نیتریت و فُسفات در سوسیس و کالباس خانگی بیش از حد مجاز است

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: مقدار مواد شیمیایی از جمله نیتریت و فُسفات در سوسیس و کالباس هایی که به اسم خانگی یا صنفی تولید و عرضه می شود، بیش از حد مُجاز و برای سلامت انسان، مضُر است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: مقدار مواد شیمیایی از جمله نیتریت و فُسفات در سوسیس و کالباس هایی که به اسم خانگی یا صنفی تولید و عرضه می شود، بیش از حد مُجاز و برای سلامت انسان، مضُر است.
'غلامحسین شفیعی' روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: با بررسی و آزمایش های صورت گرفته از برخی نمونه های سوسیس و کالباس خانگی یا صنفی مشخص شد که در آنها مقدار بسیار زیادی نیتریت و فسفات بکار رفته که تجمیع این مقدار مواد در بدن انسان، سرطان زاست.
وی با بیان اینکه این مواد بعنوان نگهدارنده در فراورده های غذایی یاد شده استفاده می شوند، تصریح کرد: استفاده از نیتریت در سوسیس و کالباسی که بصورت صنعتی تولید می شود، باید بسیار کم و طبق استاندارد و بصورت کنترل شده باشد.
شفیعی با اشاره به اینکه فُسفات بیشتر برای بهبود بافت فراورده های غذایی استفاده می شود، ادامه داد: استفاده از این ماده در تولید صنعتی سوسیس و کالباس ممنوع است.
مدیر کل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه سوسیس و کالباس مشمول استاندارد اجباری است، گفت: تولید این فراورده ها باید در واحدهای صنعتی با فرمول مشخص و تحت نظارت و مجوز نهادهایی مانند استاندارد و اداره نظارت بر مواد غذایی انجام شود اما در چند ماه اخیر برخی واحدهای صنفی یا زیر زمینی خانگی اقدام به تولید و عرضه آنها کرده اند.
شفیعی با تاکید براینکه تولید و عرضه سوسیس و کالباس صنفی و خانگی ممنوع است، افزود: واحدهای ارائه کننده این محصولات، پُلمپ و با متصدیان آنها برخورد می شود.
مدیرکل استاندارد اصفهان با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوزی برای روش تولید و عرضه سوسیس و کالباس صادر نشده است، تصریح کرد: در برخی نمونه های جمع آوری شده از این واحدها، در تولید کالباس ژامبون بجای گوشت قرمز از گوشت مرغ و بوقلمون استفاده شده است که این کار، تقلب و کم فروشی محسوب می شود.
وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه تولید و عرضه سوسیس و کالباس در واحدهای صنفی و خانگی، آن را به شماره تلفن گویای 1517 گزارش کنند.
سوسیس و کالباس، بخش اعظم فرآورده‌های گوشتی مصرفی در ایران را تشکیل می‌دهد.
مصرف سرانه سوسیس و کالباس در ایران حدود هشت کیلوگرم و در اروپا و آمریکا حدود60 کیلوگرم اعلام شده است.
از لحاظ فناوری، تفاوت چندانی بین کالباس و سوسیس وجود ندارد و اختلاف آنها به قُطر، درصد رطوبت، مقدار و نوع گوشت، چربی، فرمول مواد افزودنی، چاشنی و ادویه برمی‌گردد.
برای ماندگاری کالباس و سوسیس از نگهدارنده‌ هایی همچون نیتریت سدیم و نمک استفاده می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار