لطفا نفس عمیق نکشید

دود های نامرئی و سموم معلق در هوا مانند سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات که به صورت دود نامرئی در هوا وجود دارد و تا مدت ها باقی می ماند می تواند عوارض خود را به جا بگذارد و از طریق لباس، پوست، مو و وسایل اطراف فرد سیگاری به دیگران و به ویژه کودکان منتقل شود.

لطفا نفس عمیق نکشید


به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، همه افراد از تاثیرات منفی سیگار روی اطرافیان فرد سیگاری گفته و شنیده اند و از مشکلات سلامتی ناشی از دودهای سیگاری غیر مستقیم یا به اصطلاح دود دسته دوم با خبرند. اما از باقی مانده های دود سیگار بر روی لباس، پوست، مو و وسایل مختلف که قابل رویت نیستند، آگاهی ندارند. دود دست اول همان دودی است که افراد سیگاری با استعمال سیگار وارد سیستم تنفسی خود می کنندو دود دست دوم دودی است که اطرافیان افراد سیگاری استنشاق می کنند.

دود دست سوم سیگار که پژوهشگران در محافل علمی به آن اشاره کرده اند، مشخص شده که سموم ناشی از سوخت انواع دخانیات که حتی به صورت دود نامرئی در هوا موجود است، بیش از آنچه انتظار میرفت خطرناک و آسیب رسان است. این سموم از طریق لباس، پوست، مو و وسایل اطراف فرد سیگاری به دیگران منتقل می شود. به طوری که ثابت شده این پدیده حتی تا ماهها قابل تاثیرگذاری است. رامین قاسمی، فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به ماندگاری طولانی مدت بوی سیگار در محل، می گوید: بوی سیگاری که مدتها قبل در محل کشیده شده، هشداری است برای مغز تا هرچه سریعتر محل را ترک کند. با توجه به فراگیر نبودن موضوع علیرغم شدت تاثیر عوارض، تحقیقی در دانشگاه ساندیگو انجام شده که نشان داده حدود ۰/۹ درصد نیکوتین تنباکوی دود شده به دیوار، سطوح، وسایل نرم درون خانه مانند فرش، بالش، مبلمان و نیز لباس و مو و پوست افراد میچسبد.

سلاح شیمیایی میان انگشتان شما

در واقع دود دسته سومی که به آن اشاره شد، دود نیست بلکه ریز ذرات سمی است که به واسطه مصرف دخانیات در محیط پخش میگردد و برای مدتها باقی مانده و عوارض خود را به جا میگذارد. در واقع استفاده کننده از مواد دخانی مانند یک کاربر سالح شیمیایی است که علاوه بر تاثیرات مخرب آنی در طی گذشت زمان نیز عوارض پایدار و مخربی را از خود به جا و به یادگار می گذارد. به طوری که در تحقیقات به عمل آمده و امتحان روی اتاق خواب اطفال و اتاق نشیمن خانه فرد سیگاری و در تجزیه گرد و غبار و مو و ادرار اطفال، ترکیبات مرتبط با دود سیگار و دیگر انواع دخانیات یافت و اثبات شده است. به طور کلی این ذرات سمی در گرد و خاک خانگی، فرش و موکت، سقف و دیوار و وسایل تزیینی خانه و پرده و مبلمان و نیمکت و حتی پنجره و صندلی ماشین و پوست و موی و لباس افراد یافت می شود.

تاثیر بالای سموم دخانیات بر کودکان

این یک واقعیت است و پژوهشهای انجام شده ثابت کرده که حتی سطوح کم ذرات دخانیات می تواند با مسمومیت در سیستم عصبی کودکان در آنها مشکلات شناختی ایجاد نماید. با توجه به اینکه کودکان زمان بیشتری را در منزل سپری می کنند و همچنین افراد سیگاری تماس فیزیکی بیشتری با کودکان دارند، از جمله در آغوش کشیدن و بوسیدن کودکان توسط بزرگسالان سیگاری که حامل ذرات مضر دود دست سوم در مو، پوست و لباس خود هستند، کودکان بیشترین تاثیر منفی را از این پدیده دارند. کودکان با خصوصیات منحصر به فرد خود از جمله سینه خیز و چهار دست پا رفتن بیشتر خود را در معرض سموم پخش شده در سطوح قرار می دهند و اگر تنفس سریعتر کودکان به همراه در دهان بردن وسایل اطراف و دست آلوده خود را به این قضیه اضافه کنیم، مطمئنا به تاثیر گذاری بیشتر آن بر کودکان پی می برید.

سموم کشنده و سرطان زای دود دسته سوم سیگار

مطمئنا همه افراد از تاثیر این سموم بی بهره نیستند، ولی افراد خاص مانند خانمهای باردار و اشخاص با بیماریهای قلبی و ریوی نیز مانند کودکان و نوزادان تحت تاثیر قرار می گیرند و دچار عارضه می شوند.

با توجه به ادعای افراد سیگاری که بیان میکنند ما در کنار کودکان و افراد حساس سیگار نمیکشیم تا به آنان آسیب نرسد، بدون شک حتی اگر افراد سیگاری در اطراف کودکان سیگار یا دیگر انواع دخانیات را مصرف نکنند، سموم ناشی از دود سیگار شما میتواند در مو، لباس و پوست و دیگر قسمتهای منزل باقی بماند و دوام آورد و می تواند به آسانی به کودکان و نوزادان و دیگر افراد حساس مانند خانمهای باردار و سالمندان و بیماران قلبی و ریوی آسیب جدی وارد کند. به طور کلی و بالقوه تمامی سموم ناشی از استعمال سیگار میتواند در محیط باقی بماند ولی آنچه مشخص و اندازه گیری شده شامل ترکیبات کروم، کادمیوم، سیانید هیدروژن، بوتان، تولوئن، آرسنیک، مونو اکسید کربن، سرب و پولونیوم است. جالب و البته دردآور اینکه بعضی از این سموم بسیار کشنده و در ضمن یازده ترکیب سرطانزای دیگر نیز در این مواد دست سوم دخانیات کشف شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار