خلعتبری؛ خرید پردردسر منصوریان

محمدرضا خلعتبری تنها خرید ذوبی‌ها در نیم‌فصل نقل و انتقالات به شمار می‌رود. خریدی که به‌ظاهر صیدی طلایی برای منصوریان به‌حساب می‌آید اما سن و سال این بازیکن کاملا مأیوس‌کننده است.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: محمدرضا خلعتبری تنها خرید ذوبی‌ها در نیم‌فصل نقل و انتقالات به شمار می‌رود. خریدی که به‌ظاهر صیدی طلایی برای منصوریان به‌حساب می‌آید اما سن و سال این بازیکن کاملا مأیوس‌کننده است.

بازیکنی که در 35 سالگی هرچند هنوز سرحال و قبراق بازی می‌کند اما فاصله‌ای با آخرین سال‌های بازیگری‌اش ندارد.بازیکنی که سال‌ها پیراهن تیم ملی را بر تن می‌کرد و با همین تیم ذوب‌آهن تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت هرچند دستش از لمس جام کوتاه ماند.آن زمان خلعتبری در اوج بلوغ فوتبالی‌اش قرار داشت و به کابوسی برای مدافعان تیم‌های رقیب تبدیل‌شده بود.خلعتبری که متولد رامسر است از تیم شموشک نوشهر کارش را آغاز کرد و یک‌فصل بعد به ابومسلم پیوست و از این تیم به فوتبال ایران معرفی شد. درخشش خلعتبری با تیم مشهدی کافی بود تا باشگاه‌هایی بزرگ داخلی سراغ این بازیکن رفته و از همه زرنگ‌تر ذوبی‌ها بودند که توانستند خلعتبری را از چنگ دیگر رقیبان خارج کنند و به اصفهان بیاورند.با حضور پسر ریزنقش رامسری در اصفهان دوران طلایی او هم آغاز شد و خلعتبری پنج فصل فراموش‌نشدنی را یا ذوب‌آهن پشت سر گذاشت.این بازیکن هرچند با تیم اصفهانی نتوانست به جام قهرمانی لیگ برتر دست پیدا کند اما تیم بار با همین تیم در فصل 87-8-87 بر جام حذفی بوسه زد.او در همان سال 2010 که ذوب‌آهن به فینال لیگ قهرمانان رسید یکی از ارکان موفقیت نماینده اصفهان بود، بویژه با گلی که در یک‌چهارم نهایی وارد دروازه پوهانگ استیلرز کره جنوبی کرد.خلعتبری در همان دوره از لیگ قهرمانان آسیا پنج گل به ثمر رساند و عنوان سومین گلزن برتر رقابت‌ها را به خودش اختصاص داد.اما دوران پرفرازونشیب فوتبال حرفه‌ای این بازیکن پس از جدایی از ذوب‌آهن تازه شروع شد. دورانی که باید از آن به‌عنوان دوره افول خلعتبری یادکرد. دو حضور نصف و نیمه در فوتبال امارات و تجربه بازی کردن زیر نظر مارادونا، بر تن کردن پیراهن تیم پرسپولیس و سپاهان در دو مقطع متفاوت که البته در مورد سپاهان دو بار اتفاق افتاد و بازی برای تیم‌های سایپا، گسترش فولاد تبریز و پدیده که هیچ‌کدام به دو فصل بازی نکشید.این تجربه‌های ناامیدکننده خلعتبری را به پایان دوران بازیگری‌اش نزدیک و نزدیک‌تر می‌کرد تا این‌که او همین فصل تصمیم گرفت همان بازیکن اواخر دهه هشتاد شود.خلعتبری نیم‌فصل نخست لیگ هجدهم با پیراهن تااندازه‌ای هم به همان بازیکن ریزنقش و چالاکی که در ذوب‌آهن غوغا می‌کرد، تبدیل شد اما ظاهرا باید به همین نیم‌فصل دل‌خوش شد و کار این بازیکن را در مستطیل سبز تمام‌شده تلقی کرد. خداحافظی با باشگاه پدیده و پیوستن به ذوب‌آهن نشان داد خلعتبری بیش از آن‌که به فکر تکرار روزهایی باشد که با پیراهن ذوب‌آهن خوش می‌درخشید به دنبال بستن قراردادهای آن‌چنانی است و در این میان پیشنهاد تیمی چون ذوب‌آهن که برای فرار از انتهای جدول می‌جنگند می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد.

جذب خلعتبری یعنی یک تیر و دو نشان

جذب خلعتبری از سوی منصوریان نشان از آن دارد که تنها هدف سرمربی اسبق استقلال نجات تیمش از انتهای جدول با کمک بازیکنان باتجربه‌ای چون خلعتبری است. سرمایه‌گذاری روی بازیکنی که آخرین سال‌های بازیگری‌اش را سپری می‌کند و دیگر حتی نیمی از توانایی 10 سال پیش را هم ندارد سرمایه‌گذاری به‌شدت کوتاه‌مدتی تلقی می‌شود. خلعتبری آمده تا به ذوب‌آهن برای فرار از منطقه سقوط و رسیدن به‌جای امن‌تر کمک کند. شاید منصوریان روی تجربه او در لیگ قهرمانان آسیا هم حساب بازکرده و با همین نیت سراغ خلعتبری رفته است.البته این‌که بازیکن 35 ساله‌ای بتواند هم‌زمان در دو جبهه به ذوب‌آهن سرویس مناسبی دهد کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد هرچند همین فصل سید جلال حسینی با 37 سال سن یکی از ارکان موفقیت پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا و رسیدن این تیم به فینال رقابت‌ها بود.

خلعتبری و کلکسیونی از حاشیه

همان‌گونه که اشاره شد در توانایی‌های فنی خلعتبری جای هیچ‌گونه شک و تردیدی وجود ندارد و حتی در 35 سالگی هم این بازیکن اگر آماده باشد، می‌تواند به هر تیمی کمک کند. اما غفلت از یک موضوع ممکن است در نیم‌فصل دوم آسیب‌هایی جدی به ذوب‌آهن وارد کند. این‌که خلعتبری اصولا در میدان بازی اصلا خوش‌اخلاق نیست و خیلی زود از کوره در می‌رود.این‌که خلعتبری از تعویض خوشش نمی‌آید و زمانی که می‌فهمد باید جایش را با بازیکن جانشین عوض کند به‌شدت عصبانی می‌شود و غرولند کنار به کنار زمین می‌آید. مشابه چنین رفتارهایی چه زمانی که این بازیکن پیراهن تیم ذوب‌آهن را بر تن می‌کرد و چه در مقطعی که برای سپاهان بازی می‌کرد، بارها تکرار شد.از این بدتر زمانی بود که خلعتبری پس از تعویض و حضور در رختکن ورزشگاه فولادشهر پیش از پایان بازی تیمش، ورزشگاه فولادشهر را ترک کرد که جنجال بزرگی به پا شد.خلعتبری همچنین سابقه درگیری با هواداران را هم در کارنامه دارد و بدین ترتیب باید نگران حاشیه‌های بازیکن در نیم‌فصل دوم کرد، بود و البته راهکار منصوریان برای کنترل بازیکن جنجالی فوتبال ایران را نظاره‌گر شد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار