار دستگاه خودروی آلاینده همزمان با اجرای طرح «دیده‌بان آلودگی» هوا خبر داد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از شناسایی 5 هزار دستگاه خودروی آلاینده همزمان با اجرای طرح «دیده‌بان آلودگی» هوا خبر داد.

به گزارش فارس، رضا رضایی با اعلام خبر شناسایی 5 هزار خودروی آلاینده در طرح «دیده‌بان آلودگی هوا» اظهار کرد: این روزها آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین چالش‌های جدی در کلانشهرهای کشور به ویژه کلانشهر اصفهان است که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان این‌که یکی از عوامل آلودگی هوا، دود ناشی از خودروها و موتورسیکلت‌های بنزینی است، افزود: برابر قانون خودروهای شخصی با 4 سال زیر مدل ساخت و خودروهای عمومی با یک سال زیر مدل ساخت نیاز به معاینه فنی دارند.

وی در ادامه از اجرای طرحی با عنوان «دیده‌بان آلودگی هوا» با همکاری شهرداری اصفهان خبر داد و گفت: در این طرح که از اول دی ماه در هسته مرکزی شهر اصفهان اجرا شده است تاکنون هزار دستگاه خودرو از طریق «دستگاه هوشمند سنجش میزان آلودگی» مورد آزمایش قرار گرفتند که 290 دستگاه از این خودروها آلوده تشخیص داده شدند.

رضایی از شناسایی 5 هزار دستگاه خودروی آلوده و دودزا به طور همزمان با اجرای طرح مذکور در سطح استان خبر داد و اضافه کرد: پلاک این خودروها فک شده است و پلاک اعزام به تعمیرگاه بر روی آن‌ها نصب و تا زمانی که وسیله نقلیه مربوطه نسبت به رفع نقص و اخذ مجدد معاینه فنی اقدام نکند پلاک در توقیف پلیس باقی خواهد ماند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان بیان داشت: همچنین تعداد 2 هزار و 300 دستگاه خودروی سبک و سنگین فاقد معاینه فنی نیز در بازه زمانی 16 روزه دی ماه شناسایی و مورد اعمال قانون قرار گرفتند.

وی در خصوص مدت زمان استفاده از برگ معاینه فنی مطرح کرد: خودروهای شخصی هر یک سال یک مرتبه و خودروهای عمومی هر 6 ماه یک بار باید نسبت به دریافت برگ معاینه فنی اقدام کنند.

رضایی میزان جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی را 500 هزار ریال عنوان و بیان کرد: قانون علاوه بر این برای دودزابودن خودروها نیز جریمه 450 هزار ریالی را در نظر گرفته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تأکید بر این‌که پلیس راهور بدون اغماض با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی برخورد قانونی می‌کند، عنوان کرد: به رانندگان توصیه می‌کنیم قبل از این‌که توسط پلیس مورد اعمال قانون قرار گیرند هرچه زودتر نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند.

وی از تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها نیز خواست هرچه سریعتر نسبت به تعمیر خودروهای دودزا و آلاینده خود اقدام کنند چرا که اعمال قانون برای همگان یکسان است و پلیس در انجام مأموریت خود هیچ تفاوتی بین خودروهای شخصی با عمومی و سازمانی قائل نخواهد شد.

رضایی در پایان کاهش آلودگی هوا را نیازمند مشارکت همه جانبه مردم و دستگاه‌ها دانست و اذعان کرد: به رانندگان توصیه می‌کنیم از تردد با خودرو به صورت تک سرنشین خودداری کنند، پشت چراغ قرمزهای طولانی‌مدت خودروی خود را در حالت خاموش نگهدارند، برای تردد در هسته مرکزی شهر بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، ضمن این‌که باید اذعان کنیم استانداردسازی خودروها و جابجایی صنایع آلوده‌کننده محیط زیست و آلودگی هوا از اطراف شهر نیز می‌تواند از جمله راه حل‌های مهم برای رفع معضل آلودگی هوا باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار