فرصتی برای صعود زود هنگام

تیم ملی فوتبال کشورمان بعدازظهر امروز می‌تواند با برتری مقابل ویتنام صعود خودش را به دور بعد جام ملت‌های آسیا قطعی کند. شاگردان کی روش که با اندوخته سه امتیازی از بازی با یمن به مصاف دومین حریف مرحله گروهی خواهد رفت.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: تیم ملی فوتبال کشورمان بعدازظهر امروز می‌تواند با برتری مقابل ویتنام صعود خودش را به دور بعد جام ملت‌های آسیا قطعی کند. شاگردان کی روش که با اندوخته سه امتیازی از بازی با یمن به مصاف دومین حریف مرحله گروهی خواهد رفت.

ویتنامی‌ها در نخستین دیدار با عراق روبرو شدند و فاصله چندانی با گرفتن یک امتیاز از حریف سرشناس پیش رو نداشت اما یک ضربه آزاد در واپسین ثانیه‌های بازی همه داشته‌های ویتنامی‌ها را بر باد داد. حالا این تیم جنوب شرق آسیا برای ماندن دربازی‌ها باید قدرتمندترین تیم آسیا را متوقف کند. شاگردان پارک هانگ سئو در بازی با عراق تیمی سرحال و آماده نشان دادند که از بازی مقابل تیم‌های پرافتخار آسیا هراس ندارند. ویتنامی‌ها دو بار از عراق پیش افتادند اما کم‌تجربگی بازیکنان ویتنام آن‌ها را از گرفتن یک امتیاز بازی با عراق بازداشت. با این شرایط تیم ملی حریفی را پیش روی خودش می‌بیند که چیزی برای از دست دادن ندارد. بدون تردید ویتنامی‌ها در بازی امروز از همه داشته‌هایشان برای ماندن در این رقابت‌ها و صعود به مرحله بعد استفاده خواهند کرد. تیمی که دست‌کم گرفتن آن‌ها ممکن است برای هر حریفی بسیار خسارت‌بار باشد. اما تیم ملی کشورمان در بازی با یمن نمایشی باشکوهی داشت و بدون دردسر ضعیف‌ترین تیم گروه را از پیش رو برداشت. ستاره‌های پارسی در نخستین بازی با آتش‌بازی دروازه تیم نگون‌بخت یمن را پنج بار باز کردند و برای همه مدعیان جام خط‌ونشان کشیدند.

ترکیب احتمالی تیم ملی

کارلوس کی روش در بازی مقابل تیم ملی یمن شاگردانش را با آرایش 1-4-1-4 به مصاف حریف هم‌گروهی فرستاد. در آن بازی علیرضا بیرانوند درون دروازه قرار داشت. زوج خط دفاعی تیم ملی را هم سید مجید حسینی و مرتضی پور علی گنجی تشکیل می‌دادند که در سمت چپ و راست خودشان هم احسان حاج صفی ورامین رضاییان را می‌دیدند. تنها هافبک دفاعی تیم ملی هم امید ابراهیمی بود که جلوی مدافعان انجام‌وظیفه می‌کرد. اشکان دژاگه، مهدی طارمی، وحید امیری و مهدی ترابی در خط هافبک بازی می‌کردند و سردار آزمون تک مهاجم تیم ملی به شمار می‌رفت. این ترکیب تا حدودی غیرمنتظره در نیمه دوم تغییر کرد و پژمان منتظری، سامان قدوس و کریم انصاری فرو به‌جای سید مجید حسینی، وحید امیری و مهدی طارمی به میدان آمدند. بر این اساس چندان دور از ذهن نیست که در بازی امروز هم کی روش دست در ترکیب تیم ملی و بازیکنان دیگری را نسبت به بازی نخست راهی میدان کند هرچند شاکله اصلی تیم حفظ خواهد شد.

خط دفاعی باید مراقب باشد

مدافعان تیم ملی در 15 دقیقه نخست بازی با یمن تا حدودی ناهماهنگ و عجولانه بازی کرد. همان زمانی که بازیکنان یمنی یکی دو بار فرصت نزدیکی به دروازه تیم ملی را پیدا کردند اما ضربه نهایی را بدترین شکل نواختند. تکرار این مدل بازی در مقابل ویتنام می‌تواند تیم ملی را حسابی به دردسر بیندازد چراکه مهاجمان حریف در بازی با عراق نشان دادند بازیکنان فرصت‌طلب و سرعتی هستند که چنانچه فرصت پیدا کنند زهرشان را به تیم مقابل وارد می‌کنند. در بازی با یمن همچنین احسان حاج صفی به‌عنوان مدافع چپ در کارهای دفاعی حضور فعالی نداشت و در یک صحنه هم دچار اشتباه فاحشی شد. سید مجید حسینی هم با چند تکل خطرناک تا نزدیکی‌های اخراج پیش رفت اما داور ژاپنی با مهربانی او را جریمه نکرد. بدون شک این ضعف‌ها از نگاه تیزبین کی روش دور نمانده او توصیه‌های لازم را به بازیکنان تیم ملی برای مراقبت از دروازه خودی و بازیکنان خطرناک حریف به شاگردانش گوشزد خواهد کرد.

خط حمله آتشین نقطه قوت تیم ملی

بازی تیم ملی مقبل یمن نشان داد تاکتیک کی روش نسبت به جام‌جهانی دچار تغییر اساسی شده است. او برای جام ملت‌ها تاکتیک تهاجمی را برگزیده و با تکیه‌بر ستاره‌های که در اختیار دارد حمله به دروازه حریفان را برگزیده تا در همان نیمه نخست کار حریفان را تمام کند. حضور زوجی چون آزمون و طارمی که هم روی زمین و هم در هوا قابلیت‌های فراوانی دارند خیال کی روش را از خط حمله آسوده کرده و سانتر از جناحین و ارسال‌های عمقی در دستور کار هافبک‌های تیم ملی قرار داشت. تاکتیکی که موجب شد تا طارمی و آزمون سه بار موفق به گلزنی شوند. از سوی دیگر کی روش به هافبک‌ها هم تأکید کرده بود با ضربات از راه دور بخت خودشان را برای گلزنی آزمایش کنند. سامان قدوس با تکیه‌بر همین تاکتیک و البته ویژگی‌هایش گل پنجم تیم ملی را وارد دروازه یمن کرد. همچنین کی روش با توجه به در اختیار داشتن بازیکنانی که در نواختن ضربات آزاد پشت محوطه جریمه از این شیوه برای گلزنی هم غافل نبود و دژاگه گل چهارم را با همین روش به ثمر رساند. همین روش‌های متنوع تیم ملی برای باز کردن دروازه تیم ملی خیال هواداران را از خط حمله تیم ملی کاملا بیمه کرده است و مقابل ویتنام هم همین بازیکنان می‌توانند با استفاده از کار گروهی و ویژگی‌های فردی سند صعود تیم ملی به مرحله بعد را پیش از بازی سوم مقابل عراق، امضا کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار