ملک مسعودی: خوشحالم که تا زنده هستم گل به دستم دادند

ملک‌محمد مسعودی، یکی از چهره‌های ماندگار بختیاری موسیقی ایران، در حضور همسر و فرزندش مورد تجلیل اصحاب هنری شهر اصفهان قرار گرفت. حسام‌الدین سراج و شهرام ناظری نیز پیغام‌های خود را در کنار حضور چهره‌های پیشکسوت موسیقی اصفهان به این خواننده بختیاری تقدیم کردند.

ملک‌محمد مسعودی، یکی از چهره‌های ماندگار بختیاری موسیقی ایران، در حضور همسر و فرزندش مورد تجلیل اصحاب هنری شهر اصفهان قرار گرفت. حسام‌الدین سراج و شهرام ناظری نیز پیغام‌های خود را در کنار حضور چهره‌های پیشکسوت موسیقی اصفهان به این خواننده بختیاری تقدیم کردند.
به گزارش ایسنا شامگاه گذشته، جمعه، آئین گرامیداشت ملک‌محمد مسعودی، خواننده بختیاری در محل هتل آسمان اصفهان با حضور شماری از طرفدارانش که از شهرهای مختلف ایران آمده بودند برگزار شد.
در این مراسم که با حضور این خواننده بروجنی به همت موسسه فرهنگی هنری نغمه گشایش برگزار شده بود یاد استاد فقید نی‌نواز اصفهان، حسن کسایی زنده شد.
محمد‌جواد کسائی-موسیقی پژوه و فرزند حسن کسایی گفت : موسیقی ما تاریخ مصوت ماست که باید با گوش جان شنید، موسیقی ایران اشک تاریخ است؛ تکرار مکررات این تاریخ را باعث شده است و موسیقی ایران ناله‌های خفته در همین تاریخ است.
وی در ادامه با خوانش برگی از دفتر تاریخ ایران به داستان هجرت ناموفق خاقانی شروانی به خراسان و حمله ترکان به ایران و گریختن انوری ابیوردی از خراسان اشاره کرد و موسیقی نمود یافته در اشعار برخاسته از این تاریخ را یکی از نمونه‌های دردناک شعر در موسیقی اصفهان دانست و گفت: درد تاریخی که تا نخوانیم و ندانیم اوضاع روزمان تغییری نمی‌کند، در زبان موسیقی گویا می‌شود.
محمدجواد کسائی در ادامه موسیقی بختیاری را در سه وجه قابل بررسی دانست؛ نخست ناله برخاسته از آواز قوم لر و بختیاری، دیگری نجواهای عاشقانه و آخر جنبه طبیعت گرایی در آثار موسیقی بختیاری که به اعتقاد این موسیقی پژوه هرکدام به تفصیل قابل بررسی هستند.
فرزند حسن کسایی-نی‌نواز مشهور اصفهان گفت: پدر به موسیقی بختیاری گرایش و توجه ویژه‌ای داشت و اعتقادش بر این بود که موسیقی بختیاری ناب‌ترین و دست‌نخورده‌ترین موسیقی ایران است.
وی در باب ارادت چدر به موسیقی این ایل با اشاره به خاطره‌ای رخداده در تالار سوره تهران گفت: شب سوم یک رویداد با حضور سازهای بادی بود و یک کرنانواز بختیاری در10دقیقه اجرا پنان تاثیری بر پدر گذاشت که بعد از اجرا، دست کرنانواز را بوسیدند و گفتند دست این کرنانواز بختیاری را می‌بوسم و هرجا که هنر هست کمر خم می‌کنم در مقابلش.
جوادکسایی در خاطره‌ای دیگر از سال 1368توجه پدر به صدای مسعود بختیاری را نقل کرد: قطعه ضربی با آهنگسازی ناصر فرهنگفر، تنظیم محمدعلی کیانی‌نژاد و صدای ملک‌محمد مسعودی بر شعر حافظ که به قدر کفایت وصف حال آن روزها بود از رادیو پخش شد و پدر با چشمانی اشک‌آلود، چندین بار بعد از شنیدار این اثر گفتند "چیزی در صدای این مرد من را منقلب می‌کند."
فرزند حسن کسایی و موسیقی پژوه در خانمه حرف‌هایش گفت: اشک حسن کسایی در تعریف از صدا و هنر مسعودی کافی است و امشب به حرمت همین اشک گرد هم آمدیم و حضور این استاد عالی‌قدر بختیاری را ارج می‌نهیم.
لازم به ذکر است که در حین اجرای این آئین، حسام‌الدین سراج و شهرام ناظری خوانندگان شهیر ایرانی که به دلیلی دوری و مشغله اجرا امکان حضور در این گرامیداشت را نداشتند، از طریق تماس با عوامل اجرایی پیغام‌های ارادت و آرزوی توفیق خود را برای این خواننده فرستادند.
ملک محمد مسعودی در انتهای سخنرانی‌ها، ضمن تشکر از این گرامیداشت، از همسرش که اورا عامل موفقیت خود در کسب هنر و انتقال آن به فرزند و هنرجویانش می‌داند تشکر کرد و گفت کسی که نبودن‌ها را تاب آورد و من امروز اینجا هستم همسرم بود و قدردان صبوری اش هستم.
همچنین بعد از تشکر از هدایای ارسال شده افزود: خوشحالم که در حضور خودم از من تجلیل شد و گل‌ها در دستان خودم و نه بر سر مزارم گذاشتند، این عرق چندین ساله پیشانیم را پاک کرد.
در طول این برنامه، در سه بخش موسیقی‌هایی با شکل و رنگ بختیاری در سالن طنین انداز شد، بخش اول کرنانوازی استاد بختیاری، قدرت‌الله فتحی به همراه فرزند دهل نوازش حکمت‌الله فتحی بود که مخاطبین را به نیوش قطعاتی معروف از جمله قطعه"علیمردان خان" مهمان کردند.
در بخش دوم امیرمجاهد مسعودی، فرزند ملک‌محمد مسعوی با همراهی کمانچه احسان حسینی، عود امیرمهدی مقدم و تنبک سجاد منصوری به بازخوانی آثار پدر مبادرت کرد و در بخش آخر شاهنامه‌خوانی کوروش اسدپور، با لحن بختیاری و همراهی ساز کمانچه ذبیح‌الله وحید و تنبک محمود رفیعیان حسن ختامی بر این بزرگداشت بود.
هدایای متعدد مردمی تقدیم شده به این خواننده پیشکسوت، در کنار حضور اعجاب‌انگیز طرفداران این خواننده از شهرکرد، خوزستان و شهرهای دیگر، به خوبی از عهده وصف محبوبیت این هنرمند برمی‌آید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار