چرا آب زاینده‌رود قرمز شد؟

در حالی ‌که رسانه‌ها در حال انتشار و انتقال خبر زمان بسته شدن رودخانه زاینده‌رود بودند، چهره رودخانه در بخشی از مسیر تغییر رنگ داد و آب زاینده‌رود قرمز شد

چرا آب زاینده‌رود قرمز شد؟

سمیه مسرور| در حالی ‌که رسانه‌ها در حال انتشار و انتقال خبر زمان بسته شدن رودخانه زاینده‌رود بودند، چهره رودخانه در بخشی از مسیر تغییر رنگ داد و آب زاینده‌رود قرمز شد. قرمز شدن آب در محدوده شهرستان مبارکه موضوع کم‌اهمیتی نبود و سبب شد بازار خبر و شایعه ملتهب شود. فرماندار شهرستان مبارکه در خصوص قرمز شدن آب در محدوده این شهرستان به تسنیم گفت: از مناطق بالادست این اتفاق رخ داد و آب قرمزرنگ وارد شهرستان‌های مبارکه و لنجان شد. ذاکر هرندی بابیان اینکه پیگیری‌ها برای مشخص شدن منبع آب قرمز واردشده به رودخانه زاینده‌رود انجام گرفت اضافه کرد: اطلاعات لازم در این زمینه را از مدیرکل مدیریت بحران استانداری دریافت کنید، ما نیز در حال نامه‌نگاری با محیط‌زیست برای پیگیری موضوع هستیم.


ارجاع به محیط‌زیست

اما مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان اصفهان مسئولان محیط‌زیست را به‌ عنوان پاسخگو معرفی کرد و ادامه داد: قرمز شدن آب زاینده‌رود در محدوده مبارکه باید از طریق محیط‌زیست پیگری شود. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان در جواب این سؤال که چرا آب در محدوده شهرستان مبارکه قرمز شده است، تغییر رنگ آب در بالادست زاینده‌رود را مربوط به پساب و گل‌ولای ناشی از ایجاد اشکال در سامانه پمپاژ تصفیه‌خانه آب شرب اعلام و تأکید کرد که در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

اشکال در سامانه پمپاژ

حمید ظهرابی به ایرنا گفت: به علت ایجاد اشکال در سامانه پمپاژ تصفیه‌خانه آب شرب، مقداری پساب و گل‌ولای مربوط به تصفیه‌خانه وارد زاینده‌رود شد و رنگ رودخانه را تحت تأثیر قرار دارد. وی اضافه کرد: محل ورود این پساب پایین‌تر از محل برداشت آب شرب اصفهان بود و هیچ‌گونه ارتباطی با آب شرب اصفهان نداشت و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان ادامه داد: با پیگیری انجام‌شده ظرف مدت یک ساعت و نیم، مشکل پمپاژ رفع و ورود پساب به زاینده‌رود قطع شد. وی خاطرنشان کرد: بعد از رفع اشکال، کیفیت آب در محدوده شهرستان لنجان به حالت طبیعی نزدیک و رنگ آب در این منطقه عادی شد. ظهرابی تصریح کرد: با توجه به ترکیبات پساب خروجی از تصفیه‌خانه آب شرب، مصرف این آب در بخش کشاورزی هم ایرادی ندارد.


ایراد در تصفیه‌خانه یزد

دراین‌بین یک منبع آگاه به ایمنا گفت که به دلیل ایراد فنی در سیستم بک واش تصفیه‌خانه یزد حجمی از مواد تصفیه وارد رودخانه زاینده‌رود در پایین‌دست سد چم آسمان شده بود. وی در جواب این سؤال که آیا این مواد مشکل زیست‌محیطی دارد گفته بود: این مواد مشکل زیست‌محیطی ندارد. وی در خصوص احتمال قطعی آب شرب مردم اصفهان به دنبال این اتفاق، اضافه کرده بود: این حادثه مشکلی برای تأمین آب شرب مردم اصفهان ایجاد نخواهد کرد.


استفاده از فلورید سبب قرمزی آب شد

چند دقیقه بعد از انتشار خبر مقصر بودن تصفیه‌خانه آب یزد، رئیس اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان این خبر را تکذیب کرد و گفت: هیچ‌گونه سهل‌انگاری از سوی کارگران تصفیه‌خانه آب یزد و یا شست و شوی فیلترهای تصفیه‌خانه در رودخانه زاینده‌رود رخ نداده و تنها استفاده از فلورید بوده که حاوی آهن بوده که موجب قرمز شدن آب زاینده‌رود شده است. علیرضا شریفی به ایمنا گفت: ساعت 2 نیمه‌شب چهارشنبه دهم خرداد، یکی از پمپ‌های تصفیه‌خانه آب یزد با مشکل فنی مواجه شده و در حدود یک ساعت تقریباً 900 مترمکعب در ساعت آب وارد رودخانه می‌شود. وی افزود: باید به این مهم نیز توجه داشت که هیچ‌گونه سهل‌انگاری از سوی کارگران تصفیه‌خانه آب یزد و یا شست و شوی فیلترهای تصفیه‌خانه در رودخانه زاینده‌رود رخ نداده و تنها استفاده از فلورید که حاوی آهن بوده موجب قرمز شدن آب زاینده‌رود شده است. رئیس اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان تصریح کرد: استفاده از فلورید نیز هیچ‌گونه خطر زیست‌محیطی و آسیب برای مصارف کشاورزی نداشته و تنها موجب تغییر رنگ آب به مدت‌زمان کوتاهی شده است.


احتمال قطع آب شرب

کثیف شدن آب زاینده‌رود موضوع نادر و ناملموسی برای شهروندان اصفهانی نبوده و نیست و سالها قبل شاهد ترکیدن لوله نفت و آلوده شدن آب در این رودخانه بودیم؛ اما آنچه قرمز شدن آب زاینده‌رود در محدود شهرستان مبارکه را بیش‌ازپیش موردتوجه قرارداد، احتمال قطع شدن آب برای بازگشت به شرایط عادی بود. یکی از مسئولان شرکت آب منطقه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا قرمزرنگ شدن آب زاینده‌رود منجر به خارج شدن تصفیه‌خانه بابا شیخ علی از مدار می‌شود یا خیر، گفت: این اتفاق مشکلی برای تأمین آب شرب مردم اصفهان ایجاد نکرده و نمی‌کند.


بازگشت به حالت عادی

ساعت به 14 ظهر روز چهارشنبه نزدیک می‌شد که مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اعلام این‌که رنگ آب رودخانه زاینده‌رود در محل تخلیه به حالت عادی بازگشته گفت: پمپ لجن‌کش جمع‌آوری‌کننده پساب تصفیه‌خانه یزد در محل کله مسیح واقع در سه کیلومتری پایین‌دست سد چم آسمان در ساعت دو بامداد روز دهم خردادماه به ‌طور ناگهانی خراب و از کار افتاد. مهندس حسن ساسانی، افزود: تعمیر این پمپ لجن کش توسط شرکت آب منطقه‌ای یزد انجام شد و در منطقه رنگ آب رودخانه زاینده‌رود به حالت عادی بازگشت. وی تصریح کرد: احتمال دارد آثاری از این تغییر رنگ به محدوده‌ی شهر اصفهان نیز برسد. مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، خاطرنشان کرد: با توجه به محل حادثه هیچ‌گونه خطری برای آب شرب مردم وجود ندارد و قطعی آب نیز اتفاق نمی‌افتد.


این بحران نیز ختم به خیر شد

درست است که قرمز شدن آب رودخانه زاینده‌رود در محدوده شهرستان مبارکه برای چندساعتی جامعه خبری و شهروندان را به خود مشغول کرد، اما مانع فراموشی این درد بزرگ نشد که آب دوباره از نوزدهم خردادماه تا مدتی نامعلوم بسته می‌شود و شاید کشت پاییزه و بدتر از آن تخصیص آب به کشاورزان در فصل زمستان، سبب شود دوباره زاینده‌رود را جاری ببینیم. بااین‌حال شهروندان اصفهانی به وعده رئیس‌جمهور برای پرداختن به موضوع زاینده‌رود در دومین دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، امید بسته‌اند و مانند شهروندان ارومیه‌ای امیدوارند به‌زودی زاینده را احیاء شده و دائمی مشاهده کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار