حوادث ترافیکی و سقوط بالاترین علت مرگ کودکان زیر ۵ سال است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیشترین علل مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در گذشته بیماریهای عفونی و واگیردار بود و امرو سقوط وحوادث ترافیکی سرمنشا فوت این دسته از کودکان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیشترین علل مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در گذشته بیماریهای عفونی و واگیردار بود و امرو سقوط وحوادث ترافیکی سرمنشا فوت این دسته از کودکان است.

طاهره چنگیز در گفت وگو با مهر با بیان اینکه شاخص امید به زندگی در اوایل انقلاب حدود ۷۵.۷ درصد بوده است،‌ اظهار داشت: در زمان حاضر این شاخص در در ایران به ۸۱.۳۹ و در استان اصفهان ۷۸.۷ می رسد و بر این اساس شاهد افزایش ۲۰ سال امید به زندگی طی ۴۰ سال گذشته بودیم.

وی افزود: البته این افزایش امید به زندگی از یک سو شاخص موفقیت برای نظام سلامت است و از سوی دیگر یک زنگ هشدار سالمندی در راستای فراهم کردن زیرساخت های بهداشت و درمانی برای نیازهای سالمندان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تمام این موارد جزو، شاخص های برونداد سلامت است، ادامه داد: بر پایه شاخص ‌های فرایندی، در حال حاضر ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در سطح استان اصفهان داریم که از این تعداد چهار هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستانی وابسته به دانشگاه است.

ناهنجاریهای مادرزای و ژنتیکی بیشترین علت مرگ نوزادان زیر یک سال

وی بیان داشت: شاخص مرگ و میرکودکان زیر یکسال را از هر هزار نفر تولد باید سنجید، بر این اساس در سال ۵۷ از هر یک هزار نفر، ۱۱۰ در هزار کودک زیریک سال جان خود را از دست می دادند اما در زمان حاضر نرخ مرگ و میر کودک زیر یک سال در کشور به ۱۷ در یک هزار و در استان اصفهان به 9.4 در یک هزار می رسد.

چنگیز افزود: زمانی بیشترین علت مرگ و میر نوزادان زیر یکسال، ‌بیماریهای عفونی بوده است در صورتی که امروزه بیشتر ناهنجاریهای مادرزادی و بیماریهای ژنتیکی و تولد کودکان کم وزن دلیل مرگ و میر نوزادان را شکل می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در زمان حاضر توسعه بخشهای Nicu و خدمات فوق تخصصی از اهداف طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده است، گفت: شاخص مرگ و میر در کودکان زیر ۵ سال نیز از هر یک هزار کودک سنجیده می شود به این صورت که سال ۵۷ از هر هزار نفر، ۱۴۰ کودک زیر ۵ سال جان خود را از دست می دادند که در سطح کشور امروز آمار به 13.1 در یک هزار و در استان اصفهان این رقم به ۱۱ و ۳ دهم در یک هزار می رسد.

وی اعلام کرد: اصفهان قطب آموزش مهارت های بالینی، آموزش آناتومی و علوم تشریحی در سطح کشور پ است و همچنین در حوزه آموزش پرستاری و تغذیه جایگاه ویژه ای دارد.

پوشش جامع و کامل خدمات سلامت دستاوردهای نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: اصفهان همچنین در درمان بیماری ام اس، جراحی صرع، خدمات باروری و ناباروری و شکاف لب و کام و پیوند اعضا به جز پیوند کبد و همچنین درمان ها و جراحی چشم نیز در سطح کشور حرف برای گفتن دارد.

وی با بیان اینکه پوشش جامع و کامل خدمات سلامت را از دستاوردهای نظام سلامت دانست و گفت: در حوزه پزشک خانواده گام‌های خوبی طی سال‌های گذشته برداشته شده است و مسلما با افزایش دسترسی به خدمات نیاز به ارتقاء زیر ساخت ارتباطی با سرعت بالا است.

وی ادامه داد: در قالب اجرای نظام ارجاع به دنبال این هستیم که وظایف غیر حاکمیتی برون سپاری شود و توسط بخش های غیر دولتی این خدمات ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: به منظور اجرای موفق پزشک خانواده نیازمند پشتیبانی و تقویت بیمه ها، متنوع کردن خدمات بیمه ای و کارآمد کردن بیمه‌ها هستیم که بدون این زیر ساخت نمی توانیم طرح پزشک خانواده را به صورت عمیق اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار دارو و تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و بهداشتی بزرگ است و در بسیاری از موارد نیاز به تکنولوژی پیچیده‌ای ندارد که لازم است کارآفرین‌ها و نیروهای جوان را وارد این عرصه کنیم و لازم آموزش و پژوهش دنبال آن شود.

کاهش مصرف خودسرانه دارو با افزایش سواد سلامت مردم

چنگیز بیان داشت: به منظور جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو تنها لازم است که سواد سلامت مردم را افزایش دهند که دارو را مطابق با نظر پزشک مصرف کنند و حتی از انجام جراحی ها و مداخلات پزشکی به دست افراد غیرمتخصص که گاها جان مردم را تهدید میکنند، پرهیز کنند.

وی گفت: زمانی دارو برای بیماران تجویز می شود که بر پزشک محرز شود که عوارض بیماری از عوارض دارو بیشتر است.

چنگیز ادامه داد: از دید داروسازها،‌ دارو یک سم انتخابی هست و بر این اساس فردی باید از این ابزار استفاده کند که هم بیماری را خوب بشناسد و هم بتواند در میان بد و بدتر انتخاب درستی داشته باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار