انتقاد از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای عدم حضور پزشکان بدون مرز در ورزنه

آمار رو به رشد افراد مبتلا به سالک پای پزشکان بدون مرز را برای درمان مبتلایان به این بیماری به ورزنه باز کرد.

آمار رو به رشد افراد مبتلا به سالک پای پزشکان بدون مرز را برای درمان مبتلایان به این بیماری به ورزنه باز کرد.

به گزارش ایمنا، ورزنه شهری است که نه به دلیل میراث طبیعی و تاریخی و نخبگانش بلکه به دلیل دردهای انباشته مردمانش شهره شده است، شهری کوچک با حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت که داغ سالک روی بدن حدود ۱۰ هزار نفر از شهروندان این شهر نشسته است.

الهام مادری است که با دو فرزندش از ساعت هفت صبح در صف انتظار ویزیت پزشک هستند. او با دیدن زخم‌های عمیق و چرکین بر گونه دختر ۱.۵ ساله و دست و پای پسر ۹ ساله‌اش اشک در چشمانش جاری می‌شود می‌گوید: "هر خانواده‌ای سهمی دارد، امسال هیچ کس بی نصیب نمانده، از پیرمرد ۸۰ ساله که کل دست راستش را سالک زده تا نوزاد چهار ماهه که هنوز از زیبایی و زشتی چیزی نمی‌داند و نیمی از زیبایی صورتش قربانی سالک شده است."

هر چند تعداد مادرانی همچون الهام در مرکز بهداشت شماره یک ورزنه کم نیست اما کمبود پزشک، نمکی بر این زخم عمیق و بی رحم است که گزند آثارش هر روز در جایی جدید بر تن این مردم خودنمایی می‌کند و گویا هنوز قصد ندارد دست از سر این مردم بردارد.

دو پزشک برای ۱۲۰۰ بیمار

افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان به سالک در ورزنه حیرت همگان را برانگیخت؛ هر چند مسئولان بهداشت و درمان و علوم پزشکی اصفهان آماری از تعداد مبتلایان به این بیماری در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند اما مجتبی محمدی، عضو شورای اسلامی شهر ورزنه آمار رسمی افراد سالک زده شهرشان را با استناد بر اعلام مرکز بهداشت شماره یک ورزنه ۹۰۰ نفر اظهار می‌کند و می‌گوید: بر اساس آمار غیر رسمی تعداد مبتلایان به یک هزار و ۲۰۰ نفر هم می‌رسد.

او که نسبت به کمبود پزشک برای درمان این تعداد بیمار در مرکز بهداشت ورزنه انتقاد دارد، می‌گوید: این مرکز تنها با دو پزشک و آن هم از ساعت هشت صبح تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه امکان ارایه خدمات به بیماران دارد و هر تعداد بیمار که در مرکز و در صف انتظار باقی بماند برای دریافت خدمات باید روز بعد به مرکز مراجعه کند.

اما تعداد بالای بیماران و نیاز به ارایه خدمات بیشتر به این بیماران اعضای شورای شهر ورزنه را برآن داشت تا با نامه ‌نگاری با بیمارستان رازی از پزشکان بدون مرز هلال احمر دعوت کنند تا همراه با تجهیزات دارویی برای درمان مبتلایان به سالک در ورزنه حضور یابند.

انتقاد از دانشگاه علوم پزشکی

محمدی همچنین از همکاری نکردن دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای حضور پزشکان بدون مرز در ورزنه انتقاد می‌کند و می‌گوید: بارها و بارها از سوی شهرداری و شورای شهر برای این اقدام نامه نگاری کردیم اما پاسخ درستی دریافت نکردیم و در نهایت با پادرمیانی دو نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اجازه ورود این پزشکان به صورت تلفنی از سوی رییس دانشگاه علوم پزشکی صادر شد.

پزشکان بدون مرزی که برای درمان به ورزنه آمدند متشکل از سه متخصص پوست هستند؛ دو نفر از آنها از بیمارستان رازی تهران و یک نفر از اصفهان برای درمان آمده‌اند اما باید توجه داشت که برنامه‌ریزی برای این پزشکان در خصوص ارایه خدمات به مردم سالک زده ورزنه از سوی مرکز بهداشت اصفهان مناسب نبود به گونه‌ای که یکی از پزشکان این تیم مجبور بود حدود پنج ساعت وقت خود را به جای پرداختن به درمان بیماران حاضر در مرکز بهداشت که هر لحظه به تعداد آنها نیز اضافه می‌شد، در همایشی با ۱۰ نفر مخاطب سپری کند.!

ورزنه، خانه دائمی سالک است

سید ناصر عمادی، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان لیدر تیم پزشکان بدون مرز، تعداد مبتلایان این منطقه را زیاد دانسته و می‌گوید: البته باید توجه داشت که ورزنه خانه دائمی سالک است و در مواقع مختلف فراز و فرود دارد؛ قطعاً سال آینده این میزان مبتلا را نخواهیم داشت اما ممکن است بین سه تا پنج سال آینده این روند تکرار شود.

او که بر این باور است هنوز نمی‌توان ریشه اصلی ایجاد پشه سالک در نقاط مختلف ایران را کشف کرد، می‌افزاید: موارد ابتلای این بیماری مربوط به نخاله‌های موجود در شهر، وجود حیوانات ولگرد یا به دلیل آب‌های راکد است و می‌توان گفت مجموعه‌ای از این عوامل در ایجاد این بیماری نقش دارد.

این پزشک بدون مرز همکاری نهادهای سیاسی و اجتماعی را لازمه ریشه کن کردن سالک می‌داند و ادامه می‌دهد: چنانچه هر اداره‌ای در ادای وظایف خود در خصوص ریشه کن شدن این بیماری کم کاری کند همه تلاش‌های ادارات دیگر بی ثمر می‌ماند.

او ارایه آموزش‌های لازم در مدارس و همچنین برگزاری آموزش‌های تخصصی برای کادر درمانی سالک در اصفهان را ضروری می‌داند و می‌افزاید: باید این آموزش‌ها به صورت مستمر باشد و ابعاد اجتماعی و روانشناسی بیماران مبتلا به سالک بیش از گذشته برای خانواده‌ها بازگو شود تا توجه بیشتری نسبت به درمان کودکان مبتلا در کمترین زمان ممکن داشته باشند.

عمادی اضافه می‌کند: هر چند ایران یکی از مراکز اصلی مبتلایان به سالک در جهان است اما هنوز داروی این بیماری که "گلوکانتیم تزریقی" نام دارد در کشور تولید نمی‌شود؛ نیاز بیماران در این زمینه از کشورهای سوئیس، هند و اسپانیا تامین می‌شود و در شرایط کنونی تهیه آن با مشکل روبروست.

او با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از درمان بیماری سالک به مصرف دارو بستگی دارد، تصریح می‌کند: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که به محض مشاهده علائم بیماری سالک و به ویژه دانه‌ای قرمز در مناطق مستعد در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنند تا بتوان رشد بیماری را کنترل کرد.

کم‌کاری‌ها را رد نمی‌کنم

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هزینه هر بار درمان و استفاده از "گلوکانتیم تزریقی" برای مبتلایان ۴۰ هزار تومان برآورد می‌شود، اظهار می‌کند: با توجه به کیفیت داروهای موجود هر بیمار باید چهل بار از این دارو استفاده کند که مسلماً عوارض دارویی خواهد داشت.

او که معتقد است اقدامات صورت گرفته در زمینه درمان بیماران مبتلا به سالک در منطقه ورزنه خوب بوده است، می‌افزاید: من کم‌کاری برخی همکاران را رد نمی‌کنم اما اقدامات صورت گرفته نیز تخصصی بوده است.

عمادی می‌افزاید: با توجه به شرایط موجود می‌طلبد که مرکز تخصصی سالک استان اصفهان در ورزنه راه‌اندازی شود چرا که مرکز بهداشت فعلی از قابلیت‌های خوبی برخوردار است.

هر چند پزشکان بدون مرز سه روز از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب در مرکز شماره یک ورزنه نسبت به مداوای بیماران سالک زده ورزنه پرداختند اما این حضور تنها گوشه‌ای از درد این بیماران را التیام بخشید و بیماران این شهر همچنان از نبود داروی کافی، کمبود پزشک و نبود حمایت‌های لازم اجتماعی و درمانی رنج می‌برند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار